23. DF No. 2: Žít v konvenci, nosit na bedrech tíhu minulosti, bát se svobody

Druhý den olomouckého festivalu Divadelní Flora odstartoval debatou nad drážďanským představením 9 dní vzhůru, které zahájilo celý festival. Následně jsme se setkali s inscenacemi zcela odlišného rázu: A Silver Knife korejské skupiny Goblin Party, která nabízí téma feminismu, divadlo Kolonie z.s. představilo One night snad/up! společně s balkánským konfliktem a na závěr jsme měli možnost navštívit inscenaci Opuštěná společnost, kterou zprostředkovalo Divadlo na cucky Olomouc. Nabízejí tyto odlišné inscenace společnou paralelu? V čem je jejich jedinečnost?

17. 5. 2019 Klára Melišíková

23. Divadelní Flora: Šepoty a výkřiky

Druhý den olomouckého festivalu Divadelní Flora odstartoval debatou nad drážďanským představením 9 dní vzhůru, které zahájilo celý festival. Následně jsme se setkali s inscenacemi zcela odlišného rázu: A Silver Knife korejské skupiny Goblin Party, která nabízí téma feminismu, divadlo Kolonie z.s. představilo One night snad/up! společně s balkánským konfliktem a na závěr jsme měli možnost navštívit inscenaci Opuštěná společnost, kterou zprostředkovalo Divadlo na cucky Olomouc. Nabízejí tyto odlišné inscenace společnou paralelu? V čem je jejich jedinečnost?

Každá z těchto tří inscenací vyniká v něčem jiném. Jedna staví podstatu prvotně na pohybovém zpracování, druhá se snaží ve stylu Stand-up comedy poukázat na drsný balkánský konflikt a třetí pracuje primárně se slovem a jeho působivostí na každého jedince. Všechny však spojuje společensko-politický kontext, který je obzvlášť v dnešní době aktuální.

Korejský soubor Goblin Party zavítal na festival s performancí A Silver Knife. Tvůrci Lim Jin-ho a Ji Kyung-min v ní postavili čtyři performerky do konfrontace s výrazně feministicko-společenským tématem ženy-manželky, ženy-vdovy, ženy, plně následující svého muže. Stále aktuální téma je zprostředkováno tanečně-pohybovou formou, která je doplněna o výrazný hudební doprovod. Ten je ve většině případů zastoupen zpěvem, výkřiky, rapem i mluveným slovem účinkujících. Uchopit hlavní látku mi pomohla především osnova otázek, kterou jsme dostali při vstupu do sálu. Samotné pohybové kreace a jednotlivé prvky (naznačení ženského pohlavního orgánu, prsou, vytékající bílá tekutina evokující sperma nebo mateřské mléko) nás k podstatě performance můžou navést, ale rozhodně ji komplexně nepokryjí. Mnohem zajímavější pro mě bylo sledovat pohybovou formu, se kterou Goblin Party pracuje. Přesné pohyby, výrazná práce rukou, společná skupinová spolupráce a plynulost, se kterou performerky zaplnily prostor silnou a intimní energií, precizně koresponduje se zvoleným tématem.

Bez popisku
Bez popisku

Druhou inscenací byla One night stand/up!, která diváky vtáhla do období balkánského válečného konfliktu a svojí apelativností nutila nasát drsnou atmosféru oné doby. Autobiografie scénografky Andrijany Trpković, kterou převedla na jeviště režisérka a dramaturgyně Lucie Ferenzová, porovnává českou a balkánskou povahu obyvatel. Černým humorem a ironií herečka přímo atakuje diváka a důrazně upozorňuje na skutečnost, že člověk zůstává v každé době a za jakýchkoliv příležitostí stále člověkem, se všemi jeho hnusy a zvrácenostmi. Inscenace je protkaná tématy znásilnění, zabíjení, viny a ospravedlňování a nutí zamýšlet se nejen nad politickou minulostí, ale i přítomností. Hlavní a jedinou postavu této one (wo)man show skvěle ztvárňuje herečka a hudebnice Markéta Dvořáková, která nás ostrými vtipy zasvětila do jugoslávské konfrontace.  Vedle krvavých bojů a hutné atmosféry, znázorněné projekcemi a písněmi doprovázenými přímo aktérkou na elektrickou kytaru, vstupují do děje „primitivní“ události typu: „Co si dnes obleču na sebe? Hurá! Mám nové niky!“, aby nám ukázaly, že vedle nepřetržitých bojů nepřestávají existovat  lidské záležitosti. Člověk je stále člověkem se svými problémy.  

Program druhého festivalového dne zakončilo domácí Divadlo na cucky Olomouc, které v premiéře uvedlo jevištní realizaci dramatického textu Erika Taberyho Opuštěná společnost v režii Patrika Lančariče. Již úvodní scény otevírají téma aktuální společensko-politické situace našeho národa. Kam vlastně směřujeme? A co vůbec chceme? Inscenace, která je především založená na textu a o jejíž dramaturgii se postarala Iva Mikulová, paralelně propojuje otázku národní a lidskou.

Bez popisku
Bez popisku

Součástí festivalu jsou debaty s tvůrci jednotlivých inscenací. Úvodní debata se soustředila na interpretaci inscenace 9 dní vzhůru drážďanského divadla Staatsschauspiel Dresden a podnítila diskuzi o dramaturgii celého festivalu. O Divadelní Floře je všeobecně známo, že se zaměřuje na německý divadelní prostor. V letošním ročníku budou uvedeny celkem čtyři německé inscenace, dvě dokonce ve světové premiéře (Šepoty a výkřiky a Donald Trump: The Art of the Deal). Dnešní den kromě dvou českých, nabídl také jednu korejskou inscenaci. Sami organizátoři v debatě podotkli, že se letos jedná o velmi pestrý program s různorodými divadelními soubory.

Zdroj fotografií: fotogalerie webové stránky Divadelní Flory

Goblin Party Soul Seoul ­­– Kolektiv autorů: A Silver Knife. Režie Lim Jin-ho a Ji Kyung-min, dramaturgie Lee Harim, hudba Rémi Klemensiewicz, hrají Lim Sung-eum, Ahn Hyum-min, Lee Kyung-gu, Lee Yeon-ju. Premiéra 19. srpna 2016. Psáno z reprízy 16. května 2019 v rámci Divadelní Flory.

Kolonie z.s. ­– Andrijana Trpković, Lucie Ferenzová, Markéta Dvořáková: One night stand/up!. Režie a dramaturgie Lucie Ferenzová, výprava Andrijana Trpković, hudba Markéta Dvořáková, hrají Markéta Dvořáková. Premiéra 7. března 2017. Psáno z reprízy 16. května 2019 v rámci Divadelní Flory.

Divadlo na cucky Olomouc – Erik Tabery: Opuštěná společnost. Režie Patrik Lančarič, dramaturgie Iva Mikulová, světla a zvuk Josef Malík, hrají Dagmar Kopečková, Jan Mansfeld, Marek Šenkyřík. Psáno z premiéry 16. května 2019 v rámci Divadelní Flory.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info