O smyslu pro humor a novém kabátku aneb epilog místo editorialu

Letošní festival Divadelní svět Brno je u konce. Nabízí se zrekapitulovat, jak tento ročník vnímala redakce festivalového zpravodaje. Podrobnou zprávu naleznete v rubrice Meziprostor ve formě rozhovoru Tak jaké to letos bylo? mezi Barborou Schönovou a Karolínou Stehlíkovou. Celému redakčnímu týmu patří velké poděkování za realizaci letošního zpravodaje, s nímž byly spojené mnohé novinky.

Téměř kompletní redakce Theatrocénu

K samotnému Theatrocénu a jeho nové podobě snad jen tolik. Tvář Theatrocénu anno 2023 byla kompletně dílem studentů předmětu Produkce festivalového zpravodaje, který probíhal v jarním semestru 2023 na Katedře divadelních studií. Redakce se zhostilo deset studentek a jeden student ze tří fakult Masarykovy univerzity. K této skupině se přidaly ještě tři studentky programu Rozhlasová a televizní dramaturgie na JAMU a dva externisté. Svou – byť drobnou roli (pomáhala například s překladem a korekturami) – měla i umělá inteligence Aida, jejíž zapojení se postaralo dokonce o rozruch na síti Facebook. Drobné rýpnutí od nestora české kritiky, proč je AI žena (když většinu dalších členů redakce tvoří také ženy), se rozvětvilo do diskuze, v níž se postupně objevila témata jako je zastoupení žen v redakcích/na humanitních fakultách, otázka genderu umělé inteligence až po úvahy nad tím, komu co připadá či nepřipadá vtipné. Aida sama celou diskuzi glosovala s pozdviženým obočím, neboť – jak přeci řekla hned na začátku – jako umělá inteligence nemá žádnou skutečnou genderovou identitu ani fyzickou podobu, protože není osobou, ale pouze programem. Připustila také, že smysl pro humor není její nejsilnější stránkou. Naopak pokud jde o genderové vyvážení redakce, uměla poradit, navrhovala například kontaktovat jiné vysoké školy. Tato rada nepřišla vniveč, k redakčnímu týmu se v průběhu festivalu přidal ještě student Katedry teorie a kritiky z pražské DAMU.

Z počátečních organizačních diskuzí vyplynulo, že nad rámec klasických textových útvarů, si redakce přeje vytvářet i obsah pro sítě. Tato potřeba se realizovala primárně na síti Instagram v podobě příspěvků typu stories a reels. O audio složku zpravodaje se zasloužily také studentky JAMU, které pracovaly na tvorbě audiocontentu (s názvy První pohyb a Rezonance). Zvláště První pohyb velmi dobře propojil studenty obou fakult a ukázal možnosti další spolupráce. Srdcem Theatrocénu byl samostatný web fungující jako odnož katederního časopisu Krith. Vlastnímu festivalovému provozu redakce předcházelo několik setkání zahrnujících návštěvu oficiální tiskové konference, setkání s částí dramaturgického a marketingového týmu DSB, školení se v redakčním systému UMBRACO a několik plánovacích porad.

Kromě vytváření zmíněného typu obsahu proběhla i drobnější spolupráce s podcastem Záhledy, které na DSB natáčela redakce časopisu Svět a divadlo. V rámci jedné epizody vystoupily dvě redaktorky Theatrocénu s kritickými postřehy k inscenacím, které v průběhu předcházejících dnů zhlédly.

Theatrocén oslavil letos třetí narozeniny. Připomeňme, že vznikl v roce 2021 (respektive v roce 2020, ale tehdy se festival z pandemických důvodů nakonec vůbec nerealizoval) a stály za ním Iva Mikulová a Barbara Gregorová, jež ho koncipovaly jako soubor recenzí, reflexí a paměťových stop, které se sbíraly v průběhu celého festivalu, aby pak v létě vyšly jako tištěný časopis (předloňský a loňský Theatrocén viz zde https://divadelnisvet.cz/festivalove-cteni-archiv/). Do třetice tedy Theatrocén oblékl nový kabát a pokud jde o příští rok, jistě se ještě vyfešákuje. Pokud jste dočetli až sem a klíčí ve vás chuť vyzkoušet si práci ve festivalovém zpravodaji tohoto typu, stay tuned, příští rok bude opět možnost.

 

Karolína Stehlíková


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info