Na cigaretke s Maťkou a Adelkou, neboli autentické zakončení Theatrocénu 2024
Ohlédnutí se za letošním Theatrocénem
Dlouhé čekání ve foyer divadla Polárka třetí den festivalu předznamenalo netradiční divadelní zážitek, jehož hybateli byli samotní diváci. Naštěstí se mi podařilo silou vůle rozpohybovat vejce a byla jsem vybrána doktorkou Vlastou Konečnou k této záchranné misi na odvrácení konce světa, která se odehrávala v místě plném vysoce odborných laboratoří, výzkumných strojů, podivných tvorů a bizarního ovoce.
Laboratoř s bájnými zvířaty byla plná až k prasknutí už jen kvůli jednorožci, který zabíral její velkou část a kterého jsem si mohla pohladit. Fénix byl zrovna ve fázi povstávání z popela, požární hlídka měla tedy volnější chvilku. Brzy po začátku představení jsme se seznámili s pěti specialisty Tajného řádu Rudolfa II., kteří byli na prvý pohled vědecké špičky, navíc skvěle pohybově a pěvecky vybavení - evidetně si vědecké výzkumy krátí nacvičováním hudebních čísel. Duchem velkého velmistra Vaška, moudrého Radima a válečníka Vlastu doplnili lehce promiskuitní Dáša a po moci toužící Vladimír.
O tom, že jednoho dne zachráním svět, jsem byla přesvědčená prakticky od malička, ale tady jsem při prvním nezdaru začala lehce pochybovat, zda jsou mí průvodci pro takový úkol dost kompetentní. Ještě že byli na callu machři svého oboru: týpek, co z bláta uplácal prvního robota, nějaký Rabi Löw, Kepler, díky kterému čtu ve Vlastě horoskopy, Tycho Brahe vlastnící parcelu na Měsíci, Táďa Hájek překvapivě z Hájku a další špica kámoši Rudolfa II. Během záchranné mise musel každý projít všechny výzkumné laboratoře, došlo k několika neočekávaným politickým převratům a nejeden divák či divačka si museli sáhnout až na dno svých sil při plnění obtížných úkolů zahrnujících vkládání vlastní energie do symbolických předmětů, hledání kódu ve hvězdné obloze nebo nafouknutí balónku pomocí lidského tajemství. Apokalypsa byla nakonec pro tentokrát zažehnána a naše poslání splněno. Kéž by měli stejné štěstí i zítřejší diváci a konec světa bychom odvrátili alespoň po dobu tohoto festivalu.
GEISSLERS HOFCOMOEDIANTEN - Vojtěch Franců: Alchymisti: Zlatodějný teatrolab. Režie Petr Hašek, koncept Vojtěch Franců a Petr Hašek, dramaturgie Vojtěch Franců, scénografie Jitka Nejedlá a Jakub Šulík, hudba a sound design David Hlaváč, choreografie Kamila Mottlová. Hrají Martin Bohadlo, Vojtěch Bartoš, Martin Holzknecht, Lucie Valenová, Michaela Váňová, Claudia Eftimiadisová, Vojtěch Franců, Aleš Pospíšil, Petr Šmíd, Bartoloměj Veselý. Premiéra 9. března 2024. Psáno z reprízy 19. května 2024.
Alena Punčochářová, studentka Kulturní dramaturgie v divadelní praxi SLU
Ohlédnutí se za letošním Theatrocénem
Představení inscenace vycházející z příběhu o Růženě Vackové, profesorce kunsthistorie a politické vězeňkyni odsouzené na dvaadvacet let...