OST-RA-VAR 2017 - Vyrozumění

K lidskému neporozumění a absurditě byrokracie se v Ostravě přistupuje se smyslem pro humor i existenciální vážností.

Na scéně replika sterilního kancelářského prostoru éry normalizace. Po rozsvícení světel do kanceláře vstupují postavy v tmavomodrých monotónních oblecích a kostýmcích.

14. 2. 2018 Tereza Turzíková

J. Kaluža; foto: Roman Polášek

K lidskému neporozumění a absurditě byrokracie se v Ostravě přistupuje se smyslem pro humor i existenciální vážností.

Na scéně replika sterilního kancelářského prostoru éry normalizace. Po rozsvícení světel do kanceláře vstupují postavy v tmavomodrých monotónních oblecích a kostýmcích. Ve vší té úřednické fádnosti se začínají rozehrávat absurdní dramata mezilidských vztahů a pletich. Dvě věci během celého představení hrají prim – Havlův text a herecké výkony.

Tvůrci inscenace se záměrně vyhýbají násilné aktualizaci a potřebě neotřelého čtení jednoho z nejproslulejších Havlových dramat. Naopak text na jeviště převádějí téměř doslovně, bez potřeby vlastního komentáře. Nelze jim však tento přístup vytknout, jelikož vědomě pracují s nečasovostí hry a jejími komickými kvalitami.

Režisér Vojtěch Štěpánek vede herce k rozehrávání situací ústící v neprvoplánové a vkusné, ale přece jen gagy. Setkáváme se s opakujícími se humornými motivy, jako například hasicí přístroj symbolizující funkci ředitele, jenž jsou rozehrávány a variovány ad absurdum. Poetika Komorní scény Aréna jde ruku v ruce s poetikou Václava Havla – otevírá se nám svět s vlastní vnitřní logikou, v němž se snoubí komické a existenciální.

J. Kaluža, Š. Krupa; foto: Roman Polášek
M. Čapka, A. Sasínová-Polarczyk, J. Kaluža, P. Dostálová; foto: Roman Polášek

Se stejnou pečlivostí je přistupováno ke kresbě postav, jež tvoří plejádu nejrůznějších lidských typů a stereotypů. Ústřední postava ředitele Grosse je Josefem Kalužou podána jako dobrácky naivní zbabělec, na nějž se řití jedna pohroma za druhou a on pod jejich tíhou klesá. Jeho Gross se v průběhu představení mění v nervosního, třesoucího a potícího se chudáka. V kontrastu s ním vystupuje Šimon Krupa jako náměstek Baláš, věčně suverénní elegán machiavelliovského typu.

Trojice hulvátských byrokratů (Michal Čapka, Vojtěch Lipina, Alena Sasínová-Polarczyk) ochotná sloužit vždy tomu, kdo je zrovna u moci a zároveň v pracovní době neustále pořádat oslavy, stojí proti čistotě a až směšné naivitě sekretářky Marie (Pavla Dostálová). Konfrontací mezi různorodými karikovanými povahami se dostáváme k jednomu z hlavních témat hry – neporozumění. Bez ohledu na to, jakým jazykem se zrovna hovoří.

Nepříliš elegantně a ostentativně divadelně jsou řešeny přechody mezi jednotlivými scénami pomocí ztmavení světel a puštěním hudby. Podobně neadekvátně působí oslovování publika při hodinách výuky úředního jazyka ptydepe – přestože pár diváků pobaví, zbytečně narušuje iluzivní logiku světa inscenace.

Vyrozumění jako třetí inscenace Komorní scény Aréna na OST-RA-VARu podporuje profilaci divadla jako herecky silného a sehraného souboru. Nevolí zde kdovíjak odvážná témata, ale s texty umí chytře a citlivě pracovat. A ve srovnání s tím, co letos bylo na festivalu vidět, je to víc než dost.

Komorní scéna Aréna – Václav Havel: Vyrozumění. Režie Vojtěch Štěpánek, dramaturgie Tomáš Vůjtek, scéna Milan David, kostýmy Marta Roszkopfová. Hrají Josef Kaluža, Šimon Krupa, Michal Čapka, Vojtěch Lipina, Alena Sasínová-Polarczyk, Pavla Dostálová, Zuzana Truplová, Marek Cisovský. Premiéra 201. 10. 2017. Psáno z reprízy 1. 12. 2017 v rámci festivalu OST-RA-VAR.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info