OST-RA-VAR 2017 - Hodina před svatbou

Režisér Janusz Klimsza je podepsaný hned pod čtyřmi tituly letošního OST-RA-VARuMátový nebo citron aneb Lupič v nesnázích, Teď mě zabij, Hodina před svatbou a Kráska z Leenane. Inscenace Hodina před svatbou, s podtitulem O peníze jde až v první řadě, kterou uvádí Národní divadlo moravskoslezské, se jeví jako nejslabší kus ze všech čtyř jmenovaných. Dramatický text převedený na jeviště se rozplývá do ztracena a často se tím odhalují jeho slabiny.

12. 2. 2018 Kristýna Staroštíková

R. Finta; zdroj: facebook Činohra Národního divadla moravskoslzského

Režisér Janusz Klimsza je podepsaný hned pod čtyřmi tituly letošního OST-RA-VARu – Mátový nebo citron aneb Lupič v nesnázích, Teď mě zabij, Hodina před svatbou a Kráska z Leenane. Inscenace Hodina před svatbou, s podtitulem O peníze jde až v první řadě, kterou uvádí Národní divadlo moravskoslezské, se jeví jako nejslabší kus ze všech čtyř jmenovaných. Dramatický text převedený na jeviště se rozplývá do ztracena a často se tím odhalují jeho slabiny.

Katalánský autor Pere Riera napsal drama Lluny de Nuuk (Daleko od Nuuku, v našem překladu a na jevištích uváděno jako Hodina před svatbou), ve kterém hlava rodiny Viktor, majitel prosperující rodinné firmy na sladkosti a především otec čtyř dětí, vdává svoji jedinou dceru Elzu. Jeho synové David, Alex a Max jsou zaměstnanci a budoucí dědicové firmy. Ze začátku vše probíhá naprosto idylicky – chystání obřadu v rodinném kruhu, nostalgické vzpomínání a rodinné fotografování. Ovšem jen do chvíle, kdy přichází Viktorův bývalý kolega Toni. Od tohoto okamžiku se roztáčí pochybný kolotoč tajemství, lží, zrad a výčitek.

Už podle názvu můžeme očekávat, že vše se odehrává hodinu před osudovým okamžikem Viktorovy dcery. A dozvídáme se, že bonbóny nekazí jen zuby, ale i charakter celé Viktorovy rodiny. David, Alex a Max nechají z firmy vyhodit Toniho a na jeho místo dosadí snoubence své sestry, který jim má pomoct ke spolupráci s korejskou korporací bez Viktorova vědomí. Veškerá jistota se hroutí. Viktor bezmocně přihlíží zradě a vypočítavosti svých synů a Elza pochybuje o sňatku. V posledních dvaceti minutách se střídá sled groteskních situacích, u kterých se dá jen kroutit hlavou a čekat, jaký zvrat může ještě nastat. Závěrečná scéna vrcholí přiznáním Viktora k jeho sterilitě. Vyvstává tedy otázka k zamyšlení, kdo je otcem všech čtyř dětí?

F. Strnad, P. Lorencová, J. Fišar; zdroj: facebook Činohra Národního divadla moravskoslezského
I. Firlová, I. Dejmal; zdroj: facebook Činohra Národního divadla moravskoslezského

V téměř sto minutové inscenaci se bravurně vykreslují povahové rysy a osudy postav. Elza (Petra Lorencová) má ráda svého snoubence, ale přesto se jí líbí ženy. Viktor (Jan Fišar) se nevzdává a stále bojuje o svou firmu, dokonce se i chvíli zdá, že by pro ni dokázal zabít i jednoho ze svých synů. Teta Angela (Anna Cónová) pije a alkoholu se zcela podvolí potom, co vypluje na povrch její milostný poměr s Viktorem. Nejmladší syn David (Robert Finta) by dokázal zabít svou sestru jen pro to, aby slyšel od svého otce, že ho má nejraději. Prostřední Alex (Ivan Dejmal) je vypočítavý a agresivní gauner, jenž se nebojí před svědky uhodit svoji přítelkyni Silvii (Izabela Firlová). Ta si chce podle vlastních slov sáhnout až na úplné dno a pak odjet až do dalekého Grónska, do Nuuku. A nejstarší Max (František Strnad) chce utéct své bývalé ženě Ingrid (Pavlína Kafková) a zodpovědnosti, že nemůže mít děti, stejně tak jako Viktor. Pánem celé situace je Toni (Václav Klemens), který dokáže do pozoru dostat celou rodinu, byť místo zbraně drží v rukou jen vodní pistolku. To však nikdo netuší až do chvíle, než Toni vystřelí.

Největší slabinou celé inscenace je práce s prostorem. Monstrózní hala v gaudíovském stylu utápí herecké výkony a brání tak gradaci jednotlivých situací. Největším trnem v oku se stává velké schodiště, se nímž se nikterak nepracuje, jedná se pouze o kulisu bez funkce. (U takto velkého a výrazného kusu, rozprostírajícího se přes většinu scény, bychom očekávali, že má jistý účel, ovšem není tomu tak). Váza s bonbóny a židle byly jediné rekvizity aktivně používané na jevišti, takže celá hra měla dominantní prvek jen v herecké složce. V tomto případě se tak jednalo o sázku na jednu kartu, a to bylo spíš ke škodě než k užitku. Herectví bylo na dobré úrovni a myslím, že by vyniklo lépe na komornější scéně, kde by jednotlivé složky spolu dynamicky spolupracovaly.

Hodina před svatbou se stává místy tak bizarní, že ani cesta ztotožnění se s postavami není schůdná. Rodinné drama se mění v absurditu, kde se nemožné stává skutečností a naopak.

Národní divadlo moravskoslezské – Pere Riera: Hodina před svatbou. Režie Janusz Klimsza, dramaturgie Sylvie Rubenová, scéna David Bazika, kostýmy Marcela Lysáčková, překlad Romana redlová, úprava dialogů Ivana Slámová, jazyková spolupráce Pavlína Kuldanová. Hrají Jan Fišar, Petra Lorencová, Robert Finta, Ivan Dejmal, František Strnad, Pavlína Kafková, Anna Cónová, Izabela Firlová, Václav Klemens. Premiéra 19. 1. 2017. Psáno z reprízy 30.11. 2017 v rámci festivalu OST-RA-VAR.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info