Inscenace začíná úplně na počátku (jak v sobě naznačuje i samotný název), tedy velkým třeskem, vznikem vesmíru a elementárních částic prostřednictvím bílých záblesků. Ty nás následně z hlubin celého vesmíru vtahují do mikrosvěta vzájemnosti páru, tedy osob A(lice) a B(oba), jež společně spočívají v tanci. Toto gesto vysvětluje pradávné zrození člověka, lidskou potřebu a podstatu vzájemnosti. Na Bobovu otázku, jestli jsou s Alice v hotelu sami, zaznívá odpověď, že ano a vlastně i ne zároveň. Protože se příběh odehrává v paralelních rovinách reality, všechny rozhovory i milostná vzplanutí probíhají najednou, na tom stejném místě, jen v jiných sférách vesmíru. Všechny postavy tedy koexistují ve svých krabicích, propletené s minulostí i budoucností bez toho, že by o své předurčenosti měly nejmenší ponětí. Konají podle daných vzorců, o kterých nemají tušení. Jediné momenty, kdy se všechny reality prolínají, jsou právě při úvodním molekulárním tanci nebo při sledování oblohy kvůli pohyb planety Uran. Jak zaznívá v inscenaci, „pohled na nebe je pohledem do minulosti”. V momentě, kdy naoblohu soustředíme své vědomí, jsou všechny hvězdy na obloze již staletí mrtvé. A právě pozorování nočního nebe je něco, co nás mezigeneračně a v tomto případě i mezirealitně a lidsky spojuje. Všichni se celá staletí díváme na ten stejný Měsíc, ve snaze pochopit jeho i své náležitosti, s touhou verbalizovat, co reálné je a co naopak ne. Dostatečné vodítko k pochopení příběhu věnují recipientovi samotné postavy, které si mezi sebou vysvětlují základní filozofické (či kvantové?) principy existence. Tím nabízejí novou optiku nazírání na sebe sama a svůj svět. Mnohé repliky se prostřednictvím děje variují. Opakují se a mění své výchozí body stejně jako sled událostí. Tím se inscenačně umocňuje rozporuplnost realit, uvádí se do pohybu jakýsi „efekt motýlích křídel“. Zbraň, co v jedné realitě vystřelí a zabije člověka, nemusí v té druhé vůbec existovat, natož někoho v ruské ruletě připravit o život. Všechno jsou jenom konstanty a variace příběhu lidstva, zvažování možnosti, jestli Heisenberg udělal tak primitivní chybu ve výpočtu při sestrojování atomové bomby tendenčně nebo ne. A jestli vůbec nějaký Heisenberg existoval.
Scénografie Fabiena Lédého evokuje pocit lidské osamělosti ve vesmíru. Secesní budova alpského hotelu „na kolečkách“ ve středu jeviště nabízí svým přestavováním a rotací nové verze náhledů na realitu a její protočení. Každé jedno nové nahlédnutí na veličinu lidského problému ho automaticky posouvá, (de)komponuje v novou rovinu chápání. To znamená, že v momentě, kdy se scéna poprvé pohne, počáteční kauzalita problému zmizí a vzniká její nová, alternativní forma. Rozebráním „hotelového boxu“ se následně uvádí do praxe jakýsi princip zrcadlové symetrie, což má za následek, že některé předměty se chovají v zrcadle jinak než v prostoru. Vyvstávají otázky, co to znamená pro fungování nejen toho nekonečného vesmíru nad námi, ale také našeho niterného. Tyto dvě rozpínavé plochy ve finále přece nejsou až natolik odlišné. Hotel v galaktické prázdnotě je ohraničený jenom tmou a po obvodě LED světelnými paravánovými panely. Umožňuje protagonistům opustit jejich realitu třicátých let, vyjít z jejich schrödingerovské krabice a nahlédnout na sebe z jiné perspektivy. Momenty, kdy postavy vystupují na balkon hotelu, tak konotují vstup jednotlivce do černé nicoty vesmíru. Příběh skupiny fyziků se tím pádem odehrává uvnitř a zároveň i vně jedné reality, jednoho hotelu. Jsou živí i mrtví zároveň, duchové obývající hotelové chodby, kočky uspané v krabici. Těsně před koncem první poloviny inscenace jsou dialogy protagonistů černobíle promítané na tři pohyblivá plátna, která po určité době navozují estetiku analogových filmových negativů. Ty tvoří pro všechny druhou, dobře známou realitu k našemu běžnému bytí, existenci v rovinách barevně vyvolaných fotografií. Postavy vycházejí před ně, hledí na sebe, napříč jinou rozostřenou realitou nacházejí odpovědi a spočívají ve vzájemnosti sledování oblohy.
I když může být princip nejistoty na první pohled ve své depresivní dualitě a neschopnosti kontroly negativním konotátem lidské existence, z druhého úhlu pohledu naopak garantuje naději. Fakt, že svět není uzamčený jen v jedné možnosti, má nesmírnou hodnotu právě ve své nepředvídatelnosti. Něco jako ta věčně živá i mrtvá kočka v Schrödingerově krabici, jako Quanta v celé jejich krásné neuchopitelnosti. Někdy na jednoduchou otázku neexistuje jen jedna ustálená odpověď. Někdy je koneckonců pohled do minulosti jen novou variací budoucna. Kvantum ke kvantu, počátek ke konci. Něco jako kvantové propletení, jako láska: dvě částice mohou být navzájem propojené, i když jsou na opačných koncích vesmíru. Když změníš stav první, druhá okamžitě ví, že se s její spřízněnkyní něco stalo. Když B(ob) natahuje levou ruku k A(lice), ona k němu automaticky vztyčí tu pravou. Spočívají v tanci. Jako první i poslední lidé v celém vesmíru. Oddáni, ve více stavech najednou.
Lithuanian National Drama Theatre – Quanta. Režie Łukasz Twarkowski, dramaturgie Joanna Bednarczyk, scéna Fabien Lédé, kostýmy Svenja Gassen, video designer Jakub Lech, hudba Lubomir Grzelak, světla Eugenijus Sabaliauskas, choreografie Paweł Sakowicz, asistent režie Bartė Liagaitė, asistent kostýmního výtvarníka Pijus Dulskis, asistent dramaturga Simona Jurkuvénaitė, produkce Vidas Bizunevičius, Kamilė Žičkytė, Lukrecija Gužauskaitė. Hrají Marius Čižauskas, Algirdas Dainavičius, Airida Gintautaitė, Martynas Nedzinskas, Gediminas Rimeika, Rytis Saladžius, Rasa Samuolytė, Nelė Savičenko, Vainius Sodeika, Rimantė Valiukaitė, Arūnas Vozbutas, Aistė Zabotkaitė. Psáno z provedení v rámci DSB dne 20. a 21. května 2025.