Umírání a smích

Témata stáří, umírání a související péče jsou pro mě v posledních ročnících divadelních festivalů klíčová. Na loňském 25. ročníku Divadelní Flory Olomouc se představila choreografka Markéta Vacovská s performancí Odloučení o ztrátě svých dětí. Letos se na Divadelním světě Brno umírání věnovala inscenace Teatru Polskiego Smrt Jana Pavla II., která v pátek večer zahájila program hlavního festivalového víkendu (přestože hlavním tématem bylo využití umírajícího papeže katolickou církví).

Foto Ivo Dvořák

Zážitek z obou jevištních tvarů byl intenzivní, třebaže každý vycházel z jiné zkušenosti s umíráním a využíval jiných formálních prostředků. Pro Vacovskou byla performance osobní zpovědí a částečně i terapií, kde se s úmrtím někoho blízkého vyrovnávala (podobnému tématu se na DSB v loňské roce věnovala také polská inscenace Střípky ženy). Odosobnila ji však částečně formou, využitím kostýmu dinosaura, a dlouhým prostorem divadelního sálu v olomouckém univerzitním konviktu. Naopak Jakub Skrzywanek nabídl brněnským divákům příběh vnímaný spíše z perspektivy celé společnosti – několik dnů před smrtí Jana Pavla II., jeho smrt i vše, co se dělo v nejbližších dnech po ní.

Oba festivalové zážitky pro mě spojuje dojem, který se dostavil jak v Olomouci, tak v Brně. Náročné momenty blížící se smrti i vyrovnávání se se ztrátou ulehčuje smích. Beseda o Odloučení, kde jsme diskutovali jak s performerkou, tak s pracovnicemi paliativní péče, představila dopodrobna různé příběhy, které však pro všechny přítomné byly nejlépe uchopitelné přes radostné momenty a vtipné zážitky. Podobně Skrzywanek nabídl ve své inscenaci videorozhovory s Poláky, z nichž vyplynuly komické momenty spojené s davovou hysterií (od bizarních způsobů kondolování, přes travestování celé situace mladšími ročníky až po uctění právě zemřelého papeže puštěním skladby Kill 'Em All v jistém polském baru), na něž publikum reaguje přirozeným smíchem. Díky tomu se hyperrealistické ztvárnění sepse Karola Wojtyly stává pro diváka snesitelnějším (kromě toho, že samozřejmě akcentuje absurditu, jak exploatačně s umírajícím papežem nakládala katolická církev).

Péče o umírající má v českém zdravotnickém systému stále problematickou pozici. I proto bychom měli ocenit každé ztvárnění takového námětu v umění a na jevišti především. Může se nám stát katarzním zážitkem. Smíchu se nebojme ani v takových momentech, skutečně pomáhá.

 

Martin Gaideczka


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info