Divadlo Plzeň 2016 - Čechy leží u moře

Plzeňský Mezinárodní festival Divadlo se nedělními produkcemi, jež otevřelo Naivní divadlo Liberec s pohádkou Čechy leží u moře, pomalu chýlil ke konci. Uvádění původně dětského repertoáru je v programu festivalu již tradicí a pravidelně se řadí k tomu nejlepšímu a nejočekávanějšímu, co lze na této přehlídce vidět.

28. 9. 2016 Kateřina Málková

zdroj: www.naivnidivadlo.cz

Plzeňský Mezinárodní festival Divadlo se nedělními produkcemi, jež otevřelo Naivní divadlo Liberec s pohádkou Čechy leží u moře, pomalu chýlil ke konci. Uvádění původně dětského repertoáru je v programu festivalu již tradicí a pravidelně se řadí k tomu nejlepšímu a nejočekávanějšímu, co lze na této přehlídce vidět.

Loutkový příběh Čechy leží u moře vychází z básnické sbírky Radka Malého Moře slané vody. Textová složka však tvoří minoritní část celého, ač její účinek nelze zpochybňovat. Vzpomínky na moře, vyprávění o skleněné lahvi nebo zázračném jantaru perfektně dokreslují tajemnost a záhadnost mořského světa. Důraz klade režisérka Michaela Homolová především na výtvarnou stránku. Magická, pohádková podvodní atmosféra vychází ze scénicky minimalistického začátku, který tvoří obarvená, osolená voda ve skleněné míse. Z tohoto překrásně obrazotvorného „nic“ se pak rozvíjí a bohatě košatí podmořská říše v malém a intimním prostoru improvizovaného black boxu. V téměř úplné tmě lehce dosvícené modrými bodovými reflektory nám loutkoherci odkrývají kouzla vodního světa. Svítící a kývající se korály doplňují průsvitné balvánky, proplouvající papírové medúzy a rybičky. Černé pozadí i tradiční odění loutkovodičů pomáhá opticky vyniknout malé loutce chlapce v obrovské podvodní říši.

zdroj: www.naivnidivadlo.cz
zdroj: www.naivnidivadlo.cz

Samotný příběh je více než jednoduchý. Osamělý chlapec nalezne ve svém životním putování kamaráda. Ovšem způsob vyprávění se zdá skoro až fascinující. Namodralé obrazy vodní říše doplňují zvuky dřevěných nástrojů a repetitivní verše komponované do oslnivého rapového recitativu všech přítomných herců. Podmořské obrazy vrcholí v práci se slabým světlem a účelném zdůrazňování nadpozemských (nebo spíše podpozemských) krás jejich jednotlivým osvícením. Ať už se jedná o medúzy, korály, chlapce v mušli nebo obří velrybu. Všechny využité principy – stínohry, střídavá práce s perspektivou, klasická hra s loutkou nebo přiznaně papírové ryby – společně vytvářejí nezaměnitelný a jedinečný divadelní svět pod hladinou moře. Všechny pohyby papírových zvířat vynikají až překvapivou autenticitou. Elegantní let racků, zběsilé kmitání malých rybek, ladný pohyb delfínů, kouzelné plutí medúz či oslnivá mohutnost velryby i přes naprostou zřetelnost výrobních materiálů nedává prostor k pochybnostem o opravdivosti předváděného.

Čechy leží u moře nepostrádají nadhled a humor, ale zároveň tvůrci svůj svět podávají s vážnou lehkostí a přesvědčivostí o jeho existenci. V Plzni bylo Naivní divadlo umístěno i s diváky na jeviště Velkého divadla. Sedělo se na lavičkách a plyšových balvanech na zemi v malinkém prostoru obehnaném černým závěsem. Jeviště klasického kukátkového divadla se zdálo být v intimnosti a uzavřenosti pro hostující soubor ideální. Jen diváci se do hlediště téměř nevměstnali. Ať tedy plzeňský festival nezapomíná i na ty, kteří mají i v dospělosti rádi pohádky.

Naivní divadlo Liberec – Vít Peřina, Michaela Homolová: Čechy leží u moře. Režie Michaela Homolová, dramaturgie Vít Peřina, výprava Barbora Jakůbková, hudba Filip Homola. Hrají Barbora Kubátová, Tomáš Bělohlávek, Filip Homola, Adam Kubišta. Premiéra 5. března 2016. Psáno z reprízy na Mezinárodním festivalu Divadlo Plzeň 11. září 2016.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info