Za horizontem prvního ročníku
V Kutné Hoře, pro potenciální diváky atraktivně lokalizované v příjemné dostupnosti do hlavního města, se na začátku září 2016 uskutečnil druhý ročník Divadelního festivalu Kutná Hora zaměřujícího se na původní projekty a „českou a slovenskou avantgardu“. Za značně konvenčním pojmenováním festivalu se tak skrývají díla, která si zaslouží pozornost již jen pro svou originálnost a autorskou průbojnost, mnohdy zastiňující ambici najít si tzv. většinového diváka. Uskutečněný druhý ročník dokazuje, že organizátoři festivalu – spolek Kulturní invaze – překonali kritický první ročník, jenž může být prubířským kamenem vlastních schopností, obhajitelnosti koncepce a v neposlední řadě pochopitelně problematickým z hlediska hledání finančních prostředků nutných k realizaci festivalu.
Výhodná časo- (začátek září) -prostorová lokalizace (na začátku divadelní sezony před rozjezdem „plného provozu“ a turisticky atraktivním, Praze nevzdáleném městě) s sebou zároveň přináší i některé provozní potíže: kulturně a turisticky založené město nabízí paralelně více akcí, v nichž se může roztříštit divácké spektrum (jmenujme např. v té době konaný Kutnohorský varhanní festival). Snad i z těchto důvodů sestávalo publikum při některých inscenacích převážně z organizátorů a jejich přátel, zájem z řad běžných diváků se podařilo získat např. při dětských představeních, pro něž se i při krátkém třídenním rozsahu našlo v koncepci festivalu místo. V neposlední řadě se festival svou programovou skladbou vymezuje vůči etablovanému mezinárodnímu festivalu Divadlo v Plzni, konajícímu se ve stejné době na začátku září.
Úvodní Stoka
První festivalový den zahajovala hned dvě představení bratislavského nezávislého Divadla Stoka, fungujícího v současné době jako občanské sdružení. Stoka patří, oproti jiným seskupením účastnícím se festivalu, k již zavedeným divadelním souborům, neboť vrcholného tvůrčího období dosahovala v devadesátých letech minulého století. I přesto však lze současné složení uskupení, po celou dobu své existence spjatého s režisérem Blaho Uhlárem, zařadit k „avantgardním“ souborům, jejichž tvorba se svou výlučností řadí na okraj klasického činoherního epicentra. Účast na kutnohorském festivalu lze ocenit již proto, že Stoka nemá vyjma zlínského Setkání/Stretnutie mnoho příležitostí představit se českému divákovi. Do Kutné Hory přijel Uhlár se souborem již podruhé a prezentoval zde dvě své inscenace z podzimu 2015: monodrama Bordeline a inscenaci Kritérium.
Inscenační postupy Blaho Uhlára vycházejí z principu kolektivní tvorby: herci dostanou zadané téma, jež na základě vlastních asociací a nápadů rozehrávající do jednotlivých scének a etud, z nichž se nakonec sestaví výsledný inscenační tvar a herci jej tzv. zafixují (z poslední doby např. Víťazstvo nebo právě Kritérium). Z této praxe se vyčleňuje monodrama Bordeline, jež vychází z románu autorky Ivany Gibové, která spolu s Blaho Uhlárem napsala scénář pro jeho divadelní ztvárnění. Hlavní roli deprivované ženy s komplikovaným vztahem k vlastnímu otci, determinujícím všechny její následné partnerské (neúspěšné) vztahy i (nízké) povědomí o vlastní sebeúctě, ztvárnil herec Peter Tilajčík. Složitý osud ženy, jenž přejíždí z města do města a hledá v nich muže, který by ji naučil skutečně milovat a kvůli němuž by již neutíkala dále, Tijalčík zprostředkovává plynule vedeným monologem (až drobná počáteční zaváhání), s pro soubor příznačnou zrychlenou dikcí a s minimálním frázováním. V tomto až hlubinném rozkrývání vlastních traumat graduje dramatičnost nejen díky hercově práci s grimasou, pohybem (na malém prostoru kruhově vymezeného pódia ohraničeného spuštěnými řetízkovými provazci, znázorňujícími výseč jeho mikrosvěta), ale také prostřednictvím pěveckých čísel z první poloviny minulého století. Ta herec zpívá za doprovodu kláves (Braňo Mosný). Jejich úloha v inscenaci spočívá také v dokreslení neúnosnosti vlastního života a jeho střídavých vzestupů a pádů (nepříjemný, podprahový tón). Inscenace na diváka může přenést část hercovy „terapie“ v zamyšlení nad vlastními, možná ne vždy úplně jednoduchými, rodinným vztahy a jejich determinanty.
Pravidelným divákům bratislavského souboru prezentovala Stoka ve svém druhém festivalovém představení Kritérium známou a typickou formu inscenace, jež sestává ze sledu nacvičených etud, variací na zadané téma. Oproti inscenaci Víťazstvo, představené na prvním ročníku, však dané scény vykazovaly přece jen konzistentnější rysy a precizněji vypracované dramatické (či pointové) oblouky. Výstavbovým principem jednotlivých etud vzniklých na principu výše zmíněné kolektivní tvorby je práce s absurdním humorem, ironií, sklouzávající až na hranici brutálnosti a bezcitnosti. I přes jistou fragmentárnost scény zpodobňují variace na mezilidské vztahy, jejichž odkrývání, a odhalování bez všech servítek, je jedním ze záměrů bratislavského souboru.
Dodejme, že slovo avantgarda je zde nutno chápat ve smyslu tvůrčí průbojnosti, invenčnosti, protože dané slovo ve svém hlavním významu více odkazuje k uměleckým směrům první poloviny 20. století.
Divadlo Stoka – Ivana Gibová, Blaho Uhlár: Bordeline. Režie Blaho Uhlár, klávesy Braňo Mosný, hraje: Peter Tilajčík. Premiéra 17. října 2015. Psáno z reprízy 8. září 2016 na Divadelním festivalu Kutná Hora.
Divadlo Stoka – Kritérium. Režie Blaho Uhlár, výtvarná koncepce Miriam Struhárová, hudba Marek Piaček. Hrají Michaela Halcinová, Martin Kollár, Lenka Libjaková, Braňo Mosný, Tomáš Pokorný, Peter Tilajčík. Premiéra 7. listopadu 2015. Psáno z reprízy 8. září 2016 na Divadelním festivalu Kutná Hora.