Pro koho to vlastně je?

Rodiče jsou hrdinové, kteří se téměř bez jakéhokoliv manuálu každodenně ocitají v nových neprozkoumaných situacích a často jsou sami zvědaví, jak v nich obstojí. Přirozeně také zažívají velký strach, který ale někdy bývá těmto hrdinským dospělákům společností odpírán, nebo nedostávají dostatečnou podporu pro to, aby si vůbec mohli dovolit takovou emoci prožít. Tato témata ohledává také inscenace Táta už nemůže pražského souboru Ufftenživot, která vznikla v koprodukci s festivalem Divadelní svět Brno. Inscenace měla původně v rámci festivalu mít svou premiéru, avšak přičiněním různých okolností se s ní setkáváme prozatím ve formě work in progress, přičemž její premiéra se odkládá na příští ročník festivalu. V textu proto budu používat vhodnější termín „performance“, který lépe zachycuje nedokončený charakter inscenace.

28. 5. 2025 Aneta Klepáčová

foto archiv DSB

Název tohoto autorského projektu režiséra a performera Jiřího Šimka již velmi ostentativně prozrazuje, o čem bude pojednávat. Jiří Šimek je prostě a jednoduše táta, který už nemůže, a rozhodl se hledat cestu ven – s těmito slovy nás Šimek zve ke svému představení. Zdůrazňuje, že inscenace více promlouvá k dětem, ale pro rodiče má taktéž nějaké obohacení.

V malém loutkovém divadélku se spolu baví dvě postavy – táta a syn. Syn coby malý ukňouraný kašpárek odporuje tátovi ve všem, co po něm dospělák chce, a táta neví, jak situaci vyřešit. Nebo spíš hledá řešení. Koloběh každodenních situací nabírá na tempu. Celou sekvenci rozhovoru mezi otcem a synem sledujeme asi třikrát, jen pokaždé zrychleně. V zadním prospektu jsou v průběhu performance projektovány tátovy myšlenky – „nejsem dost dobrej“, „ani nevím, kdo teď vlastně jsem“, „mám strach“. Pak to celé bouchne. Táta už nemůže. Ale co s tím?

Šimek se dostává do svého snového světa, kde se opět stává dítětem a skrze své vlastní dítě poznává především sám sebe. „Každej táta je trochu kluk a neví, co dělá.“ Postupně překonává černou díru pro táty, co „už nemůžou“, bludiště, a svede souboj s „prďavci“, mezi kterými nikdy nechce skončit. Hlavně nechce být „prďavcem“ pro svého syna. Po náročném souboji se rozhodne hledat svůj vrchol klidu. K hledání zve několik přítomných dětí z řad diváctva a společně s nimi staví vysokou věž z lega. Šimek třesoucí se věž zdvihá, věž ale tak tak drží svou stabilitu a následně padá. S úsměvem a jistým smířením ale performer říká, že to zítra prostě zkusí znova.

Celá performance je pojata jako osobní výpověď Šimka a tak trochu vyvrcholení jeho frustrace z rodičovství. Jenže komu je pak inscenace adresována? Přestože záměrem performance je otevřít téma směrem k rodičům, potažmo i dětem, což je pochopitelně hodnotné, v mnohém se spíše uzavírá do sebe a táta tak zůstává sám ve svém světě a své frustraci. Je sice hrdinou, který se velmi statečně odhodlal k hledání sebe sama a dokázal si říct o pomoc, ale pouze sám pro sebe. Samozřejmě že rodiče si i přesto mohou v inscenaci najít to své – a třeba své vlastní osudy. Chybí však prostor pro dialog. Ten se může dít až bezprostředně po závěru – Šimek pracuje s vizí, že po představení mohou rodiče spolu posedět, dát si něco dobrého, zatímco děti si mohou prohlížet loutky a hrát si s legem. Ačkoliv takový odpočinek může být možná pro rodiče až blahodárný, kam se z tohoto pojetí tématu vytratily děti?

Performance končí vzájemným objetím loutek táty a syna, přičemž oba si potvrzují, že se mají rádi. Není tedy zásadní, aby v performanci byl zastoupen i syn, a to v jiné podobě než jako ukřičený kašpárek? Věřím, že to správné nalezení sebe sama totiž tkví v dialogu obou stran, protože frustrace táty vychází ze vztahu dvou osob. A to samé se děje s publikem, které se skládá jak z rodičů, tak z dětí. Projekce textu, který zhmotňuje vnitřní obavy a myšlenky, jež občasně projedou hlavou každého z rodičů, komunikuje totiž pouze s rodiči. Text zároveň přebíjí ostatní výrazové složky, které naopak mají promlouvat k dětem. Pro děti tak snad může být poutavé rozehrání některých objektů a loutek a stavba lega, jen jim nejspíš unikne vnitřní logika celého příběhu – protože ta je vystavěna hlavně pro rodiče. V představení zamýšleném pro děti tak náhle naprosto absentují právě ony děti. Performance se obdobně ztrácí v tom, jakým dětem a jakého věku je určena.

I přes výtky je stále zásadní nahlížet na inscenaci/performanci jako na proces, který se stále někam posouvá. Ačkoliv je otevírání tématu obav z rodičovství více než zásadní a aktuální, je třeba ho pojímat více jako debatu mezi všemi, kterých se to týká – tedy rodičů i dětí. A to nejen mimo samotnou inscenaci, ale také prostřednictvím jí samotné. Domnívám se, že pouze tehdy může dojít k vzájemnému pochopení a tak potřebné validaci různorodých emocí rodičů, ale také dětí. Právě tehdy se ze všech přítomných mohou stát hrdinové.

Aneta Klepáčová, studentka Katedry divadelních studií FF MU


Ufftenživot – Táta už nemůže. Autor textu a režie Jiří Šimek, dramaturgie Sára Arnstein, scénografie a kostýmy Vendula Tomšů a Jiří Šimek, technická podpora a light design Martin Hamouz, hraje Jiří Šimek. Psáno z prvního „work in progress“ uvedení 25. května 2025 v rámci festivalu Divadelní svět Brno.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info