Divadlo Husa na provázku zve na vernisáž výstavy sexuálního současného umění

Ikonická Husa se rozhodně nebojí ani kontaktu s divákem, ani zásadních témat současné společnosti včetně sexu a mnoha dalších více či méně souvisejících otázek, které nyní hýbou společností. Proto pojďme debatovat, co s námi vlastně bude…

29. 5. 2025 Alena Punčochářová

Foto archiv DSB

Sklepní scéna Divadla Husa na provázku neslouží pouze divadelním představením, ale také prezentaci současného výtvarného umění, jak se o tom přesvědčili diváci představení Z pohlavního života našeho lidu. „Vernisáž studu“, jak stojí v podtitulu, připravila Daniela Špinar (scénář, režie, scéna) jako imerzivní divadlo, jehož hlavní téma představuje dle očekávání lidská sexualita.

Při vstupu do “výstavní síně” je divákům nabídnut welcome drink, což je potvrzením dnešní slavnostní atmosféry a k vernisáži to samo sebou patří. Kurátor a moderátor (Vladimír Hauser) uvádí diváky do prostoru, kde jsou po stranách zavěšena bílá plátna a uprostřed umístěny dvě sametem potažené lavice, na kterých mohou návštěvníci spočinout při studování uměleckých děl. Klenby a cihlové stěny sálu pak dotvářejí atmosféru galerijního prostoru.

Moderátor nejprve všechny návštěvníky náležitě přivítá, následuje hudebně-etnologická přednáška manželského páru v lidových krojích (Markéta MatulováDušan Hřebíček). Při výkladu doplněném lidovými písněmi za doprovodu housliček a harmoniky se dozvídáme, jak to kdysi bylo na českém a moravském venkově se sexem, především u dospívající mládeže. Další vystupující je vzdělaná žena-feministka (Růžena Dvořáková), zabývající se ženskými právy a současnou proměnou rolí muže a ženy. Následuje představení nezvyklých výtvarných děl Umělectva (Matouš Benda), hovořícího o sobě v množném čísle: “vytvořili” svá díla s pomocí spermatu desítky mužů a viditelná jsou pouze pod UV osvětlením. Umělectvo také “představují” svou partnerku (Tereza Maxmilián Marečková), herečku působící na platformě OnlyFans, která výrazným způsobem přispěla k získání malířského materiálu souloží se všemi deseti muži. Samotný neobvyklý průběh vzniku děl pak rozpoutá debatu o volném a tolerantním soužití, o platformě OnlyFans, polygamii a jinakosti. Téma je pro mladíka “z řad návštěvníků” (Michal Busta) naprosto nestravitelné, celou debatu násilně přerušuje výkřiky o normálnosti a jediném správném řádu - dominance mužů nad ženami. Chrlí ze sebe anglické výrazy odkazující k subkultuře incelů: mužů, kteří nedokáží navázat vztah se ženami, a proto se rozhodli žít raději v dobrovolném celibátu. Jako protipól se do debaty přidává další z ”návštěvníků” - fotograf vernisáže, pick-up artista, který již osm let vyučuje svádění žen (Milan Holenda). Vášnivou debatu se snaží uklidnit Radana (Tereza Volánková), která vypráví svůj životní příběh, jak se stala z prostitutky sexuální asistentkou pro osoby s handicapem.

Spoluautorkou scény a autorkou kostýmů je Linda Boráros, která nabízí tři roviny oděvů dokreslujících charaktery postav. Lidové kroje etnologického páru odkazují na minulost. Současnost zastupuje civilní oblečení kurátora v béžovém obleku, fotografa v džínách a košili, feministky v halence a kalhotách či Radany v květovaných šatech. Výrazné kostýmy nezvyklé dvojice Umělectva a jeho přítelkyně pak naznačují jakousi bizarnost možné budoucnosti. Muž je oblečen v červených dámských šatech, ozdoben zlatými šperky a obut do černých mohutných kozaček. Ona vyniká nadměrným poprsím v obtaženém černém úzkém roláku, doplněném krátkou koženou sukýnkou a výraznými kozačkami na vysoké platformě.

Divadelní debata otevírá mnohá témata. S jakousi lehkostí, humorem a nenuceností, charakteristickými pro vernisáže, se posuneme až k naprosto zásadním otázkám a hrozbám současné doby: k rozdílným postojům a názorům společnosti, sexuálnímu zdraví, otázce konsentu, současným internetovým subkulturám, sociálním platformám a dalším společenským jevům, které proměna postavení žen a otázka více genderů přináší. Zvládne vyspělá společnost tuto transformaci?


Alena Punčochářová, studentka Kulturní dramaturgie v divadelní praxi SLU

Divadlo Husa na provázku Daniela Špinar: Z pohlavního života našeho lidu. Scénář a režie Daniela Špinar, dramaturgie Veronika Onheiserová, scéna Daniela Špinar a Linda Boráros, kostýmy Linda Boráros. Hrají Vladimír Hauser, Matouš Benda, Tereza Maxmilián Marečková, Dušan Hřebíček, Markéta Matulová, Růžena Dvořáková, Milan Holenda, Tereza Volánková, Michal Busta, j.h. Premiéra 29. listopadu 2024. Psáno z reprízy 26.5.2025.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info