Dokořán 2025: Vše psát od prvních řádků

V rámci festivalu Dokořán se v pondělí 16. června představilo zpracování světově proslulého muzikálu z per skladatele Andrew Lloyd Webbera a libretisty Tima Rice Jesus Christ Superstar. V našich končinách má inscenování muzikálu Jesus Christ Superstar v překladu Michaela Prostějovského dlouhou tradici, sahající do poloviny devadesátých let, kdy měl muzikál roku 1994 svou českou premiéru. S titulem přijelo Slovácké divadlo z Uherského Hradiště, kde jej v roce 2021 nastudoval režisér Dodo Gombár.

3. 10. 2025 Růžena Štětinová

Foto Nikol Wetterová

Děj muzikálu mapuje poslední týden života Ježíše Nazaretského (Tomáš David), ovšem z pohledu Jidáše Iškariotského (Tomáš Šulaj), skrze nějž je divák konfrontován s původním biblickým příběhem.

Tuto konfrontaci podporuje režijně-dramaturgická koncepce Doda Gombára, posilující tento narativ místo typického kanonizovaného zpracování Jesus Christ Superstar, jež pouze dramatizuje Kristovy poslední dny. Dodo Gombár ve své interpretaci ještě více posiluje roli Jidáše a tím zvýrazňuje právě onen materiál konfrontace a předurčenosti. Na konfrontaci staví pomocí polemiky dialog o tom, kdo je Ježíš a kdo je Jidáš. Citelně je zde zobrazená také vinna společnosti a církve samotné, jelikož Krista ve finále ukřižoval vlastní národ. V rámci rolí tří kněží jsou zde zastoupeny katolická církev (David Vaculík) a judaismus (Jiří Hejcman). Boužel třetího kněze jsem nebyla schopna rozklíčovat. Režijně-dramatická koncepce Doda Gombára zde kombinuje odvahu v provokativním zpracování a zároveň pokoru k náboženskému materiálu pomocí vysoké míry symboliky a citu pro detail s využitím hlavně scénografie a sborových choreografií. Tato choreografická odvaha byla citelná u písně Hosanna v první polovině, která je inscenovaná jako výměna názorů a kde se ke konci hudba podřídí narativu situace a pomocí choreografie je poslední refrén vystavěn do aktivního vzdoru proti Kaifášovi (Pavel Hromádka). Celá inscenace aktivně využívá vertikálu díky železné konstrukci, která ve Slováckém divadle rámuje celé jeviště a vytváří tím hrací prostor pro herce i čtyřčlennou kapelu. Ve výpravě a kostýmech (Eva Jiřikovská) se nesetkáváme s biblickým vyobrazením, nečekejme oslátko, nebo malomocné, se kterými se Kristus v rámci písně V chrámu dostává do kontaktu. Ježíš je zde vyobrazen jako poutník, který s kytarou přichází, aby hlásal svá slova upadající společnosti, feťákům a lúze, tato kytara je po jeho zatčení při konfrontaci s pilátem zlomena a jsou jí přeštípány struny. Poslední večeře je provokativním vyobrazením a fotkou obrazu Leonarda da Vinciho, kde podle některých spekulací u stolu sedí i Máří Magdaléna (Kristýna Daňhelová). Z řady starých divadelních sedadel, které sloužili poslední večeři, následně zůstává na scéně série čtyř, ty jsou následně po zbičování a odsouzení Krista k smrti, využity jako kříž, jež je mu vysazen na ramena s nápisem INRI na zadní straně opěradel (zkratka latinského Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum, v překladu Ježíš nazaretský, král židovský). Tento nápis nechal Pilát Pontský dle Janova evangelia umístit Ježíši na kříž ve třech jazycích – hebrejštině, latině a řečtině.

Posledním velkým zásahem do libreta a struktury muzikálu Jesus Christ Superstar je završení inscenace ne slovy z Janova evangelia 19, 41 jako v originále, ale přesunutím písně Superstar na konec jako velké finále. Po slovech umírajícího Krista na kříži s Máří Magdalénou upadne celé jeviště do temnoty, Ježíš je sundán z kříže a místo něj je na to samé místo pověšen symbolicky kříž dřevěný. V ten moment s prvními akordy písně Superstar přichází celý sbor a herci jako turisté, přesouváme se z pomyslných biblických časů do formy neurčité přítomnosti, kde celý muzikál vrcholí zatím co Ježíš s tamburínou sedí opřený nahoře na konstrukci o svůj kříž. Text písně Superstar k tomuto zinscenování „happy endu“ vlastě vybízí, jelikož její text odráží tuto polemiku a konfrontaci, se kterou si Dodo Gombár hrál celou dobu. Divák si tedy neodnáší z představení poslední slova Krista dle Janova evangelia, ale onu otázku a materiál na přemýšlení („…svojí smrtí Kriste navždy rekordy si zlomil, chtěl si zemřít dobrovolně nebo to byl omyl…).

Slovácké divadlo nám tedy v rámci festivalu Dokořán představilo nový a svěží pohled na muzikál Jesus Christ Superstar, který v naší zemi tímto způsobem nebyl nikdy interpretovaný. Zpracování, které více než uhlazenou předlohu biblického příběhu prezentuje myšlenky vepsané v libretu, vyobrazení křivdy, zrady a přirozené lidské touhy po hledání idolu, někoho, koho by lidstvo mohlo následovat ať už ve víře, nebo kultu celebrit. Dynamika a napětí v souboru spolu s hereckými výkony hlavních rolích poukazovaly nejen na jejich souhru, ale také na velkou intimitu, kterou i s pomocí režijního vedení Doda Gombára dokázali do muzikálu dostat.


Slovácké divadlo, Uherské Hradiště – Andrew Lloyd Webber, Tim Rice: Jesus Christ Superstar. Přebásnil Michael Prostějovský, Režie Dodo Gombár, dramaturgie Iva Šulajová, výprava Eva Jiřikovská, hudební nastudování Josef Fojta, pěvecké nastudování Petr Svozílek, choreografie Linda Fernandez Saez. Hrají Tomáš David, Tomáš Šulaj, Krystýna Daňhelová, Pavel Majkus, Aleš Slanina, Pavel Hromádka, Petr Čagánek, Martin Hudec, Tomáš Žilinský, Zdeněk Trčálek, Jiří Hejcman, Pavel Šupina, David Vaculík, Pavlína Hejcmanová, Tereza Novotná, Jitka Hlaváčková, Linda Milotová. Premiéra 9. října 2021, psáno z reprízy v rámci festivalu Dokořán 16. června 2025.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info