Na cigaretke s Maťkou a Adelkou, neboli autentické zakončení Theatrocénu 2024
Ohlédnutí se za letošním Theatrocénem
Festivalová linka divadlo je rodina letos zastřešuje a propojuje sedm inscenací převážně z českého prostředí s jedním zahraničním hostem ze Slovenska. Rodina může být různá: harmonická, pečující, obětavá, ale také naopak dysfunkční, manipulativní či rozdělená nebo odcizená. Jedná se o prostředí a téma, které se konstantně proměňuje a nikdy nenabude fixní podoby. Rodina nemusí být jen o krevním poutu spojujícím několik bytostí. Je to také volba, jakou každý máme a nikdo by ji nám neměl odpírat. Rodinu si každý vytváří sám.
Režisér a ředitel Městského divadla Brno Stanislav Moša se po několika inscenacích Shakespearových divadelních textů jako je Král Lear, Antonius a Kleopatra nebo Kupec benátský, rozhodl ve spolupráci s dramaturgem Janem Šotkovským uvést i dramatikovu nejslavnější tragédii Hamlet. V této inscenaci je konceptuálním krokem rozpolcení postavy dánského kralevice ve dví, což se odráží i v názvu: Hamlet aneb Hádala se duše s tělem. Tělesnou schránku prince na scéně zastupuje mladý Martin Mihál, kdežto Michal Isteník ztvárňuje psychicky vyspělou Hamletovu duši. I když každý z nich znázorňuje jednu stranu mince, mají spolu podle anotace existovat jako „dvojjediná bytost”.
Brněnské Divadlo Husa na provázku v den oficiálního zahájení letošního DSB 17. května uvede svou poslední premiéru sezony. V režii renomovaného Jana Mikuláška uvidíme inscenaci Sága rodu Marxů, která je adaptací stejnojmenného díla španělského spisovatele Juana Goytisola. Jedná se již o třetí Mikuláškovu divadelní adaptaci románu uvedenou na této scéně. Umělecký šéf Martin Sládeček se na inscenaci podílí jako dramaturg, a dlouholetý Mikuláškův „vrchní” scénograf, Marek Cpin spolupracoval na inscenaci jako scénograf a kostýmní výtvarník. Cílem tohoto divadelního tvaru má být přiblížení osobnosti Karla Marxe z jiného úhlu pohledu než coby tradičně vnímaného „inspirátora krutých diktatur“.
Netradiční příbramský stand-up v podání Iris Kristekové a režii známé performerky Miřenky Čechové je na programu 23. 5. Inscenace Iris divadelní společnosti Tantehorse vznikla v rámci projektu Invisible, který měl a má za cíl zviditelnit ženy umělkyně, které z různých důvodů zmizely z povědomí. Jednou z takových umělkyň je i Iris Kristeková, herečka, která překonala různé mezigenerační, ale i existenciální problémy a díky naději a vnitřní síle stojí na jevišti a vypráví svůj příběh.
Tragédie Williama Shakespeara Hamlet, v nastudování činohry Národního divadlo Brno, bude mít svou premiéru v rámci festivalu DSB také 23. května 2024. Režie se ujal Martin Čičvák, který zde opakovaně hostuje, dramaturgie je dílem Jaroslava Jurečky. V hlavní roli dánského kralevice uvidíme Tomáše Davida, dále se můžeme těšit na Ivana Dejmala v roli krále Claudia, na Hanu Briešťanskou coby královnu Gertrudu, na líbeznou Ofélii v podání Aničky Glässnerové a mnoho dalších.
Slovenské národné divadlo se na festivalu nepředstavuje poprvé, v minulosti diváci mohli zhlédnout například inscenace: Špina, Antigona nebo Pred západom slnka. Z nedaleké Bratislavy letos přijede soubor s inscenací Děti, která vznikla na motivy povídek autorky Boženy Slančíkové-Timravy. Nelehké téma rodinných vztahů, dominance, manipulace ale i závislosti. Divákům by mohlo být povědomé jméno režiséra Michala Vajdičky, s jehož režiemi se diváci mohou setkat i v Národním divadle v Praze, v Dejvickém divadle nebo v Národním divadle Brno.
Významný tvůrce z mladé generace režisérů, známý svou schopností vizuálně působit a současně podávat emocionálně hluboké a výkladově silné ztvárnění i tradičních témat, tak by se dal představit režisér Jakub Čermák. Režíruje inscenace po celé České republice, mezi jeho nejznámější patří: Maryša mlčí nebo Kdo zabil mého otce. Je frontmanem divadelního gangu Depresivní děti touží po penězích a dramaturgem divadelní sluje Venuše ve Švehlovce. Letos na festivalu představí divadelní úpravu filmového scénáře známého švédského divadelního i filmového režiséra Ingmara Bergmana. Uvidíme Šepoty a výkřiky.
V roce 2020 vyšel vzpomínkový román O Pavlovi česko-německé novinářky, spisovatelky a tehdejší ministryně kultury města Hamburk Dani Horákové. Autorka ve své knize pojednává o různých vrstvách svého vztahu s československým režisérem a scénáristou Pavlem Juráčkem, v němž figurují i jejich přátelé z oblasti českého filmu, divadla, disentu a exilu. Inscenace je věrná své předloze ve snaze o zmapování problematického partnerského vztahu a jeho postupného vývoje do toxické podoby. Dramatizace tohoto knižního díla se chopila režisérka Anna Klimešová spolu s dramaturgem Petrem Erbesem. Jako světelná designérka a scénická návrhářka se na inscenaci podílela Tereza Bartůňková. Inscenace měla premiéru 28. dubna 2023 v pražském Divadle Na zábradlí.
Od Hamleta až k Pavlovi Juráčkovi. Vypadá to, jako by letos měli své příběhy vyprávět jen mužské hlavní postavy. Ještě, že vystoupí také Iris a Daňa.
Milan Hábl a Adéla Ohnheiserová
Ohlédnutí se za letošním Theatrocénem
Představení inscenace vycházející z příběhu o Růženě Vackové, profesorce kunsthistorie a politické vězeňkyni odsouzené na dvaadvacet let...