Epilog

Festivalový čas se nachýlil a v tuto dobu je již minulostí. Interní a poněkud uzavřený motiv Šepotů a výkřiků přinesl většinou ztišení a chvilkový odpočinek od zásadních a akutních celospolečenských témat. Ovšem toto ztišení otevřelo jiné okénko, a to dovnitř nás lidí a našich vztahů a komunikací. Neznamená to ale, že byl festival politických témat prost, důkazem toho budiž tato zpráva o sobotním představení. Musím také dodat, že hvězdou festivalu se pro mě, přes veškerá kvalitní představení, stala Liv Ullmann.

29. 5. 2019 Barbora Havlová

23. Divadelní Flora: Šepoty a výkřiky

Festivalový čas se nachýlil a v tuto dobu je již minulostí. Interní a poněkud uzavřený motiv Šepotů a výkřiků přinesl většinou ztišení a chvilkový odpočinek od zásadních a akutních celospolečenských témat. Ovšem toto ztišení otevřelo jiné okénko, a to dovnitř nás lidí a našich vztahů a komunikací. Neznamená to ale, že byl festival politických témat prost, důkazem toho budiž tato zpráva o sobotním představení. Musím také dodat, že hvězdou festivalu se pro mě, přes veškerá kvalitní představení, stala Liv Ullmann.

Bez popisku
Bez popisku

Kromě třetí reprízy Soukromých rozhovorů byla na programu sobotní Flory premiéra inscenace Donald Trump: The art of the Deal (1987), založené na knize současného amerického prezidenta z roku. Zatímco Aurel Manthei coby Trump ve zkarikované podobně, včetně nezaměnitelného tupé, předčítá výseky z knihy, Eva-Maria Kapser v roli Melanie balí hrací prostor do alobalu, patrně představující pozlátko. V mezičase předčítání se repetitivně opakují absurdní dialogy protagonistů, ve kterých se Trump své ženy dokola ptá, kdo je a zda si ho vezme. Čtení je přerušováno i jinými kulturními odkazy, objevují se např. texty H. Müllera. Scénu tvoří stůl, na nějž se vejde veliké množství Big Maců a podobných pochutin. Vedle stolu je poskládáno televizní okénko. Na obrazovkách televizí běží ty nejtypičtější americké pořady – Rocky, Rambo (oba jsou to Trumpovi hrdinové), box nebo porno. Televizím dominují výseky z Trumpových projevů a současný ryze americký typický kulturní obrázek boří pouze záznam olympijských her z Berlína roku 1936. Do této události se obtiskuje celé poselství představení, paralel mezi Hitlerem a Trumpem se v něm objevuje několik. Tvůrci varují před několika jejich stejnými vlastnostmi. Mohl by být vznesen dotaz, zda celý obrázek nejmocnějšího páru světa spolu se synem Donnym, těžkopádně bloumajícího po scéně, není zkarikován až příliš. Tuto myšlenku jsem po chvíli zahnala, neboť to, co bylo čteno, jsou Trumpova reálná slova. A ta spolu s jeho dalším jednáním, ať už se jedná o twitterové statusy nebo o neschopnost existovat v rámci etických a morálních konvencí, představují karikaturu samu o sobě. Bohužel, karikaturu nebezpečnou.

Zdroj fotografií: fotogalerie webové stránky Divadelní Flory                                                                                                                                                                                                                                                                                      Bersch – U. Demling – N. Mitra – M. Riedel – J. Zezula – Donald Trump: The Art of the Deal. Režie Manfred Riedel, dramaturgie Roland Bersch, Ursula Demling, hudba Niel Mitra, video Jaromír Zezula. Hrají Aurel Mathei, Eva-Maria Kapser. Světová premiéra 25. května 2019.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info