Představy, jež utěšují duši
Pár charakteristik vystihujících inscenaci Prezidentky, jež se na repertoáru HaDivadla udržuje již od roku 2019. Drama Wernera Schwaba do jevištní podoby přenesla režisérka Kamila Polívková.
„Toto je urážka harmonie. Ale hlavně, že jsme spolu.“
Nahlédnutí za okna bytu obyčejného i neobyčejného. Do života lidí neobyčejně obyčejných. Inscenace Nie sme doma intimně a poeticky mapuje nejen život slovenského hudebníka Deža Ursiniho, ale tak trochu vypráví příběh každého z nás.
Za okny bratislavského bytu spolu žijí otec a syn. Dežo (Jan Kolařík) a Jakub (Matouš Benda). Jejich krátké ale intenzivní soužití připomíná život rockové hvězdy, je turbulentní, emotivní a plné hudby. Mezery v komunikaci vyplňuje dopisní papír a před láskou se oba schovávají za dveřmi svých pokojů. Dežo umírá na rakovinu a Jakub dospívá. Každá choroba je jen deficit lásky. Oba vedou bolestivý souboj sami se sebou a vytváří tak protipól počátku a konce dospělosti. Esence existencialismu se nese celým jejich příběhem, a zatímco se Jakub se svým životem vypořádává nezralou rebelií, otec tomu přihlíží s pokorou a mnišským klidem. Rakovina však Dežovi dere vnitřní pokoj z úst, a stává se tak čím dál zarputilejším a odtažitějším. Nakonec je to zmoudření Jakuba Ursiniho, které jejich křehký vztah dovede ke kýžené harmonii.
Charismatický Jan Kolařík spolu s novým členem souboru Matoušem Bendou, překypujícím svěží a hravou energií, vytváří dynamiku příznačnou pro vztah otce a syna. Nejen v roli Havrana prolétává příběhem Markéta Matulová, dokazující svou schopnost jevištní variability a všestrannosti. Počáteční domnělá statičnost se díky hereckému triu změnila v extatický zážitek. Emočně vypjaté scény se přelévají do hlubokých filozofických úvah, monotónní pokoj se rozzáří třpytem kostýmů a srdceryvný smích střídají slzy.
Na první pohled jednoduchá scénografie (Lenka Hollá) v neutrálních barvách nám taktéž ukazuje svou všestrannost a komplexnost. Zdi pokoje se proměňují v modlitební kobereček či žehlicí prkno a materiál připomínající paruku jim dodává nevšední extravaganci.
Využití hudby Deža Ursiniho se téměř nabízí. Tvůrčí tým z této příležitosti vytěžil maximum a celou inscenaci tak doprovází živá kapela spolu se zpěvem performujících herců. Právě hudební složka činí výsledný celek rychlejším a dynamičtějším, a trochu odlehčuje silný, pohlcující melancholický podtón.
Soubor korespondence Deža Ursiniho a jeho syna pod názvem „Ahoj Tato – Milý Kubo“ se stal podkladem pro emočně velice silnou inscenaci. Nynější umělecký šéf Divadla Husa na provázku Martin Sládeček (dramaturgie) spolu s Martinou Kinskou (scénář) text transformovali za hranice pouhé biografie. Dežův příběh tak poskytuje mnoho rovin, ať už je to vztah otce a syna, bázeň z života i smrti, zmatečnost vlastní existence, těžkost soužití a lásky. Nabízí roviny, které jsou reálné a žitelné téměř pro každého z nás. A z bratislavského bytu se tak snadno může stát byt na Bratislavské.
Režisérka Anna Davidová je na repertoáru Divadla Husa na provázku de facto stálicí. Ať už s její divácky velmi oblíbenou Vitkou či s divokou inscenací Pravidla bincárny. V roce 2023 měla na sklepní scéně DHNP hned dvě premiéry, a to Čas srdce a Antieva. Obě inscenace jsou velmi filozoficky a intelektuálně laděné, bez širšího kontextu možná příliš nepřístupné a tajemné. V případě Nie sme doma tentokrát malý a intimní prostor sklepní scény proměnila v bigbítový koncert plný citu, vzteku a lásky. V koncert, při kterém občas zapomínáme, že se před námi odehrává cizí, nikoli náš život. Dežo Ursiny se rodí i umírá spolu s lidmi okolo něj. Možná, že i s námi všemi.
Divadlo Husa na provázku – Dežo Ursiny, Jakub Ursiny, Martina Kinská: Nie sme doma. Režie Anna Davidová, dramaturgie Martin Sládeček, výprava Lenka Hollá, hudba Dežo Ursiny. Hrají Jan Kolařík, Matouš Benda, Markéta Matulová. Premiéra 1. února 2024. Psáno z reprízy 28. února 2024.
Pár charakteristik vystihujících inscenaci Prezidentky, jež se na repertoáru HaDivadla udržuje již od roku 2019. Drama Wernera Schwaba do jevištní podoby přenesla režisérka Kamila Polívková.
Divadlo navštevuje percentuálne viac žien ako mužov, a tak je logické predpokladať v budovách väčšie množstvo toaletných kabínok ako pisoárov. Neďaleko sály sa, prirodzene, očakáva detský kútik. O tvorivý tím aj o divácke bezpečie by malo byť postarané.