Sliby, křiky, bonboniéry

S pro D’epog příznačnou kombinací výrazné scénografie a mimického, tělesného i verbálního projevu uvedlo toto brněnské uskupení v koprodukci s DSB svou nejnovější premiéru Hory, doly, epizody. Architekturu prázdného třetího patra Tržnice na Zelném trhu, jež svými rozměry a absencí členění připomíná dnes už zdemolovaný OC Dornych, využívaný pro podobné typy performancí např. platformou Terén, zaplnilo v šest hodin ráno před jeho otevřením diváctvo a performerstvo. Vzájemné proplétání se a splývání dívajících se s jednajícími naplnilo i očekávání vzbuzené anotací, která slibovala téma neuchopitelnosti, v případě D’epogu poněkud překvapivě, mezilidských romantických vztahů.

27. 5. 2025 Zuzana Macourková

zdroj Facebook D'epog

Při vstupu do prostor Tržnice se zde již nachází trojice performerstva (Zdeněk Polák, Janet Prokešová, Zuzana Smutková) společně s DJ. Prvním vizuálním vzruchem je scénografie, do níž se proměňují kostýmy Jana Matýska, které svou objemností zejména na začátku představení působí jako (obživlé) scénické objekty. Věci se zde neustále desémantizují a nacházejí nové významy právě díky interakci s živými těly. Ostatně to se děje i performujícím: Prokešová je na samém začátku představení oblečena jakoby formálně, v dlouhých rozevlátých „barokních“ šatech, jejichž krinolínu připomíná objekt turistického stanu, ve kterém je performerka uzavřena a z nějž jí vykukuje pouze horní část těla. Její nové prodloužené, paradoxní tělo vytváří nové možnosti, jak s ním Prokešová může nakládat. Její pohyb v prostoru je determinován šíří stanové konstrukce, jež jí umožňuje pohodlně projít mezi dvěma přilehlými nosnými sloupy. Šatům nechybí ani vlečka, tropiko neboli vnější plášť stanu, kterou Prokešová elegantně v běhu ztrácí. Nápadně tím i svými rty, nalíčenými do tvaru srdce, připomíná postavu Sněhurky. I ostatní mají nová těla, přičemž Smutková je ze všech performujících nejvíce přeměněná v novou, hybridní bytost. Její kostým připomíná archetyp čarodějky nebo hejkala, sedí v trafikovém stánku plném cigaret a hubba bubba žvýkaček jako v novodobé perníkové chaloupce. Hnědý kostým s třásněmi ji v pohybu nelimituje, ani její fyzické možnosti výrazně nerozšiřuje, avšak k trafice připnuté dlouhé pařáty jí umožňují například na dálku pohladit Poláka, který se zase v inscenaci stává vyšším než obvykle. Diváctvo uvítá v piknikovém „Honzovském“ outfitu s dvojicí košů připnutých na nohou. Ty jej sice zpomalují a činí jeho pohyb těžkopádnějším, ale vzdušná stříbrná pláštěnka i jeho modrá upnutá kombinéza tento dojem vyvažují. Třetí piknikový koš má v ruce. V něm se skrývá reproduktor donekonečna přehrávající notoricky známé písně o lásce.

Performance však není pouhou poutavou módní přehlídkou pohádkových postaviček. Lovesong playlist funguje jako analogická linie k jevištním akcím, které představení směrují do podoby uštěpačného vysměchu stereotypům spojeným s představou romantického heterosexuálního vztahu. Písně od Depeche Mode nebo Marka Ztraceného jsou občasně přerušovány nahranými komentáři režisérky a vedoucí osobností D’epogu Lucie Repašské jako dramaturgické dovětky k výběru skladeb a jejich významu pro hereckou akci. Ty se však ztrácejí v otevřeném prostoru a její slova tak, možná symbolicky, vyznívají do prázdna. Nálada písní udává i atmosféru v „sále“ a proměňuje dynamiku předváděných vztahů. Ty nejsou v performanci představeny lineárně jako souvislý příběh milostného trojúhelníku, ale spíše kolážovitě. Po úvodní sekvenci, kdy performer a performerky postupně vystoupí ze svých scénografizovaných kostýmů, se rozjíždí série situací, ve kterých nechybí ani make-over v podobě blonďaté paruky s ofinou, kterým si postava Smutkové léčí zlomené srdce, nebo Polákovo melancholické tetování pomeranče. Poetika kolektivu D’epog, která často spočívá v expresivním projevu těla i hlasu, zde podtrhuje nestálost mezilidských setkání. Popisuje je jako výbušné a emotivní, jen občasně přecházející do harmonické nebo zklidněné podoby. Představení, stejně jako závazky vůči druhým, je všeobjímající a možná svým způsobem imerzivní. Účinkující své jednání často izolují do různých rohů místnosti, kde se v relativní samotě tisknou na skleněnou stěnu nebo si napouští bublinkovou koupel na nohy, ale stejně tak sledujeme momenty spojení, třeba ve společném tanci. To platí i o scénografii, která se také neustále přelévá a proměňuje. Nechybí ani zamilovaný koutek s balónky ve tvaru srdce, do kterého se v průběhu představení dostane i pneumatika z traktoru, do níž performující zasadí keř jako obraz budování společného vztahu, který následně v jedné z jeho manických fází zase ničí. Právě momenty exprese a neschopnost lidí dodržovat sliby, jež se postupně vyjevuje jako jedno z ústředních témat inscenace, hrozí svou intenzitou diváctvo až ohlušit oproti něžným pasážím, jako je pomalý tanec nebo společné tulení se na dece.

Po hodině a půl se zpocení a vyčerpaní performující po závěrečném pětiminutovém třesu usazují na deku mezi rozházené prsteny a čokolády z bonboniéry. Po přehršelu emocí, mimických kreací i řevu „zbývá jenom víra“, jak zpívá Marek Ztracený a v performativním pojednání jeho písně křičí Smutková. Po Polákově dotazu v půl osmé ráno, „co ta snídaně“, se herec převléká do fraku bez kalhot a košile a za zvuku francouzského šansonu přináší hlavu prasete na stříbrném podnose. Všichni tři společně začínají den popíjením vína z krabice a křečovitými úsměvy do publika.


Zuzana Macourková, studentka performančních studií, FF UP v Olomouci

D’epog – Hory, doly, epizody. Režie Lucia Repašská, lektorská spolupráce Matyáš Dlab, kostýmy Jan Matýsek, asistent režie Vojtěch Honig, účinkující Zdeněk Polák, Janet Prokešová, Zuzana Smutková. Psáno z uvedení v rámci DSB dne 25. května 2025.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info