Bergman vo svojej tvorbe skúmal ženskú psyché z rôznych stránok a perspektív. Fascinujú vás väčšmi zákutia mužskej či ženskej duše a s ktorým vnútorným svetom sa vám lepšie výrazovo pracuje?
Moc rád pracuji s ženami, mám za sebou několik představení, kde bylo obsazení výlučně ženské. A vždy to bylo super. Moje imerzivní divadlo Happy end v hotelu Chateau Switzerland dokonce hostil na čtyřicet performerek.
Je ale pravda, že mě stejně tak láká pracovat s čistě mužským obsazením. Doufám, že si to brzy užiji.
Aký je váš postoj k spiritualite? Z mnohých vašich inscenácií ju je totiž výrazne cítiť.
Já se nepovažuji moc za člověka, který by byl spirituální, duchovní či věřící. Někdy mi to přijde dokonce škoda, že jsem ateista. Ale víra pro mě není otázkou intelektuálního rozhodnutí, musel bych uvěřit a to se mi nikdy nepodařilo.
Někdy doufám, že jsem oduševnělý. A hrozně mě zajímá duše – lidská povaha se vším, co obsahuje. Nedělám si o té vlastní iluze a nedělám si je ani o duších cizích lidí.
Obľubujete stavať divákov do interakcie s hercami. Čo vás natoľko vzrušuje na tomto spojení? Dalo by sa povedať, že vás divák ako bytosť fascinuje?
Divák je u mě na prvním místě. Myslím na něj v každé fázi. Netoužím po tom dělat představení, které si užiju já a jinak nikdo. Ale také to divákovi úplně neusnadňuji. Kdysi jsem měl přesvědčení, že si divák musí představení zasloužit, že si ho musí odpracovat. A tak vznikal koncept interaktivních představení, který mne provází od raných inscenací. Myslím, že tento koncept nabízí příjemné a vzrušující vybočení, které někdy přináší divákům mimořádný zážitek.
Nedávno jsem dával rozhovor k představení Modrovous Revival, kde se mě redaktorka ptala, zda bylo cílem spolupracující divačky uvést do nepříjemné situace. Překvapilo mě to. Nevím, co bych tím získal – ať už já nebo zmiňované divačky. Uznávám ale, že se někdy můžeme pohybovat i mimo komfortní zónu, ale často právě vykročení mimo ni vede k hlubšímu poznání či zážitku.
Vnímate divácku katarziu ako odmenu za tvrdú prácu?
Určitě. V katarzi doufám vždy, bez usilování o ni by nic nemělo smysl.
Čo konkrétne vás natoľko uchvacuje na ľudskej sexualite? Ste väčšmi Freudián alebo Jungián? (Mimochodom, vaša verzia príbehu kráľa Oidipa by bola skutočne silným zážitkom.)
Oidipa bych někdy nesmírně rád dělal, ale ideálně ve verzi od Stravinského. Je to můj dávný sen.
Zaskočila jste mě, nevím, zda jsem víc odchovanec Freuda nebo Junga. Možná se to různě přelévá.
Sexualita mě fascinuje, dlouhá léta byla také mým stěžejním životním tématem. Naštěstí už jsem (slovy Thomase Bernharda) zestárl, zošklivěl a zhloupl. Toto kdysi dominantní téma se zařadilo mezi jiná, která mě vzrušují neméně. Nicméně sexualita je pro mě něco neuvěřitelně ryzího. Pokud mě zajímá lidskost jako obnažená esence člověka bez nánosu společnosti a konvencí, tak sexualita je často ideálním zrcadlem na to, jak nahlédnout na sebe sama ve zcela upřímné, nestylizované podobě. Ren Hang, můj oblíbený fotograf, považuje nahé lidské tělo za autentickou podobu člověka, já považuji sexualitu za oblast, kde jsme autentickými lidmi.
Neslávne sa o vás traduje, že radi vyzliekate hercov. Jestvuje nejaký režisér, ktorý by dokázal vyzliecť Jakuba Čermáka?
Naštěstí mě žádní režiséři již neobsazují. V zásadě jsem ztratil chuť hrát před pár lety a jsem spokojený mimo jeviště. Ale není to tak dávno, co mě vysvlékla jedna z mých dvorních scénografek. Martina Zwyrtek vytvořila pro Salón scénografie instalaci Naked director, kde jsem se nahý díval na castingový videozáznam. Byl jsem vystavený na vernisáži, bohužel už ne na celé výstavě. Neměl jsem s tím problém.
Zároveň absolutně respektuji herce, kteří se odmítnou vysvléct. Ale je pravda, že miluji herce, kteří jsou odvážní. Komfortní zóna je něco, co je dobré opouštět.
Vnímate v nejakých oblastiach ako výhodu, že nemáte úplné divadelné vzdelanie? Pridáva to na vašich super schopnostiach niečo, čo iní „vyštudovaní režiséri“ možno postrádajú?
Nejsem si především vědom žádných svých superschopností. Každé zkoušení a každá premiéra je zápas a já si čím dál víc uvědomuji, jak nejsem ničím bez svého skvělého týmu. Bez nich bych nedokázal nic. Často se cítím jako hovno.
Nedávno jsem doporučoval mladému adeptovi režie, aby udělal všechno proto, aby ji studoval na divadelní akademii. Ušetří si tím spoustu času. Mně trvalo asi patnáct let, než si mě všimla kamenná divadla. Vlastně se někdy divím, že jsem u divadla, kde jsem měl permanentní neúspěch (nebo jsem to tak vnímal), vydržel.
Možná jsem někdy nezatížený sumou vědomostí, které absolventi režie získají, ale zároveň mi někdy tyto vědomosti chybí. Někdy mám pocit, že herci jsou pak moji pokusní králíci. Naštěstí se mnou mají božskou trpělivost.
Aké možnosti pre vás ponúka divadlo, ktoré film naopak postráda?
Kdysi jsem si myslel, že budu filmový režisér, ale teď mám pocit, že bych už nic natočit nedokázal. Doba se změnila, technika, způsob natáčení. Film se pro mě stal nějakou chimérou, ani po ní už příliš netoužím. Ale pomíjivost divadla mě někdy – při derniérách (a bude to určitě případ Šepotů a výkřiků) – zasáhne a bolí. Zároveň je to ta lákavá entita. Nikdy není hotovo, je to věčný boj.