DFKH: Panoptikum názorov
Karol Filo na Divadelnom festivale Kutná Hora odohral predstavenia s názvom Krajina medveďov, ktorá mala svoje premiérové uvedenie.
Hudební divadlo Karlín přivezlo na festival Dokořán svou inscenaci Močál Story – bláznivou komedii s písněmi Ivana Mládka, která si neklade za cíl nic menšího než publikum rozesmát a rozezpívat. A daří se jí to. Na činoherní scéně Městského divadla zaznělo banjo, tancovali medvědi a v publiku se tleskalo a podupávalo. Legendární postavy z písniček jako Jožin z bažin, Linda nebo Jenda Benda ožívají na jevišti – a diváci, zvláště ti, kteří s Mládkovou hudbou vyrůstali, na ně reagují s bezprostředním nadšením.
Příběh inscenace je jednoduchý až záměrně banální. Školačky Dáša (Radka Coufalová) a Stáňa (Michaela Tomešová) hledají svou zmizelou kamarádku Blážu. Do pátrání se s nimi zapojují policista Rambo (Filip Hořejš) a komisař Bambula (Martin Sobotka), ale jejich vyšetřovací schopnosti jsou natolik chaotické, že spíše případ komplikují, než objasňují. Podezření padá na upíry, trampy a další existence, ale nakonec se ukáže, že Bláža jen uvízla na Prachovských skalách. Tato zápletka ale vlastně není pro inscenaci důležitá – spíš je rámcem, který slouží jako výchozí bod pro sled písní, výstupů a gagů.
Močál Story se totiž zcela záměrně vzdává klasické dramatické výstavby. Neřeší motivace postav ani logickou návaznost scén, místo toho se vydává cestou kabaretní a využívá formu volného pásma. To podtrhuje i přítomnost živé čtyřčlenné kapely na scéně, vedené Felixem Slováčkem mladším. Ten v představení funguje nejen jako kapelník, ale i jako jakýsi průvodce dějem – chvíli konferenciér, jindy postava (např. upír nebo starosta), zcela přirozeně přechází mezi rolemi, čímž narušuje čtvrtou stěnu a umocňuje pocit hravosti a živelnosti.
Scénografie staví na nadsázce a výtvarné stylizaci. Malované kulisy připomínají dětské pohádkové ilustrace a celý svět inscenace působí jako výjev z groteskního komiksu. Zásadní je i práce s publikem – herci se na diváky obracejí přímo, oslovují je a vtahují do dění. Vrcholem této interakce je scéna s písní Medvědi nevědí, kdy sálem procházejí herci v kostýmech medvědích maskotů a přímým „atakem“ na diváky definitivně zbourají stěnu mezi jevištěm a hledištěm.
Humor inscenace je postavený na absurditě, jazykové hříčce, situační komice a ochotě herců jít až na hranu přehrávání. Pro někoho může být tento přístup problematický – Močál Story nepracuje s ironií ani hloubkou, ale s humorem vznikajícím z nesmyslnosti. Pokud divák očekává muzikál s koherentním dějem, dramatickým obloukem a katarzí, bude zklamán. Pokud ale přistoupí na hru, kterou inscenace rozehrává, může jít o večer plný zábavy a smíchu.
Jednou z nejvýraznějších kvalit Močál Story je schopnost spojit několik úrovní diváckého zážitku. Pro děti nabízí barvy, písničky a bizarní postavy, pro pamětníky Mládkovy tvorby je to nostalgická jízda a pro milovníky absurdního kabaretu je to příjemně odlehčený večer, který se nevměstná do žádných škatulek. Hudba je skvěle interpretována, herecké výkony jsou přiměřeně stylizované a celé představení si i přes specifickou strukturu zachovává tempo a spád.
Močál Story je tak inscenací, která vědomě vystupuje mimo hlavní proud současného muzikálového divadla. Je to karneval nonsensu, oslava jednoduchosti, groteskní kabaret plný zpívajících a tančících postav, které jako by utekly z dadaistického večerníčku. Zda na něj divák přistoupí, záleží výhradně na jeho ochotě ztratit se na chvíli v močálu absurdity – a nechat se unášet tím, že vše ve světě může být tak trochu bizarní.
Hudební divadlo Karlín – Močál story. Scénář, text a hudba Ivan Mládek, dramaturgie Jan Pixa, scénografie Martin Černý, hudební nastudování Felix Slováček jr., choreografie Tomáš Smička, režie Vilém Dubnička, kostýmy Andrea Pavlovičová. Hrají: Martin Písařík / Martin Sobotka, Josef Fečo / Filip Hořejš, Michaela Tomešová / Iva Pazderková, Radka Coufalová / Barbora Munzarová, Vojtěch Flígr / Martin Überall, Jan Vlas, Gabriela Urbánková / Lucie Chlumská, Karolína Vlčková / Erika Pavlíčková. Premiéra 20. listopadu 2023. Psáno z reprízy na festivalu Dokořán dne 17. června 2025.
Karol Filo na Divadelnom festivale Kutná Hora odohral predstavenia s názvom Krajina medveďov, ktorá mala svoje premiérové uvedenie.
Režisér a zároveň performer Karol Filo divadelným dielom Dobre už bolo otvára témy rodinných sporov.