Za peníze si štěstí nekoupíš, ale stejně je prima je mít

Nepříliš často prováděný žánr kabaretu se dostává na jeviště brněnského BuranTeatru jako sled dramatických a hudebních čísel. Neklade si větší cíl než pobavit a cynicky komentovat obsesi penězi panující v dnešní době.

6. 4. 2017 Tereza Turzíková

K. Hulcová, P. Novák, K. Veselá, L. Rieger; foto: Petr Chodura

Za Kabaretem u vrtaného kolena stojí režisérka Gabriela Ženatá a dramaturgyně Sabina Machačová. Část textů, jež v inscenaci zazní, ať už ve zpívané či mluvené podobně, napsala právě dramaturgyně. Dalšími čísly přispěli například Jan Šotkovský, Jiří Jelínek, S. d. Ch a herci BuranTeatru.

Jednotlivé výstupy působí stylově rozmanitě – neustále oscilujeme mezi bezstarostnou komikou a hořkým konstatováním, jednoduchými gagy a distingovaným slovním humorem. Spojující prvek tvoří komentáře konferenciérky Kateřiny Veselé provázející celým večerem. Veselá má jevištní charisma a sebevědomé ironizující vystupování. Díky ní přechody mezi scénkami působí přirozeně a přidávají kabaretu na kompaktnosti.

Na začátku stojí čtveřice účinkujících kolem rakve a oplakává finanční krizi, konferenciérka se stává smuteční řečnicí. Pláč na jevišti vzbuzuje v hledišti smích. Minimalistická scénografie tvořená kruhem se zářivkami, oprýskaným klavírem a zlatými třásněmi společně s elegantně-frivolními kostýmy vytváří dojem bohatství v chudobě, jakési nadčasové kabaretní estetiky.

K. Veselá, L. Ingrová, K. Hulcová; foto: Petr Chodura
L. Rieger; foto: Petr Chodura

V té se nese i hudba inscenace – slyšíme melodie navazující na francouzské šansony, ale autorka hudby, režisérka Gabriela Ženatá, se nebojí hledat inspiraci také v hudbě rockové či rapu. Hudební čísla mají jasné pointy a promyšlené texty (nejvíce potěšil song věnovaný českému ministru financí), a soubor při nich prokazuje i hudební nadání. Neslouží tedy jako pouhý předěl mezi jednotlivými scénkami nebo snad k rozptýlení diváka, ale společně s činoherní složkou vytváří komplexní celek.

Jedno z nejzapamatovatelnějších míst se odehraje již na počátku večera – Lukáš Rieger vysvětluje, jak vydělávat na svých rodinných příslušnících. Cynismus podávaný tak žoviálním způsobem se u Riegera projevuje jak rozšafnou teatrální gestikou, tak především pečlivým hlasovým projevem a intonací, stylizovanými jako projev zkorumpovaného politika, který se úlisným tónem snaží prodat svou pravdu.

Za stejně obdivuhodný považuji herecký um a prokázanou invenci v monologu zlatokopky Lucie Ingrové. V asi deseti minutách se divačky dozví, jak sbalit a udržet si milionáře. U vtipného textu Ingrová pointuje každou frázi důsledným odmlčováním a změnami nálad, a dokonale zvládá kontakt s publikem skandováním hesel či anketou mezi diváky.

Nejdelší a nejpromyšlenější scénu napsal dramatik S. d. Ch. Popisuje v ní zasedání všech padlých evropských měn konspirujících pád eura. V minihře se vyskytuje asi desítka postav, herci tedy musí zvládat několik rolí. Není to na obtíž, právě naopak se tento fakt stává zdrojem situační komiky. Ve scéně vyniká hlavně Pavel Novák, jehož přítomnost je po celý večer převážně podpůrná – zde však dostává větší prostor a demonstruje svůj komický talent a smysl pro načasování.

L. Rieger, K. Veselá, L. Ingrová, P. Novák; foto: Petr Chodura
P. Novák, L. Rieger, K. Veselá, L. Ingrová, K. Hulcová; foto: Petr Chodura

Celkové režijní řešení scény ukazuje, že Ženatá dokáže pouze s několika herci vytvořit dobré divadlo, ať už pomocí pečlivého timingu, barvitých stylizací hereckého projevu či soustředění se na detaily – při hromadných scénách každá akce budí reakci, všechny postavy jsou v dění neustále naplno angažovány, ač jsou třeba zrovna němé. To se ostatně ukazuje v průběhu celého večera – minimum rekvizit a jednoduché scénografické řešení směřují pozornost k herecké akci.

Kabaretu U vrtaného kolena lze vytknout místy upadající tempo, zapříčiněné pravděpodobně velkorysou délkou (110 minut) a kolísavou kvalitou jednotlivých výstupů. Přestože se zde setkáme s množstvím peprných a opravdu vtipných momentů, odehraje se i několik ve srovnání s nimi nicneříkajících a mdlých – stylově vybočují z celkové atmosféry inscenace a tematicky i zpracováním působí banálněji.

Za pozitivní považuji, že se tvůrci vyhnuli jakémukoliv poučování či mravokárství a nesnažili se být příliš intelektuální. Soustředili se na neotřelý slovní i situační humor, cynismus a upřímné vyjádření, které věrohodně a zároveň s nadsázkou reflektuje důležitost peněz v dnešním životě.

BuranTeatr – Jiří Jelínek, S. d. Ch., Zdeněk Kocián, Jan Šotkovský, Sabina Machačová a BuranTeatr: Kabaret U Vrtaného kolena aneb Rozbijte prasátka, přátelé. Režie Gabriela Ženatá, dramaturgie Sabina Machačová, scéna a kostýmy Jitka Fleislebr. Hrají Kristýna Hulcová, Lucie Ingrová, Pavel Novák, Lukáš Rieger, Kateřina Veselá. Premiéra 5. 11. 2016. Psáno z reprízy 25. 2. 2017.