REDAKCE

Iva Mikulová
Tajemná štíří agentka se po letech vrací na místo činu a chápe se ve spolupráci s Martinou Kostolnou opět funkce nejvyšší: šéfredaktorky zpravodaje Divadelního světa Brno, jemuž před pěti lety ve spolupráci s Bárou Gregorovou dala jméno Theatrocén. Spolu s bernhardovsky laděným Psem se vydá na cestu na pláž, aby mohla sledovat Odliv, který se valí ze slovenských informačních kanálů posledních měsíců, a spolu s Einsteinem tam bude vyhlížet nejen litevská Quanta, ale především příliv dobrých zpráv týkajících se (nejen) slovenské kulturní sféry (například na diskusi Respektu na DSB). A bude-li chtít jako melancholická štíří žena trochu samoty (na redigování textů a zabydlení se ve vlastních myšlenkách a dojmech), zavrtá se do písku a vynoří se až U řeky. (Z dálky zazněl křik racka.)

Martina Kostolná
Ezo kráľovná a profesionálna vyhánačka démonických entít, narodená v kompulzívnom znamení Strelca, sa po vyložení nejednej tarotovej partie opätovne rozhodla zastávať funkciu študentskej šéfredaktorky Theatrocénu. Ak ju náhodou neprenasledujú kŕdle havranov, ktoré pravdepodobne na nej svojou špionážou plánujú pomstu celému ľudstvu, tak trávi svoje bezpečné chvíle ponorená v tŕnistých spletiach snahyo porozumenie rôznym pudovým komplexom a zvrátene rozkošným nuansám ľudskej duše. Túto svoju potemnelú náturu naplno prejaví v skúmaní festivalových predstavení o naštrbených rodinách, zlomených srdiečkach a disproporčných vzťahoch. A samozrejme, nemôžeme zabudnúť na jej obskúrne astro okienka, s nimi obťažuje všetkých zúčastnených už mesiace dopredu.

Lea Valentová
Táto ľudská verzia muchotrávky červenkastej má už (ako novinárka na pomyselnom dôchodku) zo svojho neustáleho nočného písania svalovicu na prstoch a v jej krvnom obehu s najväčšou pravdepodobnosťou už koluje výlučne prisilná filtrovaná káva. V tohtoročnom Theatrocéne sa tak rozhodla reflektovať inscenácie akusticky ako súčasť festivalového podcastu Be DSB, na ktorého tvorbe sa bude podieľať so svojím typicky vzletným zanietením. Vec sa má totiž tak, že hoci na svet prišla v znamení uzemneného Býka, Mesiac v neposednom Blížencovi sa konštantne stará o jej večnú zvedavosť a neschopnosť obsedieť na mieste, podnecujúc chaotickú myseľ neustále levitovať v závratných výšinách. Miluje hýrivo žlté tulipány, nachádzanie všakovakých miniobsesií (aktuálne vyrába náušnice z gombíkov), trpkú pominuteľnosť odkvitnutých púpav, netiché ticho či iné drobné peknoty našej spletitej existencie. Z programu Divadelného sveta Brno sa preto najviac teší na všetečnosť detskej linky (a ešte na inscenáciu Because the night o Patti Smith).

Tereza Pašková
Citlivá, no temperamentná a večne nestíhajúca bytosť, ktorá svoje introvertné povahové vlastnosti skrýva za poučkovito extrovertného a mierne dekadentného Strelca. Keďže pri narodení bola svojimi sudičkami obdarená (a možno skôr prekliata?!) nekonečným prúdom slov, teší sa, že túto vlastnosť bude môcť opäť zúročiť pri reflektovaní divadelného festivalu formou podcastu. Jej opätovný návrat „na scénu“ Theatrocénu jej robí radosť najmä pretože vďaka podcastovej platforme sa pokúsi (v spolupráci so svojou vernou parťáčkou Leou Valentovou) vytvoriť podnetný priestor, kde môže študenstvo z radov vysokých a stredných škôl bezpečne hovoriť o tom, čo ich na tohtoročnom DSBčku zaujalo, uchvátilo, ale aj nahnevalo či znechutilo. A preto že sa slovenská kultúra momentálne zmieta v morálnych troskách vlády pani ministerky, s láskou očakáva hosťovanie slovenských divadelných súborov, ako napríklad Slovenského národného divadla či Divadla LUDUS, ktoré všetkým účastníkom a účastníčkam festivalu pripomenú, prečo je dôležité v boji za nezávislú kultúru zotrvať.

