#Burn #IAmHere #Herostratos

Naivní divadlo přiváží v rámci Divadelního světa Brno ze severočeského Liberce inscenaci #Burn #IAmHere #Herostratos. Dramaturgie letošního ročníku je v oblasti dětské linky obzvláště bohatá. Na volbě dětských inscenací je sympatická ambiciózní snaha vybrat takové kusy, jež reprezentují škálu rozličných inscenačních postupů, od poetického fyzického divadla přes objektové až po činoherní. Také věkové kategorie dětské linky vypovídají o tendenci oslovit tříleté, školou povinné či čerstvé teenagery. #Burn #IAmHere #Herostratos je zařazen do dětské linky a určen věkové kategorii deset a více let, která představuje pro divadelní tvůrce jednu z ošemetnějších diváckých skupin. Skupina „young adult“ klade vysoké nároky na nosná témata inscenací, specifický temporytmus, který udrží pozornost diváctva, a v neposlední řadě také na herecké podání, jehož případná trapnost či patetičnost je posuzována obzvláště kriticky.

26. 5. 2024

Bez popisku

Inscenace #Burn #IAmHere #Herostratos je koncipována jako live stream probíhající přímo na jevišti. Hlavním protagonistou je youtuber, který se noří do nejčerstvějších fiktivních online příspěvků uplynulého týdne a reaguje na ně. Stream je přenášen na projekční plochu, která dominuje celé scéně. Jednotlivá videa pak v reálném čase ztvárňují ostatní herci, vidíme např. instruktážní video zaměřené na posílení celého těla, také přehlídku reagující na módní hříchy našich rodičů nebo mnohahodinový meditační flow. Skrze tento let světem internetu naráží protagonista na online hru, ve které se snaží proniknout do Artemidina chrámu a zničit ho. Sledovanost tohoto game streamu pomalu klesá, až zůstane jen poslední sledující – inscenace se v tento moment mění v rozpravu hlavní postavy s Markem Chapmanem, vrahem Johna Lennona. Postava Marka odkrývá svou vnitřní motivaci pro tento čin, a sice touhu po slávě. V závěru se retrospektivně dozvídáme, že náš hlavní protagonista představuje jednoho z mladíků, kteří v roce 2017 zapálili dřevěný kostel Božího těla v Gutech u Třince.

Tvůrci si vybrali nepochybně neotřelé téma a přiblížili se naladění dnešních mladých lidí. Péče o mentální zdraví, zvýšená potřeba (falešné) sebeprezentace či vynucování pozornosti jsou rozhodně charakteristické pro dnešní diskurz. Zajímají nejen děti, ale i dětské psychology či rodiče. Postupná gradace a odkrývání těchto multifaktorových problémů plyne vcelku nenuceně, snad jen závěrečný apel hlavního hrdiny by mohl působit méně poučně. Epilog inscenace se vrací k činu mladíka z roku 2017 a reflektuje jeho vnímání pocitu viny i (ne)přijetí komunitou malé vesničky.

Esteticky a scénograficky inscenace vyniká především přiznaností divadelních postupů, tvůrci se nesnaží skrýt převleky herců nebo užití stínohry. Troufám si tvrdit, že kdyby tvůrci usilovali o dokonalou iluzi, byla by právě tato snaha mladým diváctvem odsouzena jako trapná. Tento otevřený přístup je pro diváctvo nanejvýš férový a funkční, což myslím dokazuje reakce publika. V sále opravdu seděli téměř výlučně žáci odhadem šesté, sedmé třídy a nikdo nerušil či nekoukal do mobilu.

Naivní divadlo zůstalo věrné svému experimentálnímu dědictví, jež datujeme od působení Jana Schmida ve Studiu Ypsilon na konci šedesátých let. Řemeslně inscenace nápaditě a pružně variuje projekci, greenscreen, hereckou akci, práci s objekty a stínohrou. Nabízí i několik vyloženě vtipných detailů, například užití mechanicky poháněné mikrotočny, virtuální zabíjení papírové krysy na špejli v online hře nebo remix soudtracku Vorlíčkových Tří oříšků pro Popelku.

Poetika inscenace #Burn #IAmHere #Herostratos těží z kombinace různorodých inscenačních postupů, jež dovedně předkládá antiiluzivními prvky. V neposlední řadě prezentuje výsledný scénický tvar téma, které si v dané věkové kategorii rozhodně říká o reflexi.


Naivní divadlo Liberec – Tomáš Jarkovský, Jakub Vašíček: #Burn #IAmHere #Herostratos. Režie Jakub Vašíček, dramaturgie Tomáš Jarkovský a Vít Peřina, výprava Kamil Bělohlávek. Účinkují Miroslava Bělohlávková, Veronika Košvancová-Khomová, Filip Homola, Adam Kubišta, Marek Sýkora, Petr Štěpánek, Antonín Týmal. Premiéra 20. května 2023 v Naivním divadle Liberec. Psáno z reprízy 23. května 2023 v Divadle Radost.

Anna Seifertová, studentka Katedry divadelních studií FF MUNI


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info