Inscenace U řeky, která je koprodukcí Schauspielhaus Wien a Slovenského národného divadla, přináší na jeviště stejnojmenný text Mazluma Nergize. V jednoduché scénografii Charlotte Pistorius se zde rozehrává příběh dvou mužů, Christophera a Dana, kteří – ačkoliv u řeky Hudson původně hledali spíše anonymní naplnění své touhy – nacházejí jeden druhého. A nakonec jeden druhého i ztrácejí. Jejich příběh je přitom prokládán jakýmisi přeludy z minulosti, jež přivolává řeka i vyprávění samotných mužů, prolínající se se zpěvem, který některé scény doprovází. Na jevišti se setkává několik časových rovin a příběhů skutečných i fiktivních osob, které spojuje právě řeka Hudson a manhattanská přístavní oblast. Vzniká tak multiperspektivní obraz situace queer osob ve druhé polovině 20. století.
Jednou ze zobrazovaných osob je rakousko-americký lékař Wilhelm Reich, jehož knihy pálili nejdříve za druhé světové války nacisté – jako příliš židovské – a pak v 50. letech i Američané – jako příliš komunistické. Zatímco si postavy na jevišti jeho knihy čtou, Reich se sápe mezi latě, tvořící dřevěnou stěnu, a tvrdí, že svobodu lze nalézt skrze osvobození sexuality. V návaznosti na Freudovo pojetí libida rozvíjí koncept orgonu, jakési kosmické energie, pomocí níž lze vyléčit tělo od rakoviny i společnost od fašismu a kapitalismu. Jen homosexualita, kterou považuje za nemoc způsobenou sexuálním potlačením, zůstává podle něj orgonem neléčitelná. Jeho idea osvobození sexuality je tak limitována jeho vlastním heteronormativním vnímáním světa, které ho vede k patologizaci jiných sexualit, než je heterosexualita. Svoboda má v jeho pojetí své jasně vytyčené hranice.
Ne řeka, ale Christopherovo vyprávění, které narušuje anonymitu mezi ním a Danem, přivolává Heinze, jeho bývalého přítele. Se začátkem druhé světové války odmítl odejít s Christopherem z Rakouska, a nakonec byl jako gay a odbojář zastřelen – „im Lager, Konzentrationslager, Sachsenhausen“. Zjevuje se na scéně v bílém, jako by právě on byl jediný skutečný duch, a vypráví svůj příběh. Snad proto, aby se na něj nezapomnělo – tedy ze stejného důvodu, proč podle Danových slov neznámý fotograf fotí u řeky muže skrývající se ve tmě. Vzpomínky, které jsou výrazným motivem inscenace, zde nejsou jen výsadou živých, ale zejména něčím, co jako fotografie zůstává po mrtvých a udržuje je při životě.
K manhattanské přístavní oblasti se váže i život kubánské umělkyně Any Mendiety, který skončil pádem z 34. patra budovy nedaleko řeky Hudson. Ve španělštině, tlumočené na jevišti do němčiny, objasňuje svou tvorbu, v níž využívá vlastní tělo – v některých performancích v konverzaci s krajinou, v jiných, jako je Untitled (Rape Scene), v zobrazení násilí. V této performanci, uskutečněné v roce 1973, se její tělo stalo objektem i subjektem tvorby a zároveň představovalo prostředek vyrovnání se se znásilněním a vraždou studentky na Mendietině domovské University of Iowa, spáchanou jiným studentem. „Wer macht so etwas?“ Koncept těla, jeho svobody a násilí na něm vykonaném se přitom proplétá celou inscenací – tělo Any, těla mužů setkávajících se u řeky Hudson, tělo Christopherovy matky, které mu jeho násilnický otec zakázal odnést z domu s pokřivenou vírou v to, že ho bude moci ještě jednou, naposledy využít ve vlastní prospěch. Tělo upomíná primárně na utrpení, na svobodu, která mu je však upírána, a na touhu, která ho nutí se skrýt.
Dan a Christopher poznávají jeden druhého skrze příběhy, které si o sobě vyprávějí, a nakonec definitivně rezignují na původně prosazovanou anonymitu svého setkání. Dřevěná stěna se na jevišti rozevírá a těla jako by se aspoň na chvíli osvobodila a nalezla sebe sama uprostřed newyorských ballroomů. Záhy se však mezi skutečnými těly herců a hereček, pohybujících se do rytmu hudby, objevují i strnulá umělá těla soch, umělé tělo Ježíše na kříži, a nakonec i skutečné tělo Christophera, zaujímajícího s roztaženýma rukama Ježíšovu pozici. Svoboda těla je s přicházející epidemií AIDS zase pomalu pozbyta a na hlavy nemocných se snášejí tvrzení o AIDS jako nedostatku lásky a o vině a trestu, inspirovaná i Reichovými teoriemi. Končí příběhy mnohých a zůstává pouze nenaplněná potřeba spravedlnosti – a řeka, díky níž se na ně vzpomíná. Jen voda, která se stává nositelkou vzpomínek i katalyzátorem jejich vyvolání, je drží při životě. Für immer.
V inscenaci jsou obsazeni herci a herečky z obou spolupracujících divadel a spolu s nimi se zde propojují (nebo spíše střetávají) i jejich dva jazyky – němčina a slovenština. Doprovází je i na jevišti příležitostně používaná angličtina a španělština a v případě Divadelního světa Brno i angličtina a čeština titulků. Jazyky, zejména němčina a slovenština, které jsou v inscenaci nejfrekventovanější, se na jevišti setkávají pouze jakoby shodou okolností, a to bez ohledu na to, jestli se střídají mezi postavami v rámci jedné scény, v rámci promluv jedné postavy nebo jsou využity k vzájemnému tlumočení promluv postav. Vícejazyčnost není v inscenační koncepci významově ukotvena a spíše omezuje vyznění tématu, než aby ho podporovala, rozšiřovala nebo ukazovala nové perspektivy. Zároveň nabízená paralela řeky Hudson a Dunaje, spojujícího Slovensko a Rakousko, která by mohla otevřít otázku situace queer osob v Rakousku a na Slovensku, bohužel zůstává v inscenaci nevyužita.
Volba textu, odehrávajícího se v New Yorku, se pro slovensko-rakouskou koprodukci jeví jako spíše náhodná a nevyužívá potenciálu, který spojení těchto souborů vytváří. Zároveň se témata, přinášena Nergizovým textem, v inscenační koncepci navzdory jejich výrazné exponovanosti ztrácejí a vyznívají pouze fragmentárně, přičemž pozornost je spíše než k nim nebo k jevištnímu provedení směřována k samotné vícejazyčnosti. Ta však zůstává pouze formální vlastností hereckého projevu a není provázána s ostatními inscenačními prvky. Témata touhy a svobody queer osob dokáží překročit hranice. V inscenaci U řeky však zůstávají pevně ukotvena na obou stranách hranice česko-slovenského a německého jazykového prostoru i hranice mezi jevištěm a hledištěm, aniž by mezi nimi byla nalezena cesta.
Schauspielhaus Wien, Slovenské národné divadlo – Mazlum Nergiz: U řeky. Režie Christiane Pohle, dramaturgie Mário Drgoňa, scéna a kostýmy Charlotte Pistorius, hudba Lens Kühleitner, hrají Jakub Rybárik, Richard Stanke, Maximiliian Thienen, Iris Becher, Sofía Díaz Ferrer, Kaspar Locher. Premiéra 30. listopadu 2024. Psáno z reprízy 24. května 2025 v rámci festivalu Divadelní svět Brno.
Klára Kubešová,
studentka Katedry divadelních studií, FF MU