Na cigaretke s Maťkou a Adelkou, neboli autentické zakončení Theatrocénu 2024
Ohlédnutí se za letošním Theatrocénem
Jsme diváky ve vesnické sokolovně a amatérský divadelní soubor Tyl Tuřany se nám po pár ne úplně zdařilých představeních pro děti chystá předvést svůj nejnovější počin pro dospělé publikum, a to pravou anglickou hru (s pravým anglickým inspektorem) s názvem Vražda na Havershamském panství. Předstupuje principál společnosti Krištof Zelný (Milan Němec) a už při jeho úvodním proslovu tušíme, že budeme svědky něčeho divokého.
Po proslovu mohou herci vstoupit na jeviště. V této chvíli ovšem ještě netuší, že tento večer bude dost možná vůbec nejturbulentnějším a nejnebezpečnějším v jejich herecké kariéře a že budou muset kreativně a pohotově řešit situace, do kterých se nedostávají ani profesionální herci při inscenacích v institucionalizovaných divadlech.
Na jevišti se totiž začínají dít bláznivé události, které se k neradosti všech herců postupně řetězí. Nejprve jsme svědky jen drobných nepřesností, které vzniknou kvůli chybějícím rekvizitám, postupně se však problémy zvětšují, a herci se tak dostávají do situací, kdy musí řešit např. zamčené dveře na jeviště nebo zachraňovat bortící se kulisy.
Herecký soubor je sice malý, ale o to více jsou jeho členové nadšení. Robert (Jiří Mach) předvádí, aniž by chtěl, svoje nejlepší artistické kousky. Mirek (Jonáš Florián) si užívá každý svůj výstup a následný potlesk. Linda (Kristýna Daňhelová) působí téměř jako profesionální herečka. Na jevišti se ale z důvodu nepředvídatelné situace a vlivem svých hereckých kolegů úplně nepředvede. (Anebo vlastně ano, ale jinak než původně zamýšlela.) Luděk (Martin Mihál) je na rozdíl od výše zmíněných herců nervózní, vypadává mu text a pletou se mu slova. Vlivem nervozity se jeho výstupy často cyklí zkrátka proto, že si nemůže vzpomenout, jak dál. Celý herecký soubor diriguje Krištof Zelný (Milan Němec), který se upřímně snaží celé představení zachránit, ale i on je vystaven nepříjemným situacím (zvláště tehdy, když se urputně pokouší najít účetní knihu!). Aktivně se do představení zapojují i inspicientka Anička (Marta Matějová) a technik Marek (Jakub Przebinda).
Městské divadlo Brno pozvalo k realizaci této praštěné, na londýnském West Endu s úspěchem už dlouho uváděné, hry od trojice autorů (Henry Lewis, Jonathan Sayer, Henry Shields) stálého hosta, režiséra Mikoláše Tyce. Ten v Městském divadle Brno v minulosti režíroval například komedii Pro nic za nic anebo divácky velmi oblíbené Splašené nůžky.
Tyc musel při realizaci postupovat velmi citlivě, protože načasovat všechno tak, aby se herci při borcení kulis nezranili, nebylo jistě jednoduché. Ostatně technickou předvídavost musel projevit i Petr Hloušek, jehož bytelně působící realistická scénografie je pro celou inscenaci klíčová. Obtížný úkol ale tuřanští ochotníci zvládli na výbornou a pokud se hercům MDB podaří přežít veškeré nástrahy této inscenace, možná se dočkají podobného počtu repríz jako na již zmíněném West Endu.
Městské divadlo Brno: Hra, která se zvrtla. Režie Mikoláš Tyc, asistent režie Jakub Przebinda, kostýmy Petra Krčmová, dramaturgie Jan Šotkovský, scéna Petr Hloušek, hudba Robin Schenk, produkce Zdeněk Helbich. Hrají Kristýna Daňhelová, Marta Matějová, Milan Němec, Jiří Mach, Jonáš Florián, Martin Mihál, Jan Valeš, Jakub Przebinda. Premiéra 6. 4. 2024. Psáno z reprízy 28. 5. 2024.
Sabina Komárková, studentka katedry divadelní studií MUNI.
Ohlédnutí se za letošním Theatrocénem
Představení inscenace vycházející z příběhu o Růženě Vackové, profesorce kunsthistorie a politické vězeňkyni odsouzené na dvaadvacet let...