Románový příběh Charlese Dickense o Oliveru Twistovi z roku 1838 z prostředí londýnského podsvětí a dětského organizovaného zločinu byl na divadle uváděn už ve viktoriánské a edwardovské době. Samotný muzikál Oliver! se zrodil z pera Lionela Barta, který napsal hudbu i libreto. Bartovou šablonou pro tento muzikál byla filmová verze Davida Leana z roku 1948 a obal čokoládové tyčinky s názvem Oliver Twist. Bart usiloval o hravý muzikál, který by představil dickensovskou atmosféru a dobu, v níž se příběh odehrává, v moderním zábavném hávu s vidinou nové „muzikálové formy“. Muzikál měl premiéru 30. června 1960 v New Theatre (dnes Noël Coward Theatre) v Londýně. Roku 1994 se díla ujal producent Cameron Mackintosh a společně s Lionelem Bartem ho oblékli do novějšího hávu.
Muzikál je adaptací románového příběhu malého Olivera, který se narodí a vyrůstá v sirotčinci. Žije zde do chvíle, než ho majitelé prodají do rodiny hrobníka. Oliver však po krátkém čase od této rodiny utíká a odchází do Londýna hledat štěstí. Potkává se zde s „Lišákem“, chlapcem, který krade po ulicích společně s ostatními dětmi. Lišák se Olivera ujímá a odvádí ho ke svému opatrovateli Faginovi, který má dětí, jako je Lišák, mnohem více. Fagin Olivera přijímá do jejich „rodiny“ a učí ho krást. Když se Oliver pokusí o svůj první lup, je dopaden, v ten moment ještě neví, že muž, kterého se pokusil okrást o kapesník, je jeho dědeček. Po jeho propuštění se okradený pan Brownlow chlapce ujímá a odvádí jej do svého domu. Oliverova minulost ho ale dohání ve chvíli, kdy je unesen prostitutkou Nancy a vrahem Billem Sikesem zpět k Faginovi. V ten moment začíná boj o chlapcův život, budoucnost a naději na štěstí.
Silná instrumentální hudba muzikálu Oliver! je pro mě stále nejvýraznějším prvkem celého díla a také největším zážitkem. V libretu muzikálu se mísí jak tklivé písně, tak písně komického rázu, nechybí ani písně, které slouží k představení postav, jako byl Fagin nebo Bill Sikes. Vše je doplněno sbory, jak dětským, tak sborem profesionálních pěvců. Scénografie byla prostá, pouze v odstínech béžové, avšak díky tomu kostýmy herců hrají barvami, vystupují do popředí a podtrhují charakteristiku každé z postav.
Foto: Nikol Wetterová, zdroj: MDB
V hlavních rolích se nám představili Arthur Haverda (Oliver Twist), Jonáš Tóda (Lišák), Lukáš Pišta (Fagin), Patrik Vyskočil (Bill Sikes), Lenka Machciníková (Nancy) a Róbert Halák (Brownlow). Z mého pohledu jeden z těch, kteří nejvíce vyčnívali, byl Lukáš Pišta v roli Fagina, který se své role ujal nejzábavněji po stránce hereckého výrazu. Pěvecky nejvíce dominovala Lenka Machciníková v roli Nancy, která scénu naprosto ovládla v tragičnosti své postavy a tklivých pasážích písní. Jejím jediným problémem bylo herectví a schopnost pracovat se změnami emocí při rychlých pěveckých výstupech.
Na základě úvodního čísla majitelů sirotčince a později také manželů, Bumbleho a Corneyové, jsem se zprvu obávala pěveckého provedení muzikálu. Později jsem si ale uvědomila, proč zpívají takovými poměrně nepříjemnými hlasy. Vzdáleně mi připomněli muzikál Bídníci a postavy manželů Thénardierových, kteří jsou opatrovníky malé Cosetty do doby, než si pro ni přijde Jean Valjean. Tyto role jsou záměrně zpívány velmi nepříjemně, aby byla podtržena zkaženost obou postav, a totéž můžeme dle mého názoru pozorovat i zde.
Nemůžu opomenout dětský sbor, ke kterému budu vlídnější, jelikož dětem nemohlo být více než dvanáct let. Až na občasné problémy v artikulaci se rolí zhostily s vervou a nadšením, což se do celkového dojmu z muzikálu vždy propíše a obměkčí to i takové kamenné srdce, jako je to mé. Jmenovitě Jonáš Tóda v roli Lišáka a Arthur Haverda v hlavní roli malého Olivera Twista byli výborní. Jonáš Tóda měl energii, kterou by mu mohl závidět kdejaký profesionál, zatímco Arthur Haverda byl schopen ukradnout srdce diváků a tím obecenstvo vtáhnout efektivně do děje.
Foto: Nikol Wetterová, zdroj: MDB
Osobně nevím, zda více obdivovat děti, jak se s tímto náročným dílem popraly, nebo tvůrce, jak se poprali s dětmi, aby toto dílo zpracovali a uvedli na prkna. Muzikál Oliver! patří ke světovým klasikám a jeho obliba mezi diváky od šedesátých let stále nepolevuje.
Je to muzikál o hledání štěstí a naději, která nemizí ani v těch nejtemnějších chvílích lidského života. Díky Oliveru Twistovi můžeme vidět, že s upřímností člověk nejdál dojde a čisté srdce je to nejcennější, co člověk může mít. Nikdy není pozdě na změnu, pokud je myšlena od srdce, jako byla ta Nancyina.
Divadlo Nová scéna Bratislava – Lionel Bart: Oliver!. Režie Stanislav Slovák, asistent režie Michal Candrák, překlad Ján Štrasser, Peter Petiška, kostýmy Ľudmila Várossová, dramaturgie Andrea Bučko, scéna Petr Hloušek, Jaroslav Milfajt, hudební nastudování Ľubomír Dolný, sbormistr a korepetice Iveta Weis Viskupová, choreografie Ladislav Cmorej a Silvia Beláková, projekce Petr Hloušek, hlasová spolupráce pro dětský sbor Erika Szabó, klavírní spolupráce Matúš Ferko, Dušan Šujan, inspice Dagmar Gucmanová, Marcel Mondočko. Hrají Arthur Haverda, Jonáš Tóda, Lukáš Pišta, Patrik Vyskočil, Lenka Machciníková, Róbert Halák a další. Premiéra 8. března 2024. Psáno z reprízy na festivalu Dokořán 16. června 2024.