Natálie Mlejnková
Upřímná Štířice, která už několik měsíců neviděla západ slunce, protože každý večer tráví v divadle. Olivy miluje natolik, že pokud je někdy odmítne, okamžitě vyhledejte lékařskou pomoc. Kdyby měla do konce života koukat na jeden jediný film, pravděpodobně to bude Dvojí život Veroniky nebo Mrtvá nevěsta Tima Burtona. Pokud se během konverzace pokusí o více než dvě slovní hříčky, odpusťte jí to – je unavená. V rámci Theatrocénu bude zásobovat sociální sítě obsahem a na DSB si vezme pod svůj drobnohled dětskou linku.

Gabriela Havigerová
Empatická račí duše, u které se emoce střídají stejně rychle jako fáze měsíce, se, jelikož ji samotnou měsíční svit velmi fascinuje, rozhodla opětovně zhostit funkce technické redaktorky. A aby na chvíli pocítila i sluneční paprsky, bude také vypomáhat s obsahem směřujícím na sociální sítě. Ovlivněná svými bezesnými nocemi, kdy nahlíží na svět až optimisticko-pesimistickým bipolárním pohledem, se rozhodla prozkoumat tento jev i ve festivalových představeních. Zaměří se na utopii a dystopii fikčních divadelních světů a možná díky tomu pochopí, že všechno není pouze černobílé. Postačí, když na setmělé jeviště zasvítí světla reflektorů, a hned se v tmavošedém stínu objeví trochu barev.

Klára Kubešová
Introvertní Štírka, hledající (a někdy i nacházející) klid v hlubokých hrncích čaje, se v letošním Theatrocénu ujme role korektorky, pro kterou ji předurčuje její perfekcionismus a schopnost zachovat při střetu s pravopisnou chybou chladnou hlavu. Kromě chvílí ticha s oblibou poznává i inscenace s queer, feministickou a sociální tematikou, a tak se bude během Divadelního světa Brno zaměřovat právě na ně. A když zrovna nepoletuje mezi brněnskými i nebrněnskými divadly, nechává se proudy vlastních myšlenek unášet do hor, kde sbírá kameny a výhledy na svět, nebo do cizích měst, kde spolu s druhými komponuje společné okamžiky. Ve zbylých chvílích si hledá příležitosti k pečení domácích buchet a celoročního vánočního cukroví, kterými následně mámí každého, kdo se jí připlete do cesty. Libuje si v košilích ze sekáčů, broskvových kompotech a (písňových) textech, jež ji chytají za srdce, a kdyby byla kniha, nejspíš by byla jednou z těch nepřečtených, které se jí doma zběsile hromadí ve vysokých komíncích.

Adriana Závacká
Malá blondýnka narozená ve znamení hravého, trochu tajemného i cynického Vodnáře. Nenechte se zastrašit, ačkoliv nejvíc žije v noci, z kofeinu a většinu jejího šatníku tvoří černé šaty, dovede se nadchnout i pro kdejakou srandu, například spontánní tancování na oldies hity v barech pro třicátníky. Letos bude v Theatrocénu zastávat funkci redaktorky a korektorky, přičemž by ráda věnovala pozornost i tomu, jak na jednotlivé účastníky festivalu působí jeho specifická a energická atmosféra. V rámci festivalových představení bude sledovat linku dospívání jedince a ženské identity – vztahy, postoje, i věci jako důležitost rtěnky, to je zkrátka její. Pokud byste měli chuť sdílet své dojmy z inscenací, neváhejte se na ni obrátit – kdykoliv si vás nad hrnkem dobré kávy poslechne!

Milan Hábl
Podobně jako je podstatou mostů zajištění spolehlivého, bezpečného a vyrovnaného přenesení na druhou stranu, snaží se tato Váha najít svou ideální polohu, v níž bude schopna přežít letošní DSB. Kvůli neustálému kontaktu s nadměrnou zátěží a nevhodnému způsobu údržby se rozhodla k uchýlení do hlubších útrob spirituálního meta-univerza. Hlavní povinností Libra3ntity, jak to bývá u tohoto nástroje zvykem, je se pomocí svých ramen a jiných přilehlých končetin za výkonu „over 600 plus ultra“ zaměřit na dostatečnou technickou vyváženost a poslouchatelnost podcastu Be DSB. Bude se vyskytovat zejména v mezisférách vnímatelna, aniž by si jí mohl kdokoliv všimnout. Jakožto pouhé pohyblivé zařízení vyžaduje ke svému provozu patřičný příděl kofeinových nápojů.

