D. Szász, zdroj: www.divadelniflora.cz

Divadelní Flora 2017 - Den druhý

14. 5. 2017

Druhý festivalový den začal první částí mezinárodní konference Over the Edge věnované participativnímu divadlu a inovativní práci s publikem. Prodiskutovávalo se, co pro každého z nás znamená potýkat se s mantinely, (ne)být za hranou, zažít fiasko a chtít riskovat. O konferenci až příště, nyní jen konstatuji, že následující představení nastolené otázky zhmotnila v praxi.

D. Szász; zdroj: www.divadelniflora.cz

D. Szász; zdroj: www.divadelniflora.cz

První představení druhého dne vzniklo v Olomouci v rámci rezidenčního pobytu tanečníka Dániela Szásze v Divadle na Cucky. Maďarský performer ve svém autorském představení The Symptoms - LOOP objevuje zvířecí, živočišné momenty ve vlastním těle. Jeho syrová, obnažená zpověď dojímá i děsí zároveň snad i proto, že touha tanečníka projevovat svobodně svoje niterní vášně je jím samým neustále korigovaná, cenzurovaná a potlačovaná. Tlumené žluté světlo celé prostředí zintimňuje a zdůrazňuje blízkost tanečníka a publika. To, co se odehrává před námi, se zároveň v různých podobách odehrává v nitru každého z nás.

T. Kobr, P. Štorková, T. Smolárik, J. Böhm; foto: Lukáš Horký, Ondřej Hruška

P. Štorková; foto: Lukáš Horký, Ondřej Hruška

Divadlo LETÍ na festivalu reprezentuje inscenace režisérky Martiny Schlegelové OLGA (Horrory z Hrádečku) podle textu Anny Saavedry. Dílu nesvědčilo jeho vytržení z prostředí, pro nějž bylo navrženo – pokoj pražské vily Štvanice. Autoři se vzdali všeho, co scénografie vsazená do opravdového pokoje může nabízet, a festivalovým divákům ji představili jako prosté kukátko. Hyperrealistický pokoj na konvenčním jevišti působí jako prázdná skořápka místnosti na Hrádečku. Kvůli kulise je představení příliš uzavřeno do sebe, jeho významy nepřekračují rampu a k divákům se nedostávají. Především část představení po přestávce konceptem i situacemi silně připomíná dokument Olga Miroslava Janka, snažící se zachytit charakter velké ženy s pomocí archivních materiálů a vzpomínek jejích přátel. V samém závěru inscenátoři citují slavnou inscenace Audience Činoherního klubu. Tentokrát se odehrává v raných porevolučních letech, místo Vaňka sedí Olga, místo sládka její přítel ze skupiny The Plastic People of the Universe, situace odpovídá původní hře. Levné inscenační prostředky více unavují, než aby podněcovaly k přemýšlení o vlastní interpretaci.

foto: Lukáš Horký, Ondřej Hruška

foto: Lukáš Horký, Ondřej Hruška

Večerní setkání s konceptem EAU DE VIE (Mo)mentální tanec slovenských umělců Lucii Košiarová, Petera Šavela a Tomáše Vtípila nabídlo zvláštní a nečekaný zážitek. Ve freskovém sále Divadla na Cucky se schází různorodá skupina navzájem neznámých lidí. Tvůrci vymezí několik pravidel, ve kterých se následující událost (sami ji nazývají rituál) bude odehrávat a potom už je i na nás ostatních, co společně zažijeme. Nic není předem připravené, vznikající okamžiky inspirované naladěním a energiemi participantů a jejich akcí autorská dvojice jen lehce koriguje. Sama jsem si odnesla uvědomění, že v momentě, kdy zdánlivě ztratím pevnou půdu pod nohama, pro ostatní může právě v tu chvíli moje konání dostat smysl – tím, že se uvolním, změní se výraz a pohyby mého těla a začnu jednat přirozeněji, bez vidin cíle. A nakonec právě proto vznikne celek, aniž bych o tom tušila.


Divadlo na Cucky – Daniel Szász: The Symptoms - LOOP. Účinkuje Dániel Szász. Premiéra 3. 3. 2017. Psáno z reprízy 13. 5. 2017 na festivalu Divadelní Flora.

Divadlo LETÍ – Anna Saavedra: Olga (Horrory z Hrádečku). Režie Martina Schlegelová, dramaturgie Marie Špalová, scénografie Pavla Kamanová. Hraje Pavlína Štorková, Jiří Böhm, Tomáš Kobr, Pavol Smolárik. Premiéra 23 března a 1. dubna 2016 ve Vile Štvanice. Premiéra 23. 3. 2016. Psáno z reprízy 13. 5. 2017 na festivalu Divadelní Flora.

Studio ALTA: EAU DE VIE (Mo)mentální tanec. Účinkují Lucia Kašiarová, Peter Šavel, Tomáš Vtípil. Premiéra 10. 12. 2016. Psáno z reprízy 13. 5. 2017 na festivalu Divadelní Flora.

Autor: Vendula Kacetlová