Hvězdy na prodej

Hvězdy na prodej – inscenace protkaná spádem slovních obratů, klaunských prvků, krkolomných pádů a zábavných kousků, jež si kladou za cíl jediné – pobavit diváky! Zásluhou režiséra Igora Dostálka vznikl vskutku nápaditý scénář ve stylu commedie dell´arte, s nímž zahájili herci z Divadelního studia Marta letošní sezónu.

1. 4. 2017 Renata Dabergerová

D. Teleky; foto: Petr Chodura

Hvězdy na prodej – inscenace protkaná spádem slovních obratů, klaunských prvků, krkolomných pádů a zábavných kousků, jež si kladou za cíl jediné – pobavit diváky! Zásluhou režiséra Igora Dostálka vznikl vskutku nápaditý scénář ve stylu commedie dell'arte, s nímž zahájili herci z Divadelního studia Marta letošní sezónu.

Scénu tvoří čtvercové jeviště, poskládané z několika praktikáblů, na němž je vystavěna jednoduchá konstrukce se žlutou oponou v popředí a černou po stranách. Herci však nejsou omezeni pouze na tento prostor. Pohybují se taky před publikem, sedícím ze tří stran, mezi diváky, nad diváky a zejména v „hudebním koutku“ vedle jeviště, jenž zahrnoval několik nástrojů – klavír, kytaru, bubny, flétnu, triangl, ukulele a tamburínu.

Příběh se zdá vskutku prostý, dell´artovský, jehož kostru tvoří neschvalovaná láska dětí ze strany otců. Dottore (Petr Hanák), věčně poučující a moudra hlásající, má dva syny, Fabiana (Jan Mansfeld) a Florinda (Jaroslav Tomáš), kteří se zamilovali do Cecilie (Michaela Rykrová) a Clarice (Taťána Janevová), rozpustilých a neposlušných dcer proslulého lakomce Pantalone (Marek Šenkyřík). A jak je u zamilovaných zvykem, stojí za svou láskou a brojí proti otcovským snahám. Na své straně mají sloužící obou otců, Dottorovu služebnou Franceschinu (Barbora Goldmannová), prostořekou a ráznou ženu, a Pantalonova sluhu Pasquala (Ondřej Kraus), jenž se vyznačuje výřečností a skočným krokem. Franceschina s Pasqualem patří k hlavním komickým postavám a chrlí jeden vtipný obrat za druhým, mnohdy popichují i sebe navzájem. Ne nadarmo se říká, že co se škádlívá, to se rádo mívá.

T. Janevová, T. Rykrová, M. Šenkyřík; foto: Petr Chodura
J.Tomáš, J. Mansfeld, P. Hanák; foto: Petr Chodura

Ryze komediálními postavami jsou toulavý žoldák Capitano (Tomáš Žilinský) a jeho koktavý, slovensky mluvící sluha Brighella (Dominik Teleky). Postava Capitana se může zdát tak trochu do počtu, neboť s příběhem nijak nesouvisí a obešel by se i bez ní. Avšak tím by inscenace mnohé ztratila. Komické vsuvky neustále cvičícího a svaly ukazujícího drsňáka s chraplavým hlasem řmotně rozesmávaly publikum.

K hlavním postavám patřila záhadná věštkyně Stella Artroa (Markéta Hausnerová), která přijela se svou schovankou Chiarou (Dagmar Kopečková) do nejmenovaného italského města, aby nabízela své hvězdné služby a povznesla osudy tamních lidí. To přišlo vhod právě mladým milencům a s vidinou lepších zítřků zaplatili za její služby. Nebyli jedinými, kdo se nechal zlákat. Kouzlu šarmantní věštkyně neodolali ani jejich povedení tatíčkové. Jistě nebude velkým překvapením, že se žádná kouzla nekonala a všichni byli podvedeni. Naštěstí zasáhne služebná Franceschina s Pasqualem a příběh skončí klasickým (tedy mírně kýčovitým) happy endem, kdy otcové už proti lásce svých dětí nic nenamítají. Na závěr se dozvíme, že Pantalone má ještě třetí dceru, která se vyklube ze schovanky Chiary.