Aneta Klepáčová
Definici znamení Ryb splňuje téměř do detailu, jen je o něco hlasitější, a její existence často osciluje někde mezi vílou a vikingem. Neustále je rozkročena mezi divadelními studii a speciální pedagogikou a ačkoliv ji už z toho někdy bolí nohy, tato kombinace ji stále děsně baví. Každý den usilovně přemýšlí, jak nejlépe zachránit svět, přičemž téměř donkichotsky nenachází dostatek uspokojivých odpovědí. Jindy by se naopak před celým světem schovala někam na louku uprostřed lesů, kterou by následně pokosila (samozřejmě za účelem zvýšení biodiverzity), nebo by si na ni jen lehla a spokojeně broukala s kytarou v ruce. Na svět stále částečně nahlíží dětskýma očima, proto v rámci DSB bude reflektovat právě dětskou linku. Taky se pokusí být nápomocná v sekci technické podpory, ačkoli většinu technologií s pokorou odmítá (i když by jí často zlepšily život).

Peter Felix
Bývalý študent biológie zo Slovenska, ktorý našiel svoje útočisko v Brne a svoju záľubu v divadle. Výsledkom je, že má rád ryby a sleduje dianie v slovenskej politike, o ktorej sa rád rozpráva s každým, kto je ochotný počúvať. Ak práve nie je na Malej scéne v Hradišti, tak ho môžete stretnúť na Brnenskom okruhu alebo v hospode s kamarátmi. Na DSB sa teší na zahraničné produkcie, najmä tie „domáce“.

Clara Pretterebner
Zvědavá a vždy připravená na dobrodružství se neklidně toulá světovými dějinami. Přesto si ráda občas v tichu odpočine u ranní kávy. Součástí jejího příběhu bude nyní i práce v Theatrocénu, tvorba grafické podoby sociálních sítí a recenzování. Zaměří se na inscenace, které reflektují politické a ekonomické vztahy mezi jednotlivcem a společností v dnešních konfliktech.
Touha po neznámém ji neustále žene do dalších společensko-politických bojů a nutí ji hledat nové formy jejich vyjádření v divadle.
A co vícejazyčnost letošního festivalu? Jako člověk, který se vždy snaží o hlubší porozumění světu prostřednictvím jazyků, které ovládá, přistupuje k festivalu s cílem prozkoumat svůj vlastní nárok na „mezinárodnost“.
EXTERNISTÉ

Jana Cindlerová
Se systematicky tříbenou akrobatickou lehkostí nabírá na jeden roh divadlo, na druhý gramatiku se stylistikou a po zádumčivém saltu s precizně propnutými kopýtky je odfoukne ve chvíli radostných zásnub šťastným šéfredaktorkám.
Neb netíží ji tuna mlhavých ambicí, kozorohům trapně připisovaných, zatímco ji zdobí sametově hebké cíle, adekvátní charakteristické eleganci jejího znamení.
Je totiž kozorožkou, uvelebivší se opět po roce na hojností obdařeném redaktorsko-korektorském výsluní, aby si zde smlsla na úplně všech písmenkách svých všestranně krásných kolegů-autorů. Aby jednotná krása formy a obsahu zdobila i celý Theatrocén.

Petronela Brotková
Ahoj, jmenuji se Petronela, zkráceně Ela. Aktuálně studuji na magisterském stupni Katedry teorie a kritiky DAMU v Praze. Především mě zajímá tvorba a výzkum ženského, feministického a rodově citlivého divadla. Jsem rozzlobená, že na mnohé významné ženy-umělkyně se dodnes bohužel zapomíná nebo se o nich ví jen málo. Ráda bych to v současnosti změnila i svým přičiněním. Momentálně se věnuji psaní diplomové práce na téma ženské perspektivy v A studiu Rubín se zaměřením na tvorbu Dagmar Fričové, Lucie Ferenzové a Barbary Herz. Ve volném čase chodím do různých divadel – od činoherních přes loutkové po alternativní – čtu zejména divadelní hry, feministickou a sociologickou literaturu. Příležitostně se věnuji i vlastní autorské tvorbě, píšu poezii. Mou osobnost doplňuje také vášeň pro módu a cestování.