V divadelních začátcích jste se tedy nechali se tedy vést zkušenějšími tvůrci. Jak fungujete dnes?
HL: Ten princip nám zůstal. My jsme všichni neherci, ačkoliv dnes už s nějakou divadelní zkušeností. Režijně nás vede někdo, kdo tu zkušenost má i profesionální. Jsme rádi, když se najde člověk, kterej je ochotnej dělat s takovou partou šílenců a předávat jí svoje zkušenosti.
Jak se vám komunitním prostředí „šílenců“ daří udržet pracovní morálku během tvorby?
JJ: Naše kadence je jeden špíl za rok. My fakt nespěcháme, někdy uděláme tři za rok, pak máme klidové stádium.
HL: Svoji roli v tom hraje i práce. Když jsme začínali, byli jsme studenti. Kvůli divadlu vlastně většina z nás nedostudovala. Dneska je času míň.
JJ: Na druhou stranu se některým z nás práce s divadlem překrývají. V Artbaru pracujeme jako produkční, barmani, technici…
Provoz Stadecu byl ukončen … Měli jste nazkoušené tři inscenace, bylo je kde hrát?
HL: Hrávali jsme v Kabinetu múz, tam vznikl Kabaret Hašvejk v režii Jiřího Jelínka ve spolupráci s Divadlem DNO. V Klubu Leitnerova jsme pak nazkoušeli další inscenaci – Gargantua a Pantagruel v režii Vítězslava Větrovce a Kateřiny Menclerové.
JJ: Tehdy jsme změnili název. Protože jsme byli pankáči, přejmenovali jsme se na Druhý pád – Stadec Dorost bez Stadecu. Zbylo z toho jen Druhý pád.
Jaké pro vás bylo tvořit bez vlastního prostoru?
HL: My potřebujeme nutně divadelní klub, bar, hospodu. Divadlo je vedlejší produkt, chceme se hlavně potkávat. Vždycky potřebujeme mít svoje doma. Tady ty roky, kdy jsme kočovali po klubech, byly fajn, ale zjistili jsme, že potřebujeme zázemí.
JJ: Rozhodli jsme se, že musíme najít prostor a znovu vybudovat komunitu lidí, kteří na nás budou chodit na určité místo. To se nám povedlo ve sklepě pod kavárnou SOMA na ulici Jana Uhra 11. Naším cílem bylo po špílu oslovovat diváky, ať s námi zůstanou, zakalej.
HL: Zjistili jsme, že ta kalba je součást představení, že to nemůže být oddělený. My jsme nechtěli, aby lidi přišli do divadla, sedli si tam, na něco se podívali a odešli. Podle mě tohle není poslání divadla.
JJ: To je asi nejnosnější myšlenka našeho kolektivu, rozhodnutí s těma lidma bejt a vybudovat komunitu.
Jaké inscenace v SOMĚ vznikly?
JJ: Dva projekty jsme zrealizovali pod vedením Terezy Lexové v sezóně 2014/2015, a to inscenace Bahňáci a Městečko Palermo. Inscenace Tmavý obrázek aneb poslední den protidrogového agenta Chika T. režíroval Tomáš Milostný, herec z Husy na Provázku.
HL: Tomáš je zrovna ten typ toho „šílence“, kterej s náma může dělat.
JJ: Poslední inscenací v SOMĚ se stala Šamrova čtverka režírovaná Radkem Petrášem v sezóně 2016/2017. Pořád ji v Artbaru hrajeme.