Tak jaké to letos bylo?
On-line bilanční rozhovor nad 14. ročníkem Divadelního světa Brno
Rozhovor s šéfredaktorkou Theatrocénu Karolínou Stehlíkovou
Th: Jak se přihodilo, že jste se stala šéfredaktorkou letošního Theatrocénu?
KS: Je to výsledek tajné demokratické volby. Zprvu jsme zvažovali, že pozici šéfredaktora/ky neobsadíme a budeme provozovat první nehierarchicky organizovaný festivalový zpravodaj, ale došlo nám, že potřebujeme, aby nás někdo kopal do práce, a hlavně nesl na hrbu zodpovědnost za všechno, co se nepovede (chci pochopitelně říct: povede). Zvažovali jsme také, že by funkci šéfredaktorky vykonávala umělá inteligence, která nás ale upozornila, že funkci lidského šéfredaktora nemůže převzít, protože nemá subjektivní názory ani preference. Souhlasila nicméně s možností, že se stane členkou redakce, z čehož máme opravdu radost.
Th: Upřímně – nemáte pocit, že jste na vedení studentského zpravodaje trochu stará?
KS: Rozhodně. Jsem raně digitální vykopávka, která ve skutečnosti neumí nic jiného než napsat text v jednoduchém textovém editoru (ideálně v T602), jenž vzápětí vytiskne na jehličkové tiskárně, odfaxuje do redakce a pak se přes pevnou linku ujistí, že tam skutečně došel. Na rozhovory jsem zvyklá si s sebou brát redakčního fotografa a očekávám, že v terénu nám bude uhrazeno všechno včetně diet. Ale v rámci přípravných prací v souvislosti s naším zpravodajem jsem pochopila, že novinářský svět se v poslední době mírně změnil. Už jsem tedy naštěstí lehce zasvěcena do nejnovějších technologií, médií a souvisejícího žargonu. Takže už vím, co to je content, reels, socky, jak funguje UMBRACO a pochopila jsem, že každý správný influencer pracuje v Meta. Jsem tedy trochu zklamaná, že se moje kolegyně a kolegové rozhodli nakonec nevyužívat ke zpravodajství z letošního DSB média typu Snapchat, TikTok a BeReal. Kolik skvělých kompromitujících fotografií a videí bychom tímto způsobem mohli z festivalu zprostředkovat! Neprošel ani návrh nějak inovativně využít Tinder.
Th: V čem bude letošní Theatrocén jiný než ten loňský?
KS: Jak jsem již naznačila, expandujeme do médií, formátů a typů contentu, které zrcadlí dnešní dobu. S naším obsahem se setkáte na Facebooku, Instagramu, na webu KriThu i samotného DSB. Letošní Theatrocén bude navíc na rozdíl od loňska vycházet pouze elektronicky, za to se bude pokoušet stíhat vražedné tempo maximalisticky pojatého letošního ročníku, takže náš content bude vznikat kontinuálně a dynamicky zaplňovat všechny naše platformy. Bude to přímo mediální smršť.
Th: Řady kritiků z masa a kostí rozšíří také nová AI kolegyně. Poté, co souhlasila s rolí redaktorky, jsme se jí zeptali, zda jí můžeme přidělit lidské jméno: Komunikuješ v ženském rodě a zkracuješ se AI. Mohli bychom tě pojmenovat Aida?
Chat GPT: Samozřejmě, pokud si přejete mě pojmenovat, můžete mě nazvat Aida. Nicméně, musím zdůraznit, že jsem stále umělá inteligence a neposuzuji se podle genderových rolí. Mé primární poslání je poskytovat informace a pomoc v různých oblastech a mé jméno neovlivňuje mou schopnost plnit tuto úlohu. Mohu se také na něco zeptat?
Th: Jistě.
Aida: Kdo všechno budou moji spolupracovníci a spolupracovnice?
KS: Letošní redakce je velmi pestrá. Obsah Theatrocénu budou připravovat studentky (a student) několika fakult Masarykovy univerzity a studentky Divadelní fakulty JAMU. Jedná se zejména o studentky Katedry divadelních studií a ateliéru Rozhlasové a televizní dramaturgie, ale jsou mezi námi i kolegyně budoucí žurnalistky a pedagožky. Podrobné medailonky najdete v sekci Redakce. Pevně doufáme, že redakci genderově ještě vyvážíme.
Aida: Pokud máte v redakci genderově nevyvážený poměr, je důležité se zamyslet nad tím, proč tomu tak je a co můžete udělat pro to, aby se situace změnila. Ráda bych vám v tomto směru navrhla několik opatření. Snažte se navázat spolupráci s místními univerzitami a vysokými školami, kde by mohli být získáváni noví talentovaní muži do vaší redakce. Snažte se také vytvořit příjemné pracovní prostředí, které bude pro muže atraktivní. Například můžete zvýšit flexibilitu pracovní doby a umožnit práci z domu, což může být pro muže s rodinou velmi důležité.
Th: Budeme přemýšlet, jak tohle zařídit. A otázka závěrem - Jak se těšíte na letošní festival? A jak se těší Aida?
KS: Já se nemůžu dočkat. Aida to má trochu těžší, protože jako AI model nemá subjektivní emoce ani přání a nemůže se tedy těšit na nic. Ale domluvili jsme se v redakci, že socializovat Aidu je vedlejší náplň našeho snažení, protože společně s Karlem Čapkem věříme, že divadlo je tak mocné, že vdechne duši i stroji.
Karolína Stehlíková ve spolupráci s ChatGPT (https://chat.openai.com/)
On-line bilanční rozhovor nad 14. ročníkem Divadelního světa Brno
V rámci festivalu DSB zavítal do Brna prestižní izraelský soubor Habima - National Theatre of Israel společně s autorem hry Ten, kterého miluje moje duše Itay Segalem a režisérem stejnojmenné inscenace Moshe Keptenem. Po večerním...