Hledat odstíny ženství v pohádkách

Při těžkostech utíkáme do bezpečných světů, ale jak nám můžou tyto světy a jejich postavy posloužit k reflexi naší vlastní identity? To je otázka, kterou prozkoumává inscenace Fairy tales od POCKETART kolektivu, která se letos představila na Divadelním světě Brno. Uskupení, sdružující umělce a umělkyně z oblasti tance, hudby, scénografie, výtvarného umění a light designu, se ve svých inscenacích dotýká celospolečenských témat a svým působením se snaží v divácích probudit potřebu reflexe naší společnosti. Stejně tak je tomu i v pohybové inscenaci Fairy tales, která vznikla pod choreografickým a režijním vedením zakladatelek POCKETARTU Johany PockovéSabiny Bočkové a za živého hudebního doprovodu Lukáše PalánaSáry Vondráškové.

29. 5. 2025 Tereza Tichá

foto archiv DSB

Vizuálně podmanivá inscenace Fairy tales nás už v úvodu navádí do jakéhosi snového světa, kde můžeme zkoumat, dekonstruovat a s odstupem prožívat vlastní existenci. To se tedy nejprve děje prostřednictvím samotného pojednání jevištního prostoru, jehož scénografie je tvořena dlouhými bílými zvlněnými závěsy, které v půlkruhu ohraničují zadní část a boky jeviště. Snovou atmosféru pak podporuje příchod performerek, které se ze závěsů postupně vynořují za syntetické hudby místy připomínající pomalu kapající vodu. Všechny ženy jsou oblečené v bílých nebo krémových kostýmech připomínajících elegantní společenské oblečení a postupně si obouvají výrazné boty na vysokém podpatku v barvách, jako je sytě růžová, zelená a oranžová. Mezi ženy pak přichází performerka svírající červené jablko a stříbrnou baseballovou pálku, přičemž poklidnou atmosféru narušuje tím, že se v sebevědomé póze do jablka zakousne a vzápětí padá k zemi.

Díky této referenci na Sněhurku tak diváctvo rychle zjišťuje, jak se tu bude s pohádkami, podle kterých inscenace nese název, pracovat – velmi volně a v náznaku. Právě díky práci s momenty jednotlivých pohádek, nebo spíše pohádkových protagonistek si inscenace může dovolit kolážovitou strukturu, která funguje na principu určitého vypořádávání se s konkrétní pohádkou, nebo spíše s konkrétními pocity, které z pohádky vyvstávají. Tyto momenty jsou absolutně oproštěné od motivu prince nebo lásky, ale týkají se především žen samotných, jejich vztahu k sobě, svému tělu a celkově k jejich bytí. Performerka naznačující Sněhurku se později zvedá a namísto, aby pokračovala v „roli“ princezny, sledujeme, jak se z ní stává čirá zlověstná radost, kterou si spojujeme v rámci této pohádky naopak se Zlou královnou a obecně s čarodějnicemi. Pomalu se proměňuje nálada na scéně, z ostatních žen se stávají zvířata, jsou divoké, animální, vrčí, prskají a pohybují se v kruhu okolo performerky, která působí skoro jako jejich dirigentka. Po nějaké době se ale z těchto „vyšinutých“ bytostí stávají „pouze“ jakési znaky zvířat, když ženy místo zlověstného syčení vydávají zvuky slepice, prasete, kozy atd., které působí nesmírně komicky. Právě taková záměna, hra a zesměšňování mohou poukazovat na démonizaci žen, když se poddají svým vášním, a také na skutečnost, že je možné, aby žena byla zároveň jemná i mocná.

