Hamelnští potkani

Inscenace Krysař Patrika Simse, zakladatele francouzského loutkového souboru Les Antliaclastes, předvedla divákům, jak lze starou pověst osvěžit a vyčíst z ní aktuální témata, která nejsou na divadle zpracovatelná jednoduše a ani nebývají zpracovávaná často. V Divadle Radost se tajil dech, úlevně se smálo a místy ani nedýchalo.

23. 5. 2024

Foto archiv divadla Polárky

Městečko Hameln, scénograficky vytvořené jedním velkým domem se spoustou pokojíčků tak akorát pro panenky nebo jiné potvůrky, se diváctvu ukázalo ve vší parádě, s obrovskou pastičkou na myši před vlastním prahem. Skoro jako by si v příběhu o Krysaři lidé s krysami vyměnili role. Krysy švitořily ve všech pokojích s rozsvícenými lampami a lustry, z hlídací kočky si dělaly legraci a po jedu byly naopak ještě více rozdováděné. Publikum bylo zřejmě poprvé v životě svědkem (heavy) metalového koncertu krysy, která po požití jedu chtěla další a další dávku.

Tvůrci ke scénickému vyprávění použili různé druhy loutek. Nejčastěji plyšové krysy, pominout nelze ani maňáskovou nebo robotickou kočku. Současně s loutkami se na jevišti pohybovali herci a herečky s celohlavovými maskami krysy, blechy, ale i lidské hlavy. Většinou jim nebylo vidět do očí. Působili děsivě, stroze, ne však mechanicky. Dojem děsivosti ještě prohloubila maska Krysaře, jež připomínala lebku Mickey Mouse. Spolu s jeho kašpárkovským kostýmem s rolničkami byla představa krysí smrtky ještě strašidelnější. Nebyl to však on, kdo vzbuzoval největší strach.

Starosta Hameln pozval Krysaře do města, aby pochytal všechny škůdce a přinesl mu je v pytli. Byly však v rolích škůdců skutečně krysy? Na jevišti se vlastně odvíjely dva příběhy. Pohádka o hodné kryse hrající si s panenkami - a krutý horor testování produktů na laboratorních potkanech neboli krysách hamelnských. Chvíli poté, co Krysař za nepřiměřenou (rozuměj nedostatečnou) odměnu přinesl krysy starostovi, se malebný domeček pro panenky rozevřel a před očima publika se objevila chladná černo-zelená chemická laboratoř s klecí a technickými vymoženostmi pro testování na zvířatech.

Celé představení bylo až na promluvy Blechy a reprodukovaného hlasu z rádia němé. Veškerá akce se tak diváctvu zprostředkovávala pohybem, hudbou a dalšími zvuky. I když se část publika místy smála odlehčujícím gagům, jiná část (včetně mne) seděla jako přikovaná a s každým náhlým zvukem nadskakovala ze sedadla. Přestože příběh v Divadle Radost dopadl dobře, tíseň, úzkost a pocit, že jsem laboratorní krysou, v některých z nás ještě chvíli zůstane.

Soubor Les Antliaclastes si vybral mnoho palčivých témat, na která za pouhou hodinu stihl na jevišti poukázat. Testování na zvířatech a jejich týrání, náhradu člověka mechanismem či technologií, genetické modifikování potravin, ale i naději, že ze všeho existuje cesta ven.


Divadlo Radost. Patrik Sims: Krysař. Koncepce a texty Patrik Sims, režie Patrik Sims, dramaturgie Vendula Borůvková, scénografie a loutky Patrik Sims, masky Josephine Biereye, hudba Ergo Phizmiz, Miloš Štědroň. Hrají Stanislava Havelková, Radim Sasínek, Jiří Skovajsa, Václav Vítek. Premiéra 7. 10. 2023. Psáno z reprízy 22. 5. 2024

Barbora Stibůrková, Katedra divadelních studií MUNI


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info