Jak se v Rusku zrodil vrah aneb Co na to Putin?

Jevištní reportáž s názvem Putin lyžuje už dvanáct let uvádí brněnské experimentální Divadlo Líšeň. Inscenace vytvořená s pomocí deníkových záznamů zavražděné novinářky Anny Politkovské ukazuje události spojené s nástupem Putinovy vlády. Prostředí totality pošlapávající lidská práva, lidé přicházející o život a zamlčovaná pravda. To vše je nyní hrozivě aktuální.

8. 3. 2023 Anna Košťálová

Luděk Vémola. Foto: Majda Slámová, zdroj: Divadlo Líšeň

… Asi lyžuje.

Ve velkém vojenském stanu se rozehrává hra, při níž se chvílemi z hlediště ozývá smích, chvílemi panuje mrazivé ticho. Sevřený malý prostor umocňuje tíseň z Putinových zrůdných činů zachycených v deníku novinářky Politkovské. Scénu tvoří jen jeden velký dřevěný stůl, který je středobodem dění, a herci jeho potenciál maximálně využívají. V jednu chvíli se z něj stává úložný prostor pro hlasovací lístky a láhev vodky, v další se proměňuje v rakev všech obětí vládního zásahu proti teroristům v moskevském divadle na Dubrovce.

Inscenace kombinuje činohru s loutkovým divadlem. Je to ponurá koláž znepokojivých a tragických událostí, k nimž došlo po nástupu ruského prezidenta Vladimira Putina k moci. Herci Luděk VémolaŠtěpán Vémola v rozličných výjevech a rolích nastiňují tísnivé reálie soudobého Ruska: lidé jsou lapeni v pavučinách manipulace a výše postavení činitelé jsou jen loutky v Putinových rukou. Herecké výstupy jsou střídány scénami, v nichž matrjoška s Putinovým obličejem vesele lyžuje po šikmé desce stolu, koupe se ve vaně, dostává dárky nebo na tanku cupuje nepřátele na cucky. V představení zaznívají různé čečenské a ruské lidové písně v úpravě Tomáše Vtípila a celou inscenaci dokreslují autentické citace z Ruského deníku novinářky Anny Politkovské, které předčítá Pavla Dombrovská, režisérka a herečka v jedné osobě. Politkovská si ho vedla od prosince 2003 do srpna 2005 a podrobně v něm zachytila cestu Ruska k nové diktatuře. Byla zastřelena na podzim následujícího roku v den Putinových čtyřiapadesátých narozenin.

Inscenace je ukázkou funkční politické satiry. Smích obecenstva při sledování absurdních výjevů z ruského prostředí je vzápětí střídán tíživým tichem. Z Putinových cynických komentářů k tragédii v divadle na Dubrovce či v beslanské škole běhá mráz po zádech.

Šedesátiminutová délka inscenace je plně dostačující. Na scéně se pořád něco děje a divák se nenudí. Při delší časové dotaci by hrozilo, že obecenstvo začne být vůči líčeným hrůzám otupělé a vyznění hry ztratí na své síle.

Divadlo Líšeň vytvořilo vskutku jedinečnou a působivou inscenaci, v níž tvůrci kreativním způsobem zachytili problémy, které již od počátku provázejí Putinovu prezidentskou dráhu. V současné době, kdy celá Evropa čelí dopadům ruské invaze na Ukrajinu, je její poselství o to silnější.

Divadlo Líšeň – Pavla Dombrovská: Putin lyžuje. Na motivy Ruského deníku Anny Politkovské. Režie Pavla Dombrovská, loutky Marika Bumbálková, kostýmy a rekvizity Matěj Sýkora a Lenka Jabůrková, výroba scény Luděk Vémola, hudba Tomáš Vtípil. Hrají Luděk Vémola, Štěpán Vémola, Pavla Dombrovská. Premiéra 3. května 2010. Psáno z reprízy 17. listopadu 2022.

Autorka je studentkou programů Český jazyk a literatura a Italský jazyk a literatura.