Festival, kde hranice nahrádza vzájomný dialóg

Divadlo bolo od nepamäti považované za médium spájajúce ľudí naprieč spoločenskými vrstvami, rozličnými kultúrami, vekovými rozdielmi či inými odlišnosťami. Túto skutočnosť si uvedomuje aj dramaturgický tím Divadelního světa Brno, ktorý aj tento rok v rámci festivalu uvádza inscenácie snažiace sa odstrániť hranice medzi rôznymi komunitami a nastoliť ich vzájomný dialóg. Vo festivalovej linke s názvom Divadlo bez hraníc sa nám predstavia inscenačné počiny brnenských a pražských divadiel či divadelných uskupení.

10. 5. 2024

Foto archiv NdB

Brněnské Divadlo Husa na provázku, které v letošním ročníku festivalu Divadelní svět Brno uvede v rámci linky „Divadlo bez hranic“ inscenaci Napečeno mám, je scénou současných témat a nečekaných forem. Spojuje divadelníky, spisovatele, hudebníky a výtvarníky, pro které je umění životním postojem, a snaží se rozvíjet netradiční neotřelé vnímání běžného diváka. Scénáristickou a dramaturgicko-režijní práci na inscenaci odvedly Tereza Volánková, Marie KlemensováVeronika Onheiserová. Děj vykresluje svět seniorů v důchodu, takový, jaký si ho každý z nás představuje. Život penzistům řídí pouze přežité názory, tápají na síti zahlcené fake news přicházejících z širokého okolí, jejich život se točí kolem chození po doktorech a hlavně, vždycky mají napečeno. Věková kategorie zde značí nálepku, kterou se starší lidé zařazují do specifické skupiny a inscenace má napomoct chápání generačních rozdílů a vzájemné toleranci. Divák se díky tomuto představení může seznámit s amatérským souborem seniorů Studio 60+, který stejně jako inscenace vznikl rovněž v roce 2023. Tento soubor funguje při Divadle Husa na provázku a reaguje na různé společenské výzvy. Nabízí svým členům příležitost ke vzdělání v oblasti divadla, poskytuje zázemí a nástroje, díky nimž si senioři mohou nadále udržovat mladého ducha.

Hostující Městská divadla pražská patří mezi největší česká činoherní divadla a v současné době působí na třech scénách – ABC, Komedie a Rokoko. Koncepce organizace je založena na principu otevřenosti a poskytování kulturních zážitků široké divácké komunitě. Kromě klasického způsobu repertoárové činnosti pracují Městská divadla pražská také projektově. Na festivalu Divadelní svět Brno bude ve Studiu Marta uvedena jejich inscenace Kuchyň. Ta vznikla v dramaturgii Barbory Hančilové a Kamily Krbcové a v režii Michala Dočekala. Jedná se o drama ze zákulisí luxusní restaurace, která zvenčí budí velmi idylický dojem, ale uvnitř skrývá drsnou realitu, která odráží stav celé dnešní společnosti. Vyostřenými vztahy na pracovišti inscenace poukazuje na problematiku přístupů k národnostním menšinám. Stupňující se tlak varuje před snadnou explozí konfliktu a jejích následků. Autorem hry je anglický dramatik Arnold Wesker, který ji napsal na základě vlastních zkušeností na pozici kuchaře ve velké restauraci. I dnes se kontext jeho hry jeví velice aktuálním, a proto ji Divadelní svět Brno zařadil do letošního repertoáru. V hlavních rolích se diváci mohou těšit na Ondřeje Vetchého nebo Jana Buriana, Filipa Kaňkovského, Zdeňka Vencla a mnoho dalších.

Tento rok sa na brnenskom divadelnom festivale predstaví aj pražské kultúrne centrum Vzlet, ktoré od roku 2022 upozorňuje na prehliadané problémy rôznych komunít a miest v projekte Území nikoho. Projekt kurátoruje dramaturgička Marta Ljubková, režisér Jiří Havelka a riaditeľ Vzletu, Petr Prokop. Tvorcovský tím pri jeho príprave vychádzal z pojmu „slepé škvrny,“ použitý českým sociológom Danielom Prokopom v jeho knihe. Označil tak v našej spoločnosti miesta nie hneď na prvý pohľad zrejmé. Kurátori a kurátorka projektu sa preto rozhodli tieto lokality zmapovať a cez rôzne umelecké formy upozorniť na prehliadané komunity. Na túto tému vznikli, v spolupráci so študentkami a študentami či čerstvými absolventami a absolventkami Katedry alternativního a loutkového divadla DAMU, viaceré umelecké projekty, vrátane inscenácií, filmov či inštalácií. Jedným takýmto projektom je aj inscenácia Příchozí v réžií Alžběty NovákovejElišky Říhovej, tematizujúca vzťah ľudí s rôznou mierou zdravotného znevýhodnenia a ich asistentov. Inscenácia sa zároveň pokúša poukázať na ich vlastné prežívanie, ako vie byť radostné, ale aj extrémne náročné. V neposlednej rade režisérky takouto formou upozorňujú na problém nedostatočnej osobnej asistencie pre ľudí so zdravotným znevýhodnením na území Českej republiky.

Brnenské divadlo Aldente je známe svojou dlhoročnou praxou v oblasti práce s hercami a herečkami s Downovým syndrómom. Na tohtoročný Divadelní svět Brno prináša projekt s názvom Nevěsty v réžií Jitky Vrbkovej. Inscenácia pritom voľne vychádza zo zbierky Kytice českého romantického básnika Karla Jaromíra Erbena. Režisérka sa pri tvorbe inšpirovala ženskými hrdinkami Erbenových balád a ich častokrát nešťastne končiacimi osudmi. V umeleckom súbore sa však nachádza mnoho mladých ľudí túžiacich po šťastnom konci. A keďže veria, že láska je silnejšia ako krutý trest, bojujú za pozitívne zmeny v nevestiných príbehoch. Krehký poetický obraz, hudobne sprevádzaný mužskou kapelou, v sebe spája kresťanské aj predkresťanské prvky ľudovej slovesnosti, grotesku, ale aj rockovú hudbu. Rovnako upriamuje divácku pozornosť na osudy žien, zasluhujúcich si podľa hercov a herečiek svoj „happy-end.“

Pevne veríme, že vám táto netradičná festivalová linka prinesie mnoho silných divadelných zážitkov aj nové pohľady na problémy či prežívanie ľudí okolo nás, ktorých existenciu možno (ne)vedomky prehliadame.

Tereza Pašková, Adriana Závacká


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info