Antické hlasy na nás pořád křičí

Linka je na festivalu stálicí už od roku 2020, kdy vznikla jako pocta teatroložce a pedagožce Evě Stehlíkové, která se antickým divadlem zabývala. Není však udržována uměle. Mýtické náměty jsou nadčasové, a proto stále existuje velký zájem o jejich aktualizování. Linka se tak na DSB stále objevuje, aniž by musela být pozitivně diskriminována, jak se píše na stránkách festivalu.

16. 5. 2024

Foto archiv NdB

Tygr v tísni v koprodukci s DSB ­– Oidipús komplet

Oidipús komplet je trilogie, jež vznikla v koprodukci Tygra v tísniDSB. Unikátní projekt, který bude možno shlédnout v prostorách Vily Löw-Beer, se rodil už při loňském konání festivalu, kdy mohli diváci zažít jakýsi „trailer” v podobě scénické skicy Láios současné autorky Hany Lehečkové. Tuto skicu letos doplní „Propast”, taneční libreto Marie NovákovéVáclava Kuneše. Cílem projektu je přiblížit se původní nedochované trilogii, a tak bude uvedena, jak už název napovídá, kompletně, tedy soudobá hra Láios a taneční libreto bude doplněno o ikonickou Sofoklovu tragédii Král Oidipús v režii Iva Kristiána Kubáka.

Švandovo divadlo – Trójanky

„Svět měl jasná pravidla. A já teď nevím, která pravidla fungují, a která už ne.”, je věta, která jasně vystihuje hlavní téma inscenace Trójanky. Kmenový dramaturg Švandova divadla David Košťák tímto svým autorským počinem navazuje na několik let uváděnou inscenaci Srdce patří za mříže, která se, stejně jako Trójanky, věnovala tématu lidských práv. Tentokrát se nechal inspirovat antickými motivy a osudy reálných žen, jimž válka vzala vše. Režie se ujala ukrajinská režisérka Anna Turlo, jež také ve svých inscenacích ráda pracuje s tématy společenských problémů a přemýšlí, jak je uchopit, aby divákovi nabídla nejen vážnost, ale i humor a vtip. V hlavních rolích tří Trójanek se představí Anna Grundmanová, Anežka Šťastná a Marie Štípová.

Ad Infinitum ­– Krásne zlé veci

Uznávaný britský súbor Ad Infinitum chce cez svoju tvorbu hovoriť príbehy, hrať a narúšať. V rámci DSB bude tento cieľ realizovať prinesením nového naratívu notoricky známych mýtických príbehov, svojou inscenáciu Krásne zlé veci. V tejto brisknej, neľútostnej one women show sa predstaví nezávislá tvorkyňa a pohybová režisérka Deborah Pugh, pričom dielo vzklíčilo z jej spolupráce so zakladateľom a kmeňovým členom umeleckého súboru Ad Infinita Georgom Mannom. Kombináciou pohybového rozprávania s trpkým humorom sprostredkujú divákovi ústami hlavy medúzy, desivej gorgony s hadmi miesto vlasov, už mnohokrát povedané udalosti. Väčšmi ako o zvučných menách sa však bude hovoriť o tých nezvučných, vyslovovaných len potichu a okrajovo – menách ženských.

Naivní Divadlo Liberec – Burn IamHere Herostratos

Tvorivý tandem, Tomáš JarakovskýJakub Vašíček z královohradeckého divadla Drak, má za sebou mnoho úspešných projektov určených pre mládež, napríklad v pražskom Minore, v Malom divadle v Českých Budějovicích či plzeňskej Alfe. Už po niekoľkýkrát zamieril i do Naivního divadla Liberec, kde po tituloch Velbloud, ryba, slepice či Neklan.cz približuje dospievajúcemu publiku látku antickú, v príbehu o Herostratovi, ktorý sa chcel za každú cenu zapísať do dejín. Tvorcovia, s pomocou výpravy Kamila Bělohlávka či hudby Daniela Čámského, zavedú divákov do sveta moderných technológii, sociálnych sietí a počítačových hier. Podniknú tak spoločne akúsi cestu do hlbín herostratizmu a jeho možností v súčasnej dobe, ktorá tejto patologickej túžbe po sláve, vďaka všetkým jej výdobytkom, poskytuje až desivo vhodné prostredie pre rozmach.

Divadlo X 10 v koprodukcii s DSB – Filoktétes last minute

S inscenáciou Filoktétes last minute, zrodenou v koprodukcii s Divadelným svetom Brno, sa na festivale predstaví divadlo roku 2023 – pražská X 10. Jedna z dramaturgických línii, ktorej sa táto umelecká scéna aktívne venuje je založená na téme pôvodu zla, pátrania po jeho príčinách či hľadania ciest, ako mu vzdorovať. Práve do nej spadá i súčasná verzia Sofoklovho príbehu zradeného a zabudnutého antihrdinu Filoktéta. Text bol napísaný špeciálne pre potreby Divadla X10 jeho dramaturgom a kmeňovým autorom Ondrejom Novotným, ktorý sa vo svojich hrách opakovane zaoberá apokalyptickými scénármi budúcnosti človeka a sveta. Jeho diela sa režijne ujal umelecký šéf činohry Ondrej Štefanák, patriaci medzi popredné osobnosti mladej divadelnej réžie. Stojí za inscenáciami Zmrzačení, Otcovrah či prvého dielu trilógie Čekárna – Úspech. Svojím spracovaním starého antického námetu tvorcovia konfrontujú súčasného diváka s naliehavo aktuálnou víziou sveta zmietaného krízami, ústiacimi do dlhodobého vojnového konfliktu, snáď nabádajúc k uvedomeniu, že sa nachádza vo svojej „last minute.“ Človek je však tvor nedokonalý a neustále opakujúci svoje minulé chyby. Antické mýty tak zostávajú aktuálne i po mnohých storočiach. Kričia, bolia a provokujú k úvahám…

 

Lea Valentová, Sabina Komárková


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info