Slovenský tanec intimní a sdílný

Již podeváté rozhýbal festival slovenského současného tance HYBAJ HO! pražské Studio ALTA. Letošní ročník, konající se 25. až 28. října, představil díla různě rozvíjející téma času. Jejich tvůrci se v nich často obrací do minulosti, vnímají tok času kolem sebe, reflektují svá zásadní rozhodnutí a proměny sebe sama.

5. 11. 2018 Iva Heribanová

Eva Urbanová v Una Dua; foto: Michal Hančovský

Již podeváté rozhýbal festival slovenského současného tance HYBAJ HO! pražské Studio ALTA. Letošní ročník, konající se 25. až 28. října, představil díla různě rozvíjející téma času. Jejich tvůrci se v nich často obrací do minulosti, vnímají tok času kolem sebe, reflektují svá zásadní rozhodnutí a proměny sebe sama.

 

Tomáš Janypka otevřel program svým sólem Nové sady. Mezi diváky, rozmístěnými na židlích vytvářejících pravidelný trojúhelník, se pouští do vyprávění o svém výjimečně prožitém roce stráveném na cestách. Nečekaně se ale zaráží, čas se zastaví, a začíná druhá, pohybová rovina jeho příběhu. V pomalém, koncentrovaném tempu se jako vývrtka stáčí do sebe, hledá odpovědi, dává najevo, že nesděluje celou pravdu, kterou posléze postupně rozkrývá. Pravdu o velké lásce, jež přišla v nevhodnou chvíli, a tak si ji, i přes těžké rozhodování a vytrvalý boj s vnitřní nejistotou, nechal proklouznout mezi prsty. Přeskakuje od jedné informace ke druhé, stejně jako mezi minulostí a přítomností, mezi tancem a slovem (a když už ani jedno nestačí, zapíná na mobilu hudbu a vybraným divákům nasazuje na hlavu sluchátka s výrazem „podívej, toto jsem já, toto cítím“). Čím zřetelnější obraz situace ale získáváme, tím více se vyprávění s pohybem prolínají a tím méně je jeho podezřele klidné mluvené slovo, v kontrastu s pohybem prováděným na hranici fyzických a psychických možností, uvěřitelné.

Tomáš Janypka v Nové sady; foto: Michal Ditte
Nové sady; foto: Eva Racová

Sama do sebe se obrací také Eva Urbanová ve svém čistě tanečním sóle Una Dua, v němž hledá odpověď na otázku „kdo jsem?“. V tanci střídá křečovitou úzkost se vzletnou ladností, strach a nejistotu s éterickou radostí. Projev Urbanové je úsporný, ale velmi dynamický. Rychle přechází z jedné polohy do druhé, z napětí do uvolnění, nebojí se však ani zpomalení a odevzdání se volnému průchodu emocí. To vše za živě mixovaného hudebního doprovodu Ondry Mikuly navozujícího dojem všemožných šepotů a nejistoty nejen v nitru tanečnice, ale i v našem vlastním.

Z osobních zkušeností s paranoidní schizofrenií vycházely tvůrkyně Mária Danadová a Monika Kováčová při tvorbě inscenace Stopy v paměti využívající princip asociace. Bánskobystrická skupina Odivo v ní zprostředkovává náhled do problematiky tohoto onemocnění, vytvořenými obrazy předává emoci rozpolcenosti a tísně. Všemožné keříky, stromky, květináče a jiné zahradní náčiní rozmístěné po scéně Danadová s Kováčovou nejprve protichůdně převrací a narovnávají, jedna poklidně a druhá ve spěchu. Posléze se Danadová pokouší o zasazení jednoho z keříků, tuto činnost jí ale ztěžuje dřevěný trám balancující na jejích zádech. S velkou loutkou v podobě hlavy srnky na lidském těle se pak vrací do dětství, prostřednictvím starých hraček a vzpomínek na Vánoce hledá vnitřní klid. Ve druhé části se však od rekvizit odpoutává a dostává se do až extatického tanečního projevu. Inscenace je plná kontrastů – akce a pasivity, světla a tmy, ticha a zvuku. Mobilní svícení pomocí několika lampiček, baterek, světelných panelů a dokonce i svítilny  telefonu umožňuje, zejména rukou Kováčové, proměňování velikosti hracího prostoru, vytváří intimní vztah s publikem a také efektní stínohru. Bicí doprovod Jána Fialy ve stylu Birdmana rozeznívající se v druhé půli představení postupně dění zrychluje a vyostřuje, až hudba samotná nakonec doznívá v ohlušující tmě.

Stopy v pamäti; foto Ján Chmelík
Stopy v pamäti; foto: Ján Chmelík

Pomyslnou sladkou tečku na konci prvního festivalového dne tvoří Eye Candy Csaby Molnára a Márcia Canabarra. Duo performerů, pyšnících se maďarskou Labanovou cenou za choreografii inscenace Tropical Escape (na HYBAJ HO! 26. 10.), přichází do sálu s obličeji ozdobenými lepkavými bonbony, odění pouze do průhledných igelitových přehozů se strategicky rozmístěnými kapsami naplněnými rovněž sladkými gumovými cukrovinkami. V obrazech pohybujících se někde mezi Michelangelovými sochami a Kámasútrou ztvárňují Molnár s Canabarrem pohled na konzumní mezilidské vztahy. V extrémně pomalém tempu balancují jeden na druhém, navzájem se zvedají do výše nebo přitlačují k zemi. Jeden z druhého berou jen to nejlepší v podobě gumových bonbonů, a tak se doslova ožírají o to nejsladší, co mají. Jakmile už není co brát, se studem odcházejí zcela nazí.

Csaba Molnár a Márcio Canabarro v Eye Candy; foto: Isabel Val
Csaba Molnár a Márcio Canabarro v Eye Candy; foto: Isabel Val
Márcio Canabarro v Eye Candy; foto: Isabel Val

Tomáš Janypka: Nové sady. Koncept Tomáš Janypka, Martin Hodoň; režie Martin Hodoň; světelný koncept Tomáš Morávek; světelný design Zuzana Režná; účinkuje Tomáš Janypka.

Eva Urbanová: Una Dua. Choreografie, námět, tančí Eva Urbanová; dramaturgie Jana Stárková; produkce Jan Honeiser; zvukový design Ondra Mikula.

Odivo: Stopy v paměti. Námět, koncept, realizace Mária Danadová, Monika Kováčová; hudba Ján Fiala; výtvarná spolupráce Juraj Poliak; pohybová spolupráce Martina Hajdyla Lacová; technická spolupráce Milan Slama; kostýmy Viktória Jehlárová; účinkují Mária Danadová, Monika Kováčová, Ján Fiala. Premiéra 24. ledna 2017.

Csaba Molnár, Márcio Canabarro: Eye Candy. Tvůrci Csaba Molnár, Márcio Kerber Canabarro.

Psáno z festivalových uvedení 25. října 2018.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info