Lektorská laboratoř, která se uskutečnila na Malé scéně Divadla Polárka, byla inspirativním vhledem do lektorské práce a kreativního vzdělávání hned několika institucí. Za Brno byl představen program Insider brněnského Národního divadla (Radka Macková), české středisko ASSITEJ (Natálie Preslová Strýčková), činnost a vybrané projekty Divadla Polárka (Jiří Hajdyla) a také byla shrnuta rozmanitá lektorská činnost Divadla Husa na provázku (Marie Klemensová). Dále bylo prezentováno Divadlo Drak (Klára Fidlerová), Archa+ (Martina Filínová) a plzeňské Moving Station a Dramacentrum JOHAN (Olga Pašková a Tereza Vydarená).
Ze zahraničí byly prezentovány následující instituce a projekty jednotlivých umělců-pedagogů:
Olena Rosstalna – AmaTea, Ukrajina www.amateateatre.com/en
Shanna Bestock – ACT Contemporary Theatre, Spojené státy americké www.acttheatre.org
Gianna Formicone, Německo www.giannaformicone.com
Jeremy Micheal Segal – Youtheatre, Montréal, Canada https://www.youtheatre.ca
Mojca Redjko – StARTbok, Slovinsko www.slg-ce.si
Kjell Moberg – NIE (New International Encounter) www.nie-theatre.com
Cílem tohoto setkání bylo skrze prezentace stručně a v krátkosti představit činnosti jednotlivých institucí – jako základ pro další rozhovory, sdílení zkušeností, rady nebo navázání spolupráce.
Osobně mě velmi zaujal projekt 3Place (Performing Arts as the Third Place for the Young Audience), jehož ambicí je učinit z divadla třetí klíčový prostor v životě dospívajících – vedle domova a školy. Projekt se tedy zabývá výzkumem a rozvojem divadla pro mládež od třinácti let, která dlouhodobě patří k nejopomíjenějším diváckým skupinám. 3Place je veden organizací Scenekunstbruket a přidruženým Kloden Teater (Norsko, Oslo), spolupráce je navázána s německým Junges Ensemble Stuttgart a Divadlem Drak sídlícím v Hradci Králové. Za dobu existence tohoto projektu vznikly v divadle Drak již tři inscenace Cesta (2019), Antigona (2022) a čerstvě odpremiérovaná Proměna (2025).
Dalším podnětným projektem pro mě byla Platforma pro kreativní učení uMĚNÍM (www.umenim.cz) a Festival umění a kreativity ve vzdělávání, který pod něj spadá (http://www.fuk.education). Členové organizace usilují o to, aby byly tvůrčí přístupy nedílnou součástí vzdělávání. Svou existencí ukazují, jak (se) učit uměním. Program FUKu míří také
na rodiny, odborníky a školy.
Poté následoval první workshop s norským režisérem Divadla NIE – Kjellem Mobergem, jehož inscenace Přicházíme zdaleka je součástí letošního ročníku Divadelního světa Brno. Vyzkoušeli jsme si praktická cvičení a hráli hry, které režisér běžně používá při sběru materiálu
v rané fázi tvorby inscenace. Skrze ně nám byly odkrývány režisérovy metody. „Mistakes are good because we forget ourselves.“ V tomto duchu se nesl celý workshop. Hravost se během prvního setkání ukázala jako univerzální jazyk, který je všem vlastní. Jednotlivé aktivity jsme někteří znali pod jinými názvy, ale principy byly srozumitelné a umožnily nám se rychle zapojit. Díky tomu vznikla přirozeně uvolněná atmosféra. Právě tímto způsobem se nenuceně otevřel prostor pro další část programu – navazující víkendové workshopy dramaturgyně a lektorky Petry Jeromy (Geheime Dramaturgische Gesellschaft) i společné návštěvy představení pro děti a mládež v rámci dětské linky Divadelního světa Brno.
Natálie Mlejnková, studentka Katedry divadelních studií FF MU