OST-RA-VAR 2016 - Top dogs

Komorní scéna Aréna v minulé sezoně, na začátku roku 2016, uvedla inscenaci hry Urse Widmera o vrcholových manažerech, jež byli nečekaně vyhozeni z lukrativních pozic ve velkých korporacích. V rámci festivalu OST-RA-VAR byla inscenace z repertoáru Arény vybrána společně s Ibsenovou Divokou Kachnou, Vianovými Budovateli říše a Lidskou tragikomedií Ladislava Klímy.

20. 12. 2016 Kateřina Málková

A. Čuba, M. Cisovský; zdroj: www.divadloarena.cz
Aréna manažerů

 

Komorní scéna Aréna v minulé sezoně, na začátku roku 2016, uvedla inscenaci hry Urse Widmera o vrcholových manažerech, jež byli nečekaně vyhozeni z lukrativních pozic ve velkých korporacích. V rámci festivalu OST-RA-VAR byla inscenace z repertoáru Arény vybrána společně s Ibsenovou Divokou Kachnou, Vianovými Budovateli říše a Lidskou tragikomedií Ladislava Klímy.

Režie inscenace hry Top Dogs se ujal polský režisér Grzegorz Kempinsky, který již dříve s herci Komorní scény Aréna spolupracoval na inscenacích Plešatá zpěvačka a Krajní meze. Původem švýcarskou hru z prostředí obrovských korporací se Kempinsky rozhodl přenést do českého, respektive ostravského prostředí. Herci se drží domácích firem, ale i ve chvíli, kdy popisují své zkušenosti, využijí lokálních míst. Ať už se jedná o dálnici nebo letiště.

Ze strany režie to ovšem není jediné přiblížení divákům. Výrazně inscenaci pomohlo, že postavy manažerů nesou civilní jména svých hereckých představitelů. Právě díky tomuto nezanedbatelnému detailu může docházet k rozehrávání scén skýtajících několik významových rovin. Při pohledu na Petra Panzenbergera nelze opomíjet kontext jeho dalších rolí či jeho samotného jako osobnosti. Stejně tak tomu je i u ostatních top manažerů – top dogs Cisovské, Kaluži, Čuby, Cisovského, Kozuba, Truplové nebo Georgieva.

J. Kaluža, A. Čuba, Z. Truplová, Š. Kozub, P. Panzenberger, M. Cisovský; zdroj: www.divadloarena.cz
J. Kaluža, A. Čuba, V. Georgiev; zdroj: www.divadloarena.cz

Do outplacementu společnosti přichází Georgiev. Seznamuje se s ostatními přítomnými či příchozími vysoce postavenými lidmi v dokonalých kostýmcích nebo oblecích evidentně padnoucích a šitých na míru. Ujímá se ho slečna Truplová. Vysvětlí mu okolnosti jeho přítomnosti ve skupině a on se tím pádem dozvídá o svém sesazení z dlouholeté pozice. Stejně jako všichni ostatní přítomní. Ocitáme se totiž v jakési pracovní skupině, terapii nezaměstnaných vysokých manažerů, jenž mají akceptovat nastalou životní situaci, aby znovu získali chuť do práce, motivaci a hlavně sebevědomí, s nímž půjdou žádat o nové zaměstnání.

Tato terapie je vlastně taková tvrdá škola hrou. Všichni, na které padne řada při Židličkované nebo při hře Chodí pešek okolo se musí svěřit se svým pracovním a v podstatě i životním příběhem. Nejprve ze svého pohledu, pak ale musí takzvaně kápnout božskou a říct, jak se vše doopravdy stalo. Herci si navzájem simulují situace, komentují se, vstupují si do vlastních výstupů a dokonce sami sebe učí. Není žádný renomovaný terapeut, pouze ten, kdo drží bloček, vede skupinu a určuje její řád. Tím se vytváří sice hierarchie, ale stále dochází k jakémusi personálnímu souboji o moc. Osobnostní žebříček a řád ve skupině se proměňuje ve chvíli, kdy manažerka Cisovská získává práci. Sice uprostřed ničeho daleko od České republiky, ale má práci a za to jí všichni zůstávající nemůžou mít a také nemají rádi.

V. Georgiev, T. Cisovská, Š. Kozub, P. Panzenberger, M. Cisovský; zdroj: www.divadloarena.cz
T. Cisovská, P. Panzenberger, M. Cisovský, A. Čuba, Š. Kozub; zdroj: www.divadloarena.cz

Celá inscenace stojí na minimalistické scénografii – bílá scéna, bílé žebřiny, osm bílých židlí. Žebřiny se využívají minimálně, především až v úplném závěru. Židle slouží většinou skutečně pouze k sezení, znakovost scéna Barbary Wolosiuk postrádá. Avšak to hlavní, na čem jsou Top dogs vystavěni, je bezesporu herectví. Souhra a perfektní kooperace a napojení jednotlivých představitelů na sebe. Vzájemné interakce po celou dobu provokují, baví, poutají. Vzájemná drobná šťouchnutí lze analyzovat soukromě mezi herci, ale i veřejně v rámci vztahů postav. A nikdo neřekne, co je a není správné čtení situací, protože mnohdy to vypadá, že to ani herci nečekají. Situace jsou vypointované, většinou perfektně vygradované, vystavěné. Herci sami sebe navzájem překvapují, často se jedná o improvizace a etudy. V tomto případě se vyrovnané herectví stává největším benefitem inscenace. Což se ne u všech inscenací KSA na festivalu OST-RA-VAR potvrdilo.

Komorní scéna Aréna – Urs Widmer: Top dogs. Režie Grzegorz Kempinsky, dramaturgie Tomáš Vůjtek, scéna a kostýmy Barbara Wolosiuk, hudba Marcin Müller. Hrají Tereza Cisovská, Zuzana Truplová, Marek Cisovský, Albert Čuba, Petr Panzenberger, Josef Kaluža, Štěpán Kozub, Vladislav Georgiev. Premiéra 9. ledna 2016. Psáno z reprízy 8. prosince 2016 v rámci festivalu OST-RA-VAR.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info