Karolína Stehlíková: Dobrý den!
Barbora Schönová: Dobry den:)) ako sa Vam pacil festival?🤔
KS: Myslím, že letošní ročník byl velmi vydařený z hlediska dramaturgie. Většina inscenací, které jsem viděla, byly umělecky kvalitní a emocionálně silné tvary. Zklamání jsem zažila jen jedno. A jak se váš první festival DSB líbil vám?
BS: Videla som len par predstaveni, ale vsetky, ktore som videla, sa mi pacili, alebo minimalne na mna nejako zaposobili, co hodnotim pozitivne:)
KS: Tady se jestě zeptám, které představení na vás zapůsobilo nejvíc?
BS: Najviac mi utkvela v pamati Maryša: Příběh vraha. Kvoli nej sa rozprudili okolo mna rozne debaty a tak ma velmi bavilo nad zazitkom rozmyslat Marysu hra muz a Francek je cernoska, a spracovanie posobilo na vela ludi kontroverzne. Kontroverzie mam rada😅 Zazili ste aj sklamanie??
KS: Ano, trochu mě zklamala izraelská inscenace Ten, kterého miluje moje duše, protože odhlédnuto od velmi důležitého tématu inscenace nepřinesla divadelně vůbec nic nového ani zajímavého. Až mě ten rozpor mezi hluboce konzervativní formou a zcela současným tématem dráždil.
Abych byla spravedlivá, na festivalu byly inscenace, které se mě naopak zásadně dotkly, jako Smrt Jana Pavla II nebo Bratři naděje. Z obou představení jsem odcházela se zážitkem, který ve mě doznívá ještě teď. Také mě potěšil sobotní výlet do Zlína (epilog festivalu). Navštívili jsme Baťovu vilu a jeho památník a účastnili se site-specific představení o Tomáši Baťovi mladším. Jaké to bylo fungovat na festivalu v roli redaktorky festivalového zpravodaje?
BS: Hmmm, tie inscenacie zneju vsetky velmi zaujimavo! Nuz, ake to bolo byt redaktorkou… tak jednoznacne to nebolo jednoduche, kedze sa festival priecil s prvymi skuskami v skole a zaroven sa krizil aj s viacerymi inymi festivalmi, na ktore som nemohla ist, kedze som bola lojalna DSB :D Ale vlastne som nakoniec velmi rada, ze som mohla zazit casovy stres pri recenzovani, ktory inak neprezivam, cize to je skusenost do zivota. Velmi si vazim aj moznost stretnut sa s hviezdami ceskej kritiky a vyskusat si verejne prezentovat svoje nazory:) Bola uloha velmi sefredaktorky odlisna?
KS: Odlišná byla možná v odpovědnosti, kterou jsem si na sebe tímhle způsobem naložila, ale věděla jsem, že když se lidé v redakci zapojí a alespoň někteří investují i něco navíc (totiž že budou ochotni naskočit na tu lehkou hysterii, která vytváření každého takového zpravodaje provází), tak že to nemůže neklapnout. Což se potvrdilo. Moc mě potěšilo, jak byla redakce kreativní a že se vám podařilo zrealizovat některé nápady, které jste prezentovali na setkáních, jež festivalu předcházely - natáčení reels (to byla vaše parketa), instagramové feedy, podcast První pohyb. Taky web, jehož strukturu jsme sice vymyseli dohromady, ale finálně ho vytvořila Barbora Rokytová, je, myslím, parádní. Jak hodnotíte práci na contentu v podobě reels?
BS: Bavilo ma oslovovat ludi na ulici, to bolo terapeuticke v zmysle “exposure therapy”, ze sa tak clovek zbavil stresu zo sebaprezentacie a bol nuteny vyjst z komfortnej zony. Teraz s odstupom casu uz vidim viacero veci, ktore by sa dali zlepsit. Napriklad graficka stranka, co sa tyka fontu a podobne, alebo sme mohli zabrat aj viacero ludi. Kazdopadne to bol velmi dobry zaciatok a este viac sa tesim na buduci rok, ked budem vediet, ktore muchy sa daju este vychytat :)
KS: Výborně. Přemýšlely jsme s Barbarou Gregorovou, že pokud jde o videa, mohli bychom příští rok vtáhnout i studenty programu Audiovizuální tvorba a divadlo, kteří podobně jako lidé z Rozhlasové a televizní dramaturgie na JAMU umí ovládat techniku (a mají ji). Co myslíte?