Kromě tematizace chování ženy se v inscenaci setkáváme i s tematizací jejího těla, a to (nejen) prostřednictvím jeho odlidštění. Po „Sněhurce“ totiž přichází náznak „Růženky“, konkrétně jde o scénu, kdy se jedna z performerek na zemi zabalí do pokrývek, přičemž bílé deky částečně připomínají otevřenou rakev či postel. Za závěsy vidíme při jejím spánku tančit stíny baletek v sukních, opět připomínající snění, když se ale něco zpoza závěsu vynoří, je to všechno, jen ne „krásná“ baletka. Vidíme bytost, která se pohybuje po všech čtyřech končetinách, z předkloněné hlavy, kterou jí celou zakrývají dlouhé vlasy, jí přitom trčí další noha. Tato bytost už není člověkem, není ženou, stává se něčím jiným a odcizeným, možná příšerou. Takové tělo nepatří nikomu, a přitom možná patří všem, kteří ho chtějí posuzovat. Zůstává každému na očích, zdůrazněné ve své podivnosti, podobně jako ženy, jejichž těla jsou ve veřejném prostoru medializována a nabízena k hodnocení. Na scénu později přichází další žena, jejíž tělo pro změnu rozděluje zrcadlo, část ní tedy není vůbec vidět, a také žena, která má zdánlivě dvoje chodidla, protože ta její vězí v rozeklaných zelených botách. Vztah k vlastnímu tělu, které se nezdá být cizím, ale je až nesnesitelně přítomno, je pak tematizován, když performerka „Růženky“ přináší velké zrcadlo a zůstává sama na jevišti, zatímco si zrcadlo drží nad hlavou a zdá se, že ho nemůže pustit, takže je neustále nucena samu sebe sledovat. Její snaha utéct vlastnímu obrazu působí až násilně, když to vypadá, že se jí její vlastní obraz vnucuje, jako by ji chtěl zalehnout, jako by jí chtěl ublížit.

Přestože jsou určité pasáže inscenace velmi kolektivní, právě momenty bolesti většinou performerky ztvárňují o samotě. Podobným příkladem je i výjev, kdy další z performerek představuje Malou mořskou vílu, je uvíznutá na zemi, v ocasu z deky, mrská sebou, opuštěná a nemůže se dostat pryč. Do toho se navíc ozývá skřípavý zvuk elektronické kytary, který simuluje její nářek. Na rozdíl od předešlého výjevu tady performerka svému tělu uteče, když se vyvlékne z deky a odkoulí se pryč z jeviště. Právě tento útěk od vlastního těla a jeho radikální přeměna nutí uvažovat nad dimenzí ženství, které není primárně uznávané, tedy o transsexuální identitě, kde proměna těla může vést k určitému naplnění ženství, nebo naopak k vymanění se z nálepky „žena“. Právě proto, že většina bolestí spojených s ženstvím je performována spolu se samotou, je určitá radost, hravost a síla v inscenaci spojená s kolektivem. Ženy totiž na konci představení po tom, co všechny existují vedle sebe, ale jakoby ve vlastním světě, nalézají jedna druhou, probouzí svou hravost a v jakémsi divokém až očistném tanci v kruhu si berou zpátky všechnu sílu a radost, o kterou přišly, nebo se o ni samy z donucení připravily. Dochází tak k jejich navrácení k sobě samým, kdy samy v sobě přijímají svá komplexní já, která jsou obohacována dalšími komplexními já žen okolo nich. Inscenace tak s hravostí a lehkostí představuje nejistoty a strachy, ale i radosti, které se pojí s ženstvím. Ty jsou sice spojené s krásnými princeznami, které musí trpět, aby nalezly štěstí, a s „ošklivými“ divokými čarodějnicemi, ale právě dekonstrukcí těchto pohádek nám tvůrčí tým nabízí složitější realitu a s ní i skutečnost, že žena nemusí být jen jednorozměrnou princeznou, může být princeznou, vílou a zároveň i čarodějnicí.

Tereza Tichá, studentka divadelních studií, FF UP v Olomouci



POCKETART kolektiv – Fairy tales. Choreografie, režie Sabina Bočková & Johana Pocková, živá hudba Lukáš Palán, Sára Vondrášková (Never Sol), dramaturgie Viktor Černický, choreografický coaching Peter Šavel, scénografie a kostýmy Vendula Tomšů, světelný design Eliška Kociánová, tvorba a interpretace Aneta Bočková, Jitka Čechová, Michaela Dzurovčínová, Karolina Graca, Tereza Holubová, Tereza Krejčová, Eva Mora González, Monika Szpunar, producent POCKETART kolektiv, koprodukce Big Pulse Dance Alliance, Sísmograf Festival (Katalánsko – Španělsko), Mezinárodní festival TANEC PRAHA (CZ), Julidans (Nizozemsko), CODA – Oslo International Dance Festival. Psáno z uvedení v rámci DSB dne 27.5. 2025.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info