Proč oheň pálí? Proč je nám zima, když se dotkneme ledu? Proč musí pršet a zároveň svítit slunce, aby vznikla duha? V představení Koukej svět se herci z Divadla Minor pokusí těm nejmenším z nás odpovědět na všechny důležité životní otázky začínající tím, s oblibou nekonečně se opakujícím, zájmenným příslovcem Proč…?
Inscenace komunikuje s nejmenšími členy publika skrze svou obrazotvornost, která by se dala přirovnat ke knižním ilustracím či encyklopedii. Dětská představivost tak ožívá a vytváří si svůj vlastní barevný svět, jenž nepotřebuje žádná slova. Dominantní složkou inscenace je choreografie Radima Vizváryho. Každý pohyb je, společně s hudebním podkresem a zvuky, přesně čitelný a s nadsázkou často zveličován, proto se dílo svou strukturou přibližuje ke grotesce či němému filmu (za povšimnutí stojí například rozdmýchaný plamen tančící tango nebo obří chameleon schovaný v bílé kapuci). Herci chtějí dětem přiblížit jevy každodenního života i bez řeči, jen pomoci gest, které mnohokrát prozradí i víc než slova. Inscenace obrazovou rozmanitostí pobaví jak nejmenší členy publika, tak i jejich rodičovský doprovod.
Zdroj: DSB 2018, autor: Robert Vystrčil.
Zdroj: DSB 2018, autor: Robert Vystrčil.
Celková inscenace je složena ze sledu jednotlivých výstupů, jež mají posloupnost, ale dějově na sobě nikterak fixně nezávisí. Začíná se prvopočátkem všeho, kdy nebylo nic kromě bílých krabic asociující atomy či primitivní formy života. Kontinuálně se pak publikum přesouvá s třemi protagonisty k dešti, slunci, ohni, bouři, jednotlivým ročním obdobím až ke zvířatům a člověku. Přírodní koloběh na úplný závěr uzavírá rodičovský pár s dítětem v podobě loutek, které ovládají herci.
Minimalistickou scénu tvoří hromada bílých krychlí a kvádrů. Herci se do nich schovávají, využívají je hojně jako rekvizity, nebo jako odkládací prostor pro masky a drobné předměty.
Trojice herců (Valéria Daňhelová, Jakub Urban a Anton Eliáš) je oděna kompletně do bílé barvy. Jedná se o univerzální kostým, který se v průběhu inscenace nemění a zároveň spektrálně zapadá do scénického prostoru. Pro změnu svých rolí přímo na scéně využívají masky, látkové makety (mrak a kaktus), škrabošky a loutky, ty jsou důkladně poschovávány v bílých krabicích na jevišti.
Zdroj: DSB 2018, autor: Robert Vystrčil.
Zdroj: DSB 2018, autor Robert Vystrčil.
Další výraznou složkou je hudební kompozice Matěje Kroupy. Ta rozvíjí nonverbální vyjádření aktéra i celkový děj představení. Ať už se jedná o kytarové flamenco rozdmýchávající tělo herce, jež představuje plamen, nebo o klasickou ukolébavku, při které se dítě ve snu setkává se svým dosud probádaným světem. Vždy je to hudba, která divákovi celou tuto poetickou krajinu přiblíží ještě o kus blíž.
Je mi velmi sympatické, že Divadelní svět Brno neopomíjí linku představení i pro ty úplně nejmenší diváky, byť si s sebou nese status jednoho z největších divadelních festivalů u nás. I děti jsou součástí společnosti, ve které rezonuje téma letošního ročníku. Vždyť i ony mají právo na svobodu.
Divadlo Minor-Radim Vizváry: Koukej, svět! Režie Radim Vizváry, dramaturgie Petra Zichová, výprava Lucia Škandíková, hudba Matěj Kroupa, hrají Valéria Daňhová, Jakub Urban, Anton Eliáš. Premiéra 16. května 2017. Psáno z reprízy 27. května 2018 na festivalu Divadelní svět Brno.