BS: Znie to super! podla mna je fantasticke ako vela myslienok a napadov sa nam skutocne podarilo zrealizovat. Nestalo by sa tak, keby nas nebolo tolko kreativnych hlav, cize urcite to moze byt len lepsie, ked sa k nam pripoja aj dalsi tvorivi studenti a studentky💕
KS: A jak vnímáte spolupráci s kolegyněmi z Rozhlasové a televizní dramaturgie? Seznámily jste se trochu?
BS: Ja som nemala osobnu skusenost, ale pocuvala som vsetky casti podcastu První pohyb ako verna fanusicka. Bol to skvely napad zachytit prve dojmy recenzentky este pred tym, nez bude rozmyslat nad mudrymi slovami v akademickejsom utvare.
KS: Ještě mě zajímá, jak jste stačila vnímat obsahy, které festival reflektovaly. Kromě toho, že jste sledovala, co děláme my v Theatrocénu, měla jste čas poslechnout si další díly podcastu Záhledy, sledovala jste sítě DSB a jejich content typu videí, fotoreportů apod.?
BS: O existencii Zahledov som sa dozvedela az po nahrani spolocnej epizody😅. Potom som si vypocula nejake diely a pre mna to bolo obohacujuce, co sa tyka dovysvetlenia dramaturgie festivalu apod. Na facebooku som tiez pravidelne sledovala fotky od DSB, pretoze som chcela najst seba alebo znamych. :D Fotky z akcii ma vzdy bavia, pretoze to su take “momentky”, na ktorych je zachyteny uprimny vyraz obecenstva. Mate ine pohnutky o mimo Theatrocenovom contente?
KS: Poslechla jsem si všechny díly Záhledů, ale až zpětně (v průběhu festivalu jsem to - kromě epizody, kde jste byly vy a Monika - nestíhala). Dopředu jsem slyšela jen “nultý” díl, který byl s Barbarou Gregorovou a věnoval se dramaturgii letošního ročníku. Pokud jde o DSB, sledovala jsem jejich Facebook a potom jsem se dívala, co všechno dávají na svůj Blog na stránkách DSB, protože tam přebírali i některé naše obsahy. S Petrem Novákem, marketérem festivalu, jsme se na hodnotící schůzce shodli, že spolupráce nám v tomto ohledu fungovala velmi dobře. Poslední otázka. V čem nebo jak si myslíte, že by DSB mohl být ještě lepší?
BS: Neviem ci to je uskutocnitelne, no bolo by super, ak by sa dalo vyhnut krizeniu s festivalom New Drama v Bratislave a s olomouckou Florou. Zaroven by som ocenila, keby sa organizatori vedeli dohodnut s vysokymi skolami, aby v rovnaky cas nezacinalo skuskove obdobie, haha. 🤪 Myslim si, ze dramaturgia bola logicka, dostatocne vela zahranicnych aj brnenskych “predstavitelov”. Vzdy je skoda, ked su naraz dve predstavenia, ktore chcem vidiet obe, ale tak aspon to svedci o velkosti programu festivalu. Dlhsi ako dva tyzdne by festival byt nemal, takze rozumiem, ze prekryvaniu predstaveni sa tazsie vyhyba. Napada Vam este nieco?
KS: Mně se líbil letošní upgrade s kontejnerem u koně na Moravském náměstí (Koma tomu, tuším, říkali). A pokud bych něco chtěla, tak nějaký festivalový (ovšem zcela sustainable) merch (klidně něco ve stylu: Kup si a zasaď strom, posílíš divadlo). To křížení festivalů se DSB snaží řešit (příští ročník už má datum a to 23. – 28.5. 2024), ale jak napsala loni v časopisu Svět a divadlo kolegyně Iva Mikulová, on ten problém spíš je, jestli těch festivalů prostě není na zemi velikosti ČR moc. I když je jasné, že to je argument, na který žádný z šéfů těch velkých divadelních festivalů neuslyší. Moment!! Máme v ČR (a na Slovensku) nějaký divadelní festival, který řídí žena??
BS: Merch znie uplne super, to mi ani nenapadlo :D.
KS: Ha, hradecký festival Divadlo evropských regionů řídí Eva Mikulková, ředitelka Klicperova divadla. Ale to je jediný. Pokud nepočítám zlínský festival Setkání/Stretnutie, který nemá ředitele, ale produkční, kterou je Martina Hanáková (Procházková). Co slovenské festivaly?
BS: Nova Drama ma riaditelku Vladislavu Fekete, kedze je riaditelkou aj Divadelneho ustavu Bratislava.
KS: A Nitra?
BS: Uuu, Divadelnu Nitru ma riaditelka Darina Karova, to je tiez zena!! :D
KS: Hej! V tomhle jste na Slovensku zjevně mnohem lepší! A to je pěkná tečka. Totiž bodka.
💕