Kdo je Easterman?

Mark Styler, spisovatel biografií o slavných sériových vrazích, navštěvuje psychiatrickou léčebnu v Suffolku v Anglii. Hlavním důvodem Markovy návštěvy je setkat se s nejbrutálnější vraždící bestii, zabijákem Estermanem, o které chce napsat svůj nový bestseller. Postupem času ale zjišťuje, že má s tímto ztělesněným zlem více společného, než si dosud myslel. Drama o temné a zvrácené stránce lidské duše rozehráli herci z divadelní agentury StageArtCz ve spolupráci s Divadlem Bolka Polívky.

30. 6. 2018 Kristýna Staroštíková

Petr Halberstadt, Miroslav Etzler, Gabriela Míčová Foto: archiv Divadla Bolka Polívky

Scéna na jevišti je statická a po celou dobu hry se nemění. Děj se rozbíhá v psychiatrické léčebně pro duševně nemocné trestance – v Líbezných vyhlídkách, přesněji v kanceláři ředitele ústavu. Jedná se o typicky lékařské prostředí, sterilní a neútulné. Nachází se zde nástěnná knihovna (stává se mezníkem v nespočtu scén, kdy ředitel apeluje na její obsah tvořen odbornou literaturou, ze které častokrát cituje masové vrahy i slavní psychology), stůl se zásuvkami, lidská kostra postavena podél zdi, alarm, svírací kazajka, židle, telefon, láhev vína, zrcadlo a dvoje dveře, jedny vedoucí pryč z kanceláře do prostoru léčebny a druhé na zahradu, která je viditelná skrz veliké okno zaplňující takřka celou zadní stěnu. Zahrada má být uklidňujícím zátiším pro pacienty léčebny. Avšak pro diváka je to signifikantní znak-neznámý prostor, za hlavním dějištěm, udržující diváckou pozornost neustále ve střehu. Scénografie rozdělena na dva hrací plány (jeden v předu a druhý v průhledu) nabízí originální vyobrazení scén, které probíhají simultánně.

Petr Halberstadt, Miroslav Etzler, Foto: archiv Divadla Bolka Polívky

Nejdominantnějším prvkem celé inscenace je herecká akce tria vystupujících protagonistů, jejichž přednes má v divákovi probudit ochromující a intenzivní zážitek-křikem a násilnickým chováním se soubor snaží diváka vyjmout z jeho komfortní zóny a zasadit ho do zcela odlišného prostředí a situace. Herecké výkony jsou taktéž posíleny zvuky a ruchy, které vytváří nervy drásající atmosféru-vzdechy, šepot, výkřiky, skřípání aj. Psychologický thriller místy graduje až do grotesky, což vzbuzuje v hledišti smích a tíživá atmosféra se tak aspoň trochu odlehčí a nesklouzává do stereotypu.

Mark Styler (Petr Halbertstadt) se chce setkat s Eastermanem tváří v tvář a pochopit jeho zrůdné jednání, kterým se podepsal na mnoha nevinných lidech. Setkání bere jako povinnost nejen kvůli své knize, ale převážně jako očistnou terapií-mezi Eastermanovy oběti patřila totiž i Markova matka. Dr. Farquhar (Miroslav Etzler), nový ředitel ústavu, ho od schůzky s vrahem odrazuje. Stejné obavy má i sestra Paisleyová (Gabriela Míčová), ovšem s tím rozdílem, že Marka varuje i před samotným Dr. Farqaharem. Od tohoto okamžiku je hra plná zvratů a postavy začnou odhalovat své skryté tváře, které neustále mění děj a spád příběhu. Dr Farquahar už na začátku konstatuje, že na svých pacientech rád využívá techniku psychodramatu a výměnu rolí. Mark nabývá intenzivního pocitu, že i on je součástí doktorovi zvrácené hry a přestává vnímat hranici mezi realitou a ďábelskou iluzí. Rostoucí strach ho čím dál víc utvrzuje v děsivé hypotéze-Eastermanem je jeden z nich.

Britský spisovatel a scénárista Anthony Horowitz, autor románové předlohy Mindgame, se proslavil již v minulosti jako mistr detektivních a mysteriózních zápletek (spousta jeho novel byla adaptována na scénáře a dramata). U jeho děl si čtenář či divák musí dávat pozor na každý detail a podnět, který by mohl být částí mozaiky. A stejně tak je to i v Mindgame. Příběh složen z několika dějových rovin a otázek, které neustále vyvstávají na diváka a podbízejí ho k neustále bdělosti a střízlivosti v úsudku. Každá věta se dá vyložit různými způsoby a postavy si ve hře několikrát projdou proměnou své vlastní identity, právě díky Eastermanovi.

Mindgame se díky hereckým výkonům a perfektně promyšlené zápletce stává silným kulturním zážitkem, který mi ještě dlouho nedá spát.

StageArtCz, Divadlo Bolka Polívky - Anthony Horowitz: Mindgame - Líbezné vyhlídky. Režie Petr Halbertstadt, překlad Dana Hábová, daramturgie Jan Krupa, scénografie Jaroslav Milfajt, kostýmy a pohybová spolupráce Hana Halberstadt, hudba Jan Matásek, light design Roman Jajčík, sound design Pavel Vacek, grafický design Barbora Staňková, hrají Miroslav Etzler, Petr Halbertstadt, Gabriela Míčová. Premiéra 13. 4. 2018. Psáno z reprízy 14. 4. 2018.