Na cigaretke s Maťkou a Adelkou, neboli autentické zakončení Theatrocénu 2024
Ohlédnutí se za letošním Theatrocénem
Mnoho lidí osobnost Jana Antonína Pitínského nezná, přesto se jedná o jednoho z nejvýznamnějších režisérů, který je známý svými postmoderními tendencemi. Divadelní svět Brno letos představí jeho tvorbu i osobnost široké veřejnosti.
V rámci představení programu Divadelního světa Brno se nemůžeme nevěnovat každoroční lince, která je věnována významné divadelní osobnosti. V minulých ročnících se jednalo o významné režiséry a režisérky. Pro letošní patnáctý ročník si dramaturgie festivalu vybrala mnohostranného umělce Jana Antonína Pitínského. V průběhu DSB budou uvedeny tři produkce, které, každá z jiného úhlu, nahlíží na jeho tvorbu. První z nich je náhled na J. A. Pitínského – dramatika, prostřednictvím inscenace jeho divadelní hry Pokojíček, která v roce 1992 získala Cenu Alfréda Radoka. Rodinné téma hry se v tomto případě přesouvá i mimo jeviště do inscenačního týmu. Režisérkou inscenace Národního divadla Brno je autorova dcera Anna Davidová. Mimo literární tvorbu bude na letošním DSB představena i režijní tvorba J. A. Pitínského, a to prostřednictvím inscenace Mein Švejk Divadla Husy na provázku. Jedná se o jeho poslední režijní počin, který ještě stále můžeme zhlédnout na jevišti. A třetí produkcí vztahující se k této osobnosti je premiéra dokumentu Bezčasí Jana Antonína Pitínského, který vznikl tradičně ve spolupráci s Českou televizí.
Jan Antonín Pitínský významně ovlivňuje divadelní scénu již od 80. let minulého století. V Divadle na provázku působil jako inspicient a příležitostný herec a scénárista. V roce 1985 seskupil amatérské divadelníky a společně s Petrem Osolsobě založil v Brně divadelní soubor Ochotnický kroužek (OCHKR). Mimo svou režijní práci pro soubor napsal další významné divadelní texty; Ananas a Matka. Po ukončení činnosti OCHKR a jeho následném splynutí s Hadivadlem, kde několik let působil jako kmenový režisér, začíná Pitínský hostovat v různých českých i slovenských divadlech. V průběhu své kariéry spolupracoval s mnohými významnými osobnostmi jako je například Petr Lébl, Lenka Zogatová, Emília Vašáryová, Eva Holubová, Boleslav Polívka, Martin Huba a mnoho dalších. V roce 2019 ukončil svou režijní kariéru a nadále se věnuje literární činnosti. Divadelní svět Brno v tomto případě nabízí jedinečnou možnost nahlédnout na tuto komplexní osobnost z mnoha různých úhlů. Nejen že se seznámíme s jeho literární a režijní tvorbou, ale díky dokumentu poodkryjeme i život Jana Antonína Pitínského.
A na co se tedy můžeme těšit? Na scénickou báseň plnou metafor, nové variace jazyka, vizualizace stavů lidského vnitra a mysli, rytmizace nejen hlasu ale i pohybu. Plné využití jak spektra barev, tak hereckých schopností. Mnoho zábavy a témat, nad kterými budeme ještě dlouho přemýšlet.
Gabriela Havigerová
Ohlédnutí se za letošním Theatrocénem
Představení inscenace vycházející z příběhu o Růženě Vackové, profesorce kunsthistorie a politické vězeňkyni odsouzené na dvaadvacet let...