Mladí herci během téměř tříhodinové inscenace předvádí dokonalou hereckou souhru. Lze vidět, že si s postavami vyhrávají a vykreslují je, ať už mluvou, mimikou nebo pohybem. Slovní kolotoč předvádí zejména Barbora Goldmannová v roli hubaté služebné. Neobyčejně vtipné výrazy v obličeji vytváří Marek Šenkyřík jako Pantalone a Petr Hanák ztvárňující Dottora. Talent v sobě nezapře ani Tomáš Žilinský představující Capitana, jenž svými krkolomnými pády, neustálým předváděním se, hloupou, rádoby drsnou náturou pobaví.

Jednoduchou pozici neměla Markéta Hausnerová jako Stella Artroa a Dagmar Kopečková s rolí Chiary, jelikož tyto postavy nespadají do kategorie commedie dell´arte. Každá z nich musela svou roli přizpůsobit tomuto žánru a vytvarovat charaktery, které zapadnou. Přestože postavy nesršely humorem, ani jejich vystoupení nezahrnovala klaunské pohyby či gesta, podařilo se jim skrze vážnost pochybných služeb udržet komickou rovinu.

T. Žilinský, D. Teleky; foto: Petr Chodura
M. Šenkyřík, M. Hausnerová, D. Kopečková, P. Hanák; foto: Petr Chodura

Nad ostatními vyniká Dominik Teleky v roli služebného Brighelly. Herec pracuje s koktavou a zadrhávanou řečí ve slovenském jazyce, jenž ke stylizaci pomalu chápavého sloužícího sedí jako ulitá a nepřetržitě baví publikum. Úspěšná je rovněž scéna se zpomaleným sedáním, notně připomínající klaunské stylizace Boleslava Polívky.

Ve druhé polovině inscenace vystupuje Teleky z role, jak sám obecenstvu zahlásí, a přechází z koktavé slovenštiny do plynulé češtiny. Vysvětluje, že v inscenaci má nastat noc a prosí diváky o spolupráci tím, že někteří obdrží světýlka, čímž v průběhu inscenace vytvoří hvězdnou oblohu. Herec mezi tím stíhá diváky stále bavit a drží jejich pozornost aktuálními vtipy na nového prezidenta Spojených států, českého prezidenta či konkrétních, nicméně náhodných, sedících v sále.

Závěrečnou scénu v částečně improvizovaném výstupu tvoří svatomartinský speciál. Herec připomíná den sv. Martina průpovídkou, jak se mu nepodařilo sehnat husu, a proto přinesl alespoň peří, které posléze rozhází kolem. Ačkoliv Dominik Teleky prokázal, že mu byly do vínku dány nemalé herecké kvality, po tomto výstupu zapomíná na slovenštinu a Brighella najednou mluví koktavou češtinou. Těžko říct zda to byl záměr, nebo zda na to herec opravdu zapomněl.

V inscenaci se projevuje také hudební nadání většiny z herců. Představitelé sourozenecké dvojice Florinda a Fabiana, Jaroslav Tomáš a Jan Mansfeld, dokonce pro inscenaci složili zamilovanou Písničku do ouška.

Vstupní absolventská inscenace v Martě zkrátka potěší a pobaví. Osobně jsem dopředu příliš neočekávala, o to více mě mile překvapilo, že se v Brně vydařilo inscenovat historický žánr se všemi jeho náležitostmi a v originálním provedení.

Divadelní studio Marta - Igor Dostálek: Hvězdy na prodej. Režie Igor Dostálek, výprava Lucie Sedláčková, hudba Ondřej Hájek. Hrají Barbora Goldmannová, Petr Hanák, Markéta Hausnerová, Taťána Janevová, Dagmar Kopečková, Ondřej Kraus, Jan Mansfeld, Michaela Rykrová, Marek Šenkyřík, Dominik Teleky, Jaroslav Tomáš, Tomáš Žilinský. Premiéra 5. září 2016. Psáno z reprízy 11. listopadu 